آمار دقیقی از خدمات وقف منتشر شود
کد خبر: 3852118
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

آمار دقیقی از خدمات وقف منتشر شود

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت مدیره دارالقرآن کریم استان اصفهان، گفت: آمار دقیقی از خدمات وقف باید منتشر شود تا مردم یقین کنند عین موقوفه در حال اجرایی شدن است.

مردم باید به سمت انجام وقف تشویق شوندحجت‌السلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن کریم استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص جایگاه وقف در جامعه، اظهار کرد: وقف امری است که مردم به صورت فطری به آن علاقه دارند، چراکه نام و یاد آنها به این وسیله زنده می‌ماند.

وی ادامه داد: نیت مردم برای وقف درراه ایتام، عزاداری یا هر کار خیر دیگری با فطرت مردم سازگاری دارد و در اغلب مکان‌های دنیا نیز رواج داشته و مردم مالشان را به مراکز خیریه واگذار می‌کنند، اما این کار در اسلام باید طبق قاعده و قانون خاصی انجام شود تا شرع حافظ کار فرد باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقف هم جنبه عرفی و مردمی و هم جنبه درونی و دینی دارد، افزود: مردم هم خود به کار وقف علاقه دارند و هم دین آنها را برای انجام این کار سوق می‌دهد. اگر مردم بدانند چیزی که وقف می‌کنند به صورت موقوفه باقی مانده و در راه اهدافشان خرج می‌شود، قطعا به این کار تشویق می‌شوند.

اژه‌ای بیان کرد: اغلب حسینه‌ها، تکیه‌ها، مدارس، مراکز خیریه مختلف، بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان و صدها خیریه‌ای که در اصفهان وجود دارد حالتی شبیه به وقف دارند که گاهی به خاطر اینکه وارد اداره اوقاف نشوند از به کار بردن کلمه «وقف» خودداری می‌کنند.

وی گفت: اگر این موارد را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که مردم استقبال خوبی از وقف داشته و حتی نسبت به قبل انقلاب از این موضوع استقبال خوبی داشته‌اند و برای ادامه این روند رو به رشد دستگاه‌های تبلیغی رسمی مانند رادیو، تلویزیون یا روزنامه‌ها باید این مسئله را به اطلاع مردم برسانند.

اژه‌ای افزود: پس صدا و سیما باید هر کار خیری را به صورتی ساده و واقعی نه تنها در هفته وقف، بلکه در هر زمانی و حتی در سریال‌های مختلف نشان دهد تا مردم نسبت به این کار رغبت نشان دهند. اما گاهی در فیلم‌ها خیرین به عنوان یک قاچاقچی معرفی می‌شود که باید مراقب باشند اینگونه تصاویر بد را نسبت به یک کار خیر نمایش ندهند.

وی تأکید کرد: روحانیون و علما نیز در مجالسی که شرکت می‌کنند باید در خصوص وقف صحبت کنند. علاوه بر این باید بازدیدهای مستمری نیز انجام شود. مثلا دانشجویان دانشگاه یا دانش‌آموزان را به بازدید بیمارستان یا مدرسه‌ای ببرند که به وسیله خیرین ساخته شده است. مانند بیمارستان فیض، عسکریه یا مهدیه در اصفهان که توسط یک خیر ساخته شده‌اند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: آمار دقیقی از خدمات وقف باید منتشر شود تا مردم یقین کنند عین موقوفه در حال اجرایی شدن است. زمانی موقوفات تنها به مواردی مانند روضه اختصاص داشت، اما امروزه وقف‌هایی برای درمان بیماری‌های خاص، رفع محرومیت‌ها و یا اشتغال اختصاص داده می‌شود، مانند مرحوم همدانیان که اموالش به خیریه اختصاص یافت.

اژه‌ای اظهار کرد: شناسایی نقاط کور مانند مناطقی در سیستان و بلوچستان مردم را به سمت زمینه‌های وقف سوق می‌دهد، به علاوه اگر وقف برای دانش‌آموزان امروز تفهیم شود اینها در آینده واقف می‌شوند. 

انتهای پیام
captcha