توسعه گردشگری مذهبی همدان؛ گامی در معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی _ اسلامی
کد خبر: 3851733
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

توسعه گردشگری مذهبی همدان؛ گامی در معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی _ اسلامی

گروه اجتماعی ـ معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: توسعه گردشگری مذهبی علاوه بر جذب گردشگران داخلی و خارجی و نیز درآمدزایی و اشتغال‌زایی از این طریق می‌تواند تمدن و فرهنگ غنی، و ذات صلح‌طلبانه ایرانیان را هم به رخ جهانیان بکشاند.

توسعه گردشگری مذهبی همدان؛ گامی در معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی_اسلامیحجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 225 بقعه متبرکه و امامزاده در استان وجود دارد که برخی از این بزرگواران فرزندان بلافصل ائمه اطهار (ع) هستند.
وی افزود: امامزاده شاهزاده حسین(ع) واقع در ابتدای خیابان شهدا یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌های شهر همدان است، با توجه به متن شجره‌نامه، امامزاده حسین‌بن‌علی‌النقی عموی بزرگوار امام زمان(عج) و فرزند بلافصل امام هادی(ع) است و بی‌تردید زیارتگاهی است مناسب برای دوستداران حضرت قائم (عج) و منتظران واقعی ایشان.
حسینی اضافه کرد: امامزاده‌هادی بن علی(ع) معروف به فرزند علی نیز واقع در میدان آرامگاه باباطاهر یکی دیگر از زیارتگاه‌های شاخص شیعیان در شهر همدان به شمار می‌رود، در زیارت‌نامه این امامزاده، نسب وی هادی فرزند امام سجاد (ع) معرفی شده است.
معاون فرهنگی اوقاف استان ابراز کرد: امامزاده عبدالله(ع) واقع در میدانی به همین نام، امامزاده یحیی واقع در بلوار مدنی، امامزاده خضر در کوی خضر، امامزاده محسن واقع در دامنه الوند(امامزاده کوه) و زبیده خاتون از دیگر امامزاده‌های شاخص شهر همدان محسوب می‌شوند.
وی عنوان کرد: امامزاده اسماعیل(ع) فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر(ع) در تویسرکان، امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده محمد(ع) در نهاوند و امام‌زاده عبدالله(ع) در ملایر نیز از دیگر امامزاده‌های شاخص استان همدان است که با توجه به ارادت خاص ایرانیان و شیعیان دیگر نقاط جهان به اهل‌بیت (ع) می‌توانند به‌عنوان زیارتگاه، گردشگران مذهبی را به سمت همدان سوق دهند.
وی اشاره‌ای نیز به مساجد استان داشت و گفت: مساجد تاریخی شهر همدان ازجمله مسجد جامع شهر، مسجد نظر بیک، مسجد آقاجانی بیک و گنبد علویان (این بنا پیش‌تر به‌عنوان مسجد مورداستفاده مردم شهر قرار می‌گرفته) و نیز مکان‌های طبیعی مقدس ازجمله چشمه بهشت، چشمه ماهان و حوض نبی در دامنه‌های کوه الوند و سقاخانه آقاجانی بیک از دیگر جاذبه‌های مذهبی شهر همدان به شمار می‌آیند.
معاون فرهنگی اوقاف استان ادامه داد: علاوه بر وفور جاذبه‌های مذهبی مسلمانان و به‌ویژه شیعیان در استان و شهر همدان و به دلیل قدمت طولانی و تاریخ غنی شهر همدان و نیز فرهنگ بالای مردمان این استان که زندگی پیروان سایر ادیان الهی را در موطن و در کنار خود برمی‌تابیدند جاذبه مذهبی ادیان الهی ازجمله مسیحیان، ارامنه ، یهودیان، زرتشتیان در سطح استان و شهر همدان به‌وفور قابل‌مشاهده است.
وی ابراز کرد: از جاذبه‌های مذهبی ادیان می‌توان به کلیساهای تاریخی گرگوریان استپان، آنجل، مریم مقدس، مقبره استر و مرد خای در مرکز شهر همدان، مقبره حیقوق نبی در تویسرکان از زیارتگاه‌های یهودیان و آتشکده‌های تاریخی از جاذبه‌های مذهبی زرتشتیان اشاره کرد.
حسینی ادامه داد: هریک از این جاذبه‌های مذهبی به‌نوبه خود می‌تواند ظرفیت بلقوه‌ای برای جذب گردشگران مذهبی دیگر ادیان از سراسر کشور باشد و با توجه به شهرت جهانی برخی از این جاذبه‌ها، جذب گردشگران خارجی را نیز برای استان و شهر همدان میسر کند.
این مقام مسئول عنوان کرد: توسعه گردشگری مذهبی علاوه برجذب گردشگران داخلی و خارجی و نیز درآمدزایی و اشتغال‌زایی از این طریق می‌تواند تمدن و فرهنگ غنی، و ذات صلح‌طلبانه ایرانیان را هم به رخ جهانیان بکشاند و خود تبلیغی برای دین اسلام باشد، آن‌هم در روزگاری که در کشورهای به‌اصطلاح متمدن مساجد و قرآن را به آتش می‌کشند.

انتهای پیام
captcha