درخواست نصرالله از طرفداران مقاومت برای ترک اعتراضات لبنان
کد خبر: 3852403
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

درخواست نصرالله از طرفداران مقاومت برای ترک اعتراضات لبنان

گروه بین‌الملل ـ دبیرکل حزب‌الله لبنان درپی نفوذ برخی جریان‎‌‌ها و احزاب در صفوف معترضین، از طرفداران جنبش مقاومت و همه جوانانی که برای تأیید خواسته‌ها و دفاع از مقاومت به عرصه آمده‌اند، خواست که صحنه اعتراضات را ترک کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المنار؛ سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی امروز، سوم آبان‌ماه، خود گفت که اعتراضات مردم لبنان، تحرکاتی مردمی، فرافرقه‌ای،  فرامنطقه‌ای و بیانگر دردهای مردم است.

وی افزود: هر اتفاقی که در کشور می‌افتد باید در جهت منافع تمامی ملت لبنان باشد و آنچه حاصل شده است، دستاوردهای مثبت بزرگی داشته است، اما متأسفانه این دستاوردهای مثبت برای مردم تشریح نمی‌شود.

سیدحسن نصرالله گفت: مسئولیت همگان این است که دستاوردهایی که این حرکت مردمی تاکنون محقق کرده را حفظ کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: این حرکت مردمی به حکومت تحمیل کرد که برای نخستین بار پس از ده‌ها سال یک بودجه خالی از مالیات، هزینه اضافی و کسری صفر درصد را تکمیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح اصلاحات نخس‌وزیر لبنان اشاره کرد و گفت: این طرح تحت فشار حرکت مردمی محقق شد و طرح بسیار مهم و بی‌سابقه‌ای است. درست است که آرمانی  نیست، اما گام اول و پیشرفته‌ای است.

وی در ادامه گفت: کسانی که خود را رهبران این تحرک مردمی می‌دانند، آن‌ها در حقیقت این حرکت را دست کم می‌گیرند.

سیدحسن نصرالله گفت: طرح اصلاح دولت باید اجرایی شود و تنها وعده و جوهر روی کاغذ نیست و ما هرگز اجازه تعلل در اجرای آن را نخواهیم داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: این حرکت مردمی مسئولان را بر آن داشت که به وعده های خود جامه عمل بپوشانند و دولت با تمامی قوا و توان که در مهلت‌های مشخص برای اجرای تصمیمات خود عمل کند.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این که اگر حزب‌الله تصمیم به ورود به این اعترضات می‌گرفت، این تجمعات اعتراض‌آمیز مسیر دیگری به خود می‌گرفت، گفت: مصلحت این تظاهرات در این بود که به دور از احزاب سیاسی باشد.

وی در ادامه از پوشش رسانه‌ای این اعتراضات از سوی برخی رسانه‌های عربی انتقاد کرد و گفت:  برخی از رسانه‌های عربی از روز اول تلاش کردند که این مسئله را القا کنند که حزب‌الله لبنان معترضان را تهدید کرده است.

سیدحسن نصرالله در ادامه گفت: ما از معترضان خواستیم که به احزاب اجازه ندهند بر موج اعتراضات مردمی سوار شده و از آن‌ سوء استفاده کنند.

دبیرکل حزب‌الله گفت: این تحرکات مردمی نشان داد که مردم لبنان اعتماد به نفس خود را ثابت کرده و دولت این کشور مصمم است تصمیات گرفته شده را بر اساس جدول‌های زمانی اعلام شده، اجرا کند.

نصرالله با تاکید براینکه جنبش مردمی به همه فرصت داد تا دیدگاه های خود را مطرح کنند، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که به دست آمده، برخی از احزاب و قدرت‌های داخلی لبنان به دنبال تخریب تظاهرات هستند.

وی گفت: این تحرکات مردمی فضای بسیار خوبی را در کشور به جود آورد و در را به روی همه جریان‌های جدی سیاسی برای مبارزه با فساد و بررسی امور فراهم کرد که از جمله این گروه‌های جدی حزب الله است.

سیدحسن نصرالله بیان کرد: علاوه بر سند اصلاحات اقتصادی، پیشنهاداتی نیز در مجلس نمایندگان مطرح شده که از جمله آن‌ها قانون استرداد اموال چپاول شده، مبارزه با فساد و لغو قانون رازداری بانکی از حساب‌های بانکی و .. است.

وی گفت: رئیس‌جمهور لبنان مسیر گفت‌وگو و مذاکره درباره موضوعات مختلف را باز کرد و از معترضان خواست که هیئت‌هایی به نمایندگی از خود انتخاب کنند و برخواسته‌هایی که مطابق با خواسته‌های مردم است، توافق کنند.
 
 دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان در ادامه گفت: خلأ قدرت به آشوب و فروپاشی خواهد انجامید، ما از هر راه‌کار و گفت‌وگویی استقبال می‌کنیم، باید به دنبال راه‌کارها باشیم و هر راه‌کاری باید در راستای نیفتادن در خلأ قدرت باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حمایت از کشور در برابر خلأ قدرت هستیم تا منجر به فروپاشی نشود، اظهار کرد: حزب‌الله از فاسدان حمایت نمی‌کند و علیه معترضان نیست.

نصرالله تاکید کرد: ما با خون، مال و مقاومت سیاسی از کشور و مردم خود دفاع می‌کنیم و به دفاع از لبنان و پرداخت مالیات برای آن علاقه داریم.

سیدحسن نصرالله گفت: انگیزه‌ای برای ترک میادین نیست. بنابراین در میدان‌ها بمانید و تحت فشار تظاهرات و اعتراضات مذاکره کنید، اما مردم می‌خواهند که راه‌ها و مسیرها را باز کنید، من به شما می‌گویم که خواسته‌های شما حق است، اما راه‌ها را باز کنید، کسی به شما نمی‌گوید که از میادین خارج شوید، بنابراین بخشی از مسیر را برای مردم باز کنید.

دبیر‌کل حزب‌الله لبنان به نحوه تعامل نیروهای امنیتی و ارتش لبنان با معترضان اشاره کرد و گفت: ارتش موظف است از معترضان حمایت کند.

وی با اشاره به این که برخی جریان‌ها با طرح این ادعا که ارتش لبنان با معترضان درگیر شده است، به دنبال فتنه‌افکنی و تفرقه هستند، این در حالی است که این گونه ادعاها افترائی بیش نیست.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این که برخی گروه‌ها مبالغ گزافی در میادین اعتراضات هزینه می‌کنند، گفت: جنبشی که مردمی و خودجوش شروع شد دیگر امروز حرکت مردمی خودجوش نیست، بلکه احزاب و گروه‌های سیاسی معروف در پی هدایت این جنیش هستند، درخواست‌هایی که امروز در میدان اعتراضات شنیده می‌شود با روز اول تفاوت دارد.

وی گفت: آیا منطقی است که تظاهرکنندگان از شورای امنیت بخواهند تا لبنان زیر منشور هفتم سازمان ملل برود و سلاح مقاومت هم هدف قرار بگیرد.

سیدحسن نصرالله بیان کرد: من کسی را متهم نمی‌کند، اما امیدوارم رهبران این جنبش مردمی در این باره توضیح دهند، چرا که برخی  خواسته‌هایی که امروز مطرح می‌شود، مطالبات انسان‌های شریفی نیست که روزهای اول خودجوش به میدان آمدند.

وی در ادامه با اشاره به این که برخی میادین به عرصه‌ای برای هدف قراردادن مقاومت و متهم کردن آن به تروریسم تبدیل شده است، خطاب به تظاهرات‌کنندگان گفت: اگر به دنبال سرنگونی نظام فرقه‌‌ای هستید، سازوکار آن را بیان کنید.

سیدحسن نصرالله گفت که رهبری واحدی برای جنبش مردمی وجود ندارد و اکنون برخی احزاب، شخصیت‌ها و انجمن‌ها تلاش می‌کنند، آن را مدیریت کنند.

وی در ادامه به معترضان توصیه کرد که با دولت مذاکره کنند، چرا که تظاهرات به‌تنهایی کافی نیست و نیاز به قدرت اجرایی دارد. او گفت که برخی از نیروهای سیاسی و احزاب به دنبال سوار شدن بر موج اعتراضات در لبنان هستند.

سیدنصرالله یادآور شد: در لبنان من اول فردی بودم که تظاهرات لبنان را خودجوش و تأکید کردم که توسط سفارت‌های خارجی سازماندهی نشده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: من نظریه وجود توطئه پیش اعتراضات اخیر را رد می‌کنم، اما در روزهای اخیر اطلاعاتی به دست آمده که نشان می‌دهد لبنان در لیست کشورهایی قرار گرفته است که به دنبال ضربه‌زدن به آن‌ هستند. از لبنانی‌ها می‌خواهم مقالات، تلویزیون‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ادبیات و تحریک‌های رسانه‌های عربی، خلیجی و خارجی را ببیند.

وی با اشاره به این که این نگرانی وجود دارد که برخی به دنبال سوق دادن اعتراضات لبنان به سوی جنگ داخلی باشند و گفت ببینید که اکنون در عراق چه می‌گذرد؟
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود که اگر از دل اعتراضات نتیجه مثبتی حاصل شود، حزب‌الله از آن حمایت خواهد کرد.
 
سیدحسن نصرالله در ادامه از احتمال وجود برخی سناریوها و توطئه‌ها هشدار داد و گفت: مردم لبنان به ویژه معترضان نباید آنچه را برخی سفارت‌های خارجی می‌گویند، باور کنند.

وی اظهار کرد: ما حداقل از رهبران حقیقی جنبش می‌خواهیم که لبنانی‌ها و مقاومت را مطئمن کنند که کشور لبنان هدف قرار نگرفته است و از طرفداران مقاومت می‌خواهم که میادین را ترک کنند و حتی از جوانانی که به عرصه آمدند که مطالبات معترضان را تأیید و از مقاومت دفاع کنند، می‌خوام که این میادین را ترک کنند.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان گفت: عملکردی که الان شاهد آن هستیم این است که اگر گفت‌وگو با رئیس‌جمهور لبنان رد شود، این مخالف به معنای هدف قرار دادن لبنان و نیروهای این کشور است.
انتهای پیام
captcha