اسرائیل بیشترین سود را از وضعیت نابسامان لبنان می‌برد/ احتمال توطئه علیه مقاومت
کد خبر: 3856473
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

اسرائیل بیشترین سود را از وضعیت نابسامان لبنان می‌برد/ احتمال توطئه علیه مقاومت

گروه بین‌الملل - دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با اشاره به اینکه رهبران جنبش مقاومت در برابر توطئه علیه حزب‌الله احساس خطر می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از اوضاع نابسمان لبنان می‌برد.  

اعتراضات مردم لبنان از زمانی آغاز شد که دولت تصمیم گرفت برای استفاده از مکالمات صوتی نرم‌افزار «واتساپ» تعرفه مالیاتی تعیین کند. این امر موجب شد تا خشم مردم لبنان یکباره فوران کند. استفاده از مکالمات صوتی واتساپ موجب شده بود تا سیستم مخابراتی این کشور با ضرر و زیان‌های زیادی مواجه شود. به همین منظور دولت برای رفع این مشکل خواستار تعیین مالیات روی مکالمات صوتی این شبکه اجتماعی پرطرفدار شد. این اعتراض‌ها به حدی بالا گرفت که روزنامه «الجمهوریه» از اعتراضات مردمی با عنوان «انتفاضه واتساپ» یاد کرد. اما واتساپ فقط بهانه‌ای برای بیان سایر مشکلات لبنانی‌ها از جمله بیکاری و ناکارآمدی دولت در حل مشکلات اقتصادی شد.
 
پس از دو هفته اعتراضات گسترده و کم‌سابقه در لبنان، سعد حریری 7 آبان‌ماه از مقام خود کناره‌گیری و استعفای خود را تقدیم میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور، کرد. با وجود خبر استعفای سعد حریری و اعلام اصلاحات از سوی دولت لبنان، اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد. معترضان خواهان اصلاحات ریشه‌ای، بازگشت اموال غارت شده و بهبود وضعیت معیشتی هستند.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، در گفت‌وگویی با شیخ «حسن الشریفه»، از روحانیون و علمای شیعی لبنان و دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور به بررسی آخرین تحولات لبنان و موضع حزب‌الله در برابر تداوم این اعتراضات پرداخته است.
 
وی  در ابتدا گفت: برخی از شعارهایی که در تظاهرات مردم لبنان سرداده می‌شود، مطالبات و خواسته‌های اقتصادی و معیشتی است، اما برخی از جریان‌ها و کشورهای داخلی و خارجی درصدد سوءاستفاده از این اوضاع و تسویه حساب سیاسی هستند و به همین خاطر برخی شعارهای نامتعارف در این اعتراضات سر داده می‌شود.
 
شیح حسن الشریفه در ادامه با بیان نمونه‌ای از شعارهای تأثیرگذار در تاریخ اسلام افزود: زمانی که حکومت بنی‌عباس روی کار آمد، زیباترین شعار یعنی «یا لَثاراتِ الحسین» را بیان کرد. این شعار بر دوستداران اهل بیت(ع) تأثیرگذار بود، اما وقتی بنی‌عباس حکومت خود را برپایه ظلم بنا کرد، ظلم آن‌ها هیچ حامی و پشتیبانی پیدا نکرد.
 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ریشه اصلی اعتراضات لبنان و عراق اظهار کرد:‌ اعتراضات مردم لبنان از اعتراضات مردم عراق جدا نیست و بخش اعظمی از ریشه این ناآرامی‌ها آمریکاست.
 
دو روش آمریکا برای پیشبرد اهداف
 
دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اظهار کرد: آمریکا دو روش برای پیشبرد اهداف خود دارد، روش اول، محاصره اقتصادی است، یعنی آمریکا هر کشوری را که با آن مخالفت کند، تحت محاصره اقتصادی قرار می‌دهد. اما اگر روش اول جواب نداد، از روش دیگر خود یعنی تحریک احساسات مردم برای درخواست مطالباتشان استفاده می‌کند. 
 
این روحانی شیعی لبنانی گفت: پس از آنکه دولت لبنان سند اصلاحی شامل مطالبات مردم را ارائه داد، اما اعتراضات ادامه پیدا کرد و به تعطیلی مدارس و مؤسسات دولتی و بسته‌شدن راه‌ها منجر شد. در همین زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سخنانی تحریک‌آمیز گفت که به دلیل این اعتراضات باید حزب‌الله محاصره شود و این حزب در دولت لبنان جایی نداشته باشد. این امر نشان می‌دهد که تداوم اعتراضات ریشه‌های خارجی دیگری نیز دارد.
 
الشریفه تأکید کرد: اکنون در لبنان گروه‌های سیاسی و احزاب افول کرده‌ای وجود دارند که در شرایط کنونی راهی برای راه انداختن یک جنبش پیدا کرده‌اند تا به نام درخواست مطالبات مردمی، از این جنبش سوء‌استفاده کنند. برای مثال در روزهای گذشته سخنانی از «شربل نحاس»، وزیر سابق کار لبنان، که اکنون در یک دانشگاه آمریکایی تدریس می‌کند و در مدیریت اعتراضات نقش مهمی دارد، منتشر شد. او در این سخنان به شیعیان و مردم جنوب لبنان و به حزب‌الله و مقاومت توهین کرده است.
 
سوءاستفاده اسرائیل
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر رژیم صهیونیستی بیشترین سوءاستفاده را از اوضاع نابسامان منطقه از جمله عراق و لبنان می‌کند و یک مکان امن دائمی در منطقه خاورمیانه به دست آورده است. 
 
مصاحبه // تنها اسرائیل است که از نابسامانی منطقه خاورمیانه سود می‌برد
دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درباره موضع جنبش حزب‌الله در برابر تداوم تظاهرات و تشکیل دولت جدید اظهار کرد: اکنون مقاومت در لبنان احساس خطر می‌کند. با وجود اینکه اعضای مقاومت از جمله شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان و رهبر جنبش امل و سایر اعضای مقاومت همواره درباره مطالبات مردم سخن می‌گویند، اما توطئه‌ها و نقشه‌های خارجی‌ علیه جنبش مقاومت اسلامی لبنان در جریان است.
 
وی افزود: اعضای مقاومت اسلامی لبنان با برآورده شدن خواسته‌های مردم مشکلی ندارند، اما برخی رهبران مقاومت احساس می‌کنند که سیاستی برای اخراج اعضای مقاومت از دولت وجود دارد.
 
شیخ حسن الشریفه درباره موضع‌گیری سیدحسن نصرالله در مورد استعفای سعد حریری و مخالفت وی با این مسئله، بیان کرد: نخست‌وزیر لبنان استعفای خود را پس از مشورت با برخی افراد تقدیم کرد. اما به هر حال فرقی نمی‌کرد که یک جریان ملی حامی میشل عون یا یک جریان شیعی مثل حزب‌الله و جنبش امل با او مشاوره کنند. لذا سیدحسن نصرالله و مقاومت این مسئله را درک کردند.
 
دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ابراز کرد: سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان بود و باید همه جریان‌های سیاسی با دولت تعامل می‌کردند تا بتوانیم از این مرحله حساس عبور کنیم، چرا که گاهی ممکن است دارویی که پزشک تجویز می‌کند، تلخ باشد اما لازم است که این دارو مصرف شود.

اسرائیل بیشترین سود را از وضعیت نابسامان لبنان می‌برد/ احتمال توطئه علیه مقاومت
الشریفه همچنین درباره شایعاتی که در خصوص امنیت سرمایه‌های مردم لبنان در بانک‌های این کشور مطرح می‌شود، گفت: میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، پس از نشستی با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد که سرمایه مردم در بانک‌ها در امنیت کامل است.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه سه ماه پیش فهرستی علیه برخی شخصیت‌های لبنانی صادر شد و به بهانه اینکه آن‌ها وابسته به مقاومت هستند، در فهرست تروریسم قرار داده شدند. لذا محاصره اقتصادی علیه آنان به اجرا درآمد. از این رو همه این اقدامات از سوی آمریکا انجام شده است.
 
دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پایان این گفت‌وگو با اشاره به طرح اتهاماتی از سوی مجامع بین‌المللی به مقاومت، گفت: جامعه بین‌المللی خواستار مجازات مقاومت به دلیل مشارکت نیروهای این جنبش در سوریه و همچنین به دلیل اتحاد بین این نیروها در سوریه، عراق و ایران است، در حالی که تلاش اصلی مقاومت مبارزه با تروریسم بوده و این جریان بیشترین تلاش را در مقابله با جریان‌های تروریستی داشته است.

انتهای پیام
captcha