به گزارش ایکنا از قم، عباس مهرگان، عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران، امروز، هشتم آبان ماه در نشست «سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی» که در مرکز همایشهای غدیر قم برگزار شد، گفت: سیاستگذاری فرهنگی سکولار یعنی دستورالعملها و استراتژیهای مدیریتی که به وسیله آنها ارزشها و هنجارها مبتنی بر کاهش یا امحاء نقش دین در عرصه عمومی(حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، تربیتی و جنسیتی) ترویج یا تثبیت میشود.
وی با اشاره به تاریخچه سیاستگذاری فرهنگی سکولار در ایران، افزود: اتخاذ سیاست ضد دین و روحانیت، تحمیل ارزشهای آمریکایی به جامعه، ایجاد محدودیت برای انجام برخی مناسک مذهبی، اخراج روحانیون از نظام قضایی، محدود کردن محتوای آموزش دینی در سطوح ابتدایی و متوسطه از جمله اصلاحات سیاستگذاری سکولار در زمان رضاشاه بود.
مهرگان بیان کرد: در گذشته تلاش بر این بوده سکولاریسم در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و.. جامعه القا شود و در این شرایط حاکم بر کشورهای اسلامی، تعداد بسیار زیادی از این کشورها از جمله عراق، لبنان، نیجریه و امارات و.. در طول تاریخ دورهای از مستعمرشدگی کشورهای غربی را تجربه کردند که این بخشی از تاریخ آن جوامع است.
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی نه مطلوب است و نه به نحو دموکراتیک ممکن، اظهار کرد: علت اصلی آن وجود زمینههای دینی و باورهای فرهنگی در کشورهای اسلامی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: این بررسی تاریخی نشان میدهد که ورود سکولاریسم فرهنگی در کشورهای اسلامی به صورت مدون انجام شده و همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و حقوقی در کنار یک دیگر وارد شده است و همه قسمتهای آن کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
مهرگان بیان کرد: با توجه به پژوهشهای میدانی انجام شده، اکثریت قاطع مردم در کشورهای اسلامی موافق هستند که سیاستمدارانی که به خداوند اعتقاد ندارند برای اداره مناصب سیاسی مناسب نیستند به عبارت دیگر در 9 از 11 کشور اسلامی مورد بررسی بیش از 70 درصد و در دو کشور مالزی و ترکیه بیش 56 درصد از پاسخگویان موافق هستند که سیاستمدارانی که به خداوند اعتقاد دارند باید اداره مناصب سیاسی را عهدهدار شوند.
وی افزود: در مصر و اردن بیش از 70 درصد مردم موافق هستند که باید یکی از خصوصیات بنیادین دموکراسی تفسیر قوانین توسط رهبران دینی باشد و در ایران و مراکش حدود یا بیش از 40 درصد مردم با این گذاره موافقت کردند.
مهرگان اظهار کرد: اگر این نتایج را با نتایج به دست آمده از نظرات مردم در کشورهای غربی مقایسه کنیم متوجه اختلافات بسیار زیادی میشویم زیرا در این زمینه در آلمان، 11 درصد در سوئد 3/6 درصد و فنلاند 10 درصد موافق بودند که از خصوصیات بنیادین دموکراسی تصویب قوانین توسط رهبران دینی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: با توجه به پیمایشهای انجام شده، اکثریت مردم در کشورهای اسلامی به استثناء پاکستان تمایل دارند که بیشتر افرادی که دارای اعتقادات دینی مستحکم هستند صاحب مناصب عمومی در جامعه باشند.
مهرگان با اشاره به اینکه در این پیمایش انجام شده، اکثریت مردم در کشورهای اسلامی با اجرای قوانین شرع در جامعه موافق بودند، گفت: در این پیمایش، بیش از 95 درصد از مردم در کشورهای اسلامی بر این عقیده هستند که امپریالیسم فرهنگ غربی یک مشکل جدی برای کشور محسوب میشود.
وی گفت: اگر بخواهیم در آینده یک تمدن اسلامی برسیم باید در وهله اول اشتراکات ایران با کشورهای اسلامی را پیدا کرد و سپس تفاوتها را بررسی کنیم و در نهایت تحقیق و پژوهش و اجرا کرد.
انتهای پیام