حضور زنان در اربعین؛ تجلی حماسه‌آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا  
کد خبر: 3850245
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
استاد دانشگاه کربلا در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

حضور زنان در اربعین؛ تجلی حماسه‌آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا  

گروه بین‌الملل ـ سیدضیاء الصافی تصریح کرد: حضور زنان در پیاده‌روی اربعین حسینی با وجود شلوغی و دشواری‌های موجود در این مسیر، تجلی حماسه‌آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه عاشوراست.

«سید ضیاء الصافی»، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت مشارکت بانوان در راهپیمایی اربعین حسینی با وجود ازدحام شدید و دشواری‌های موجود در این مسیر، گفت: بانوان بخش جدا‌نشدنی بشریت هستند که امروزه مشارکت فعال و تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف دینی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارند.
 
وی افزود: مسئولیت بانوان در احیای پیاده‌روی اربعین حسینی و رونق دادن به آن همچون مسئولیت حضرت زینب(س) است که نهضت امام حسین(ع) را فریاد زد و پرچم این امام بزرگوار را بالا نگه داشت و در مقابل ظالمان و مستکبران ایستاد.
 
این استاد دانشگاه کربلا بیان کرد: این زنان که دوشادوش مردان برای احیای اربعین و زیارت امام حسین(ع) راهی کربلای معلی می‌شوند، پیام روشنی از شرافت، علم، مجاهدت، عفت و حضور بانوان، به‌ ویژه بانوان شیعی، را به جهان غرب منتقل می‌کنند.
 
سید ضیاء الصافی تأکید کرد: بانوانی که از کشورهای مختلف جهان به عشق سیدالشهدا(ع) به کربلا مشرف می‌شوند، در طول این مسافت‌ بسیار طولانی حجاب و عفت خود را حفظ می‌کنند و به غربی‌ها، که زنان را به مثابه ابزار می‌نگرند، پیام می‌دهند که زنان مسلمان نماد اخلاق، شرف، عفت، علم و آگاهی هستند.
 
این استاد دانشگاه کربلا درباره نقش مراکز آکادمیک و دانشگاهی در تبیین فرهنگ اربعین حسینی گفت: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در جهان اسلام از مهم‌ترین مراکزی هستند که می‌توانند رسالت اربعین حسینی و پیام این حرکت عظیم مردمی را به جهان غرب و غیرمسلمانان ابلاغ کنند.
 
همزیستی فرهنگ‌ها
 
وی پیاده‌روی اربعین را از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام دانست و گفت: پیاده‌روی اربعین حرکتی در جهت همگرایی و نزدیکی بیشتر فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف جهان است و در همین راستا، از مراکز پژوهشی و دانشگاهی می‌خواهیم که رسالت اربعین حسینی را به جوامع غربی، که آگاهی اندکی از اهمیت معصومین(ع) نزد پیروان مذهب شیعه دارند، ابلاغ کنند.
 
سیدضیاء الصافی در ادامه افزود: وظیفه مراکز پژوهشی و آکادمیک در عراق و ایران و حتی جهان اسلام این است که با انتقال معارف، فرهنگ و ارزش‌های زیارت اربعین حسینی، به غربی‌ها در این زمینه آگاهی‌ دهند و با بهره‌گیری از این معارف معنوی ارزشمند، غافلان را از خواب غفلت بیدار و رشد عقلی و فکری را در آنان ایجاد کنند.
 
استراحتگاه‌های قرآنی
 
استاد دانشگاه کربلا درباره تأثیر استراحتگاه‌های قرآنی و ارائه سخنرانی‌های دینی ـ فقهی در مسیر راهپیمایی اربعین اظهار کرد: در سراسر جهان مراسم بسیاری برای زنده نگه‌ داشتن یاد امام حسین(ع) برگزار می‌شود، اما مراسم اربعین خاص است و بسیاری از مراکز علمی به‌ ویژه مراکز و مؤسسات قرآنی وابسته به آستان‌های مقدس عراق با شرکت در این مراسم تلاش می‌کنند که از این فرصت استفاده کنند و سوره‌های کوتاه قرآن را به زائران آموزش دهند.
 
وی ادامه داد:  مسئولان این استراحتگاه‌های قرآنی، راهپیمایانی را که از نقاط مختلف جهان در جمع عزاداران حسینی حضور یافته‌اند، به موکب‌های خود دعوت می‌کنند و سوره مبارکه «حمد» و برخی سوره‌های کوتاه قرآن را به آن‌ها آموزش می‌دهند و برای اینکه این مراکز مورد استفاده زائران خارجی نیز قرار گیرد از زبان‌های انگلیسی، فارسی و سایر زبان‌ها نیز بهره برده می‌شود.
 
همبستگی ملت‌ها

الصافی به تأثیر مراسم اربعین حسینی در همبستگی میان ملت‌هایی با ادیان، فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف اشاره کرد و گفت: حضور عاشقان اهل بیت(ع) از سراسر جهان در اربعین نشان می‌دهد که حب و عشق به امام حسین(ع) همه را به دور یکدیگر جمع می‌کند و شعار «حبّ الحسین یجمعنا» در مراسم اربعین حسینی نمود عینی و عملی پیدا می‌کند.
 
مصاحبه // نقش مهم مراکز علمی و دانشگاهی در ابلاغ پیام اربعین به سراسر جهان 
استاد دانشگاه کربلا در پایان این گفت‌وگو درباره وظیفه کشورهای اسلامی در قبال این راهپیمایی بزرگ و تلاش برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن گفت: کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، عراق و سایر کشورهای شرکت‌کننده در این راهپیمایی بزرگ وظیفه‌ دارند از راهپیمایان حفاظت و پشتیبانی کنند و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند تا همه زائران به سلامت به کشورهای خود بازگردند. همچنین نباید از هیچ تلاشی در زمینه خدمت‌رسانی به آن‌ها دریغ کنند.
 
انتهای پیام
captcha