برگزاری نشست بررسی «بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی»
کد خبر: 3857507
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

برگزاری نشست بررسی «بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی»

گروه بین‌الملل ــ نشست بیانیه گام دوم و تحقق تمدن نوین اسلامی امروز شنبه 25 آبان ماه در سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ در ابتدای این نشست ناظمی اردکانی، معاون اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه مأموریت این کنفرانس تولید و طرح‌ریزی گفتمان وحدت در جهان اسلام است، اظهار کرد: در راستای نهادسازی، نمادسازی، ترویج و رسیدن به رفتار در جامعه جهانی اسلام علاوه بر چهار کمیسیون تخصصی، برگزاری بیش از 20 نشست تخصصی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبدالعال، از علمای فلسطین، با بیان اینکه ما باید هویت بشری خود را حفظ کنیم، تصریح کرد: علمای حاضر در این کنفرانس زمانی که به کشورهای خود بازمی‌گردند، حداقل باید در منازل خود زمینه مناسبی را برای تحرک در راستای بازپذیری هویت اسلامی فراهم کنند.
 
وی ادامه داد: تنها فردی که می‌تواند مقابله با نفوذ فرهنگ غربی را رهبری کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ چراکه این شخصیت به‌ خوبی به نفوذ دشمن در جامعه اسلامی آگاه است و می‌تواند جامعه را از توطئه‌ها و خطرات موجود آگاه کند.
 
مولوی یعقوبی، امام‌جمعه سمنگان، هم با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهان در تقابل دوگانه قرار گرفت، اظهار کرد: نظام سرمایه‌داری نیز در جهان نابود خواهد شد و در صورت تحقق تمدن نوین اسلامی، در آینده تنها نظام حاکم بر جوامع نظام دینی اسلام خواهد بود.
 
وی منشأ برخی از مشکلات کشورهای اسلامی را ضعف معنویات در جهان اسلام دانست و تصریح کرد: امروزه جنگ‌های سخت به جنگ‌های نرم تبدیل شده است. به همین علت تقویت معنویات در جهان اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز در سخنانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به اهمیت موضوع امت واحده اسلامی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی اشاره و اظهار کرد: رهبری براساس اصول دین مبین اسلام و انقلاب در این بیانیه به هفت راهبرد تأکید داشتند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به تفاوت‌های گفتمان جمهوری اسلامی و گفتمان استعمار غربی اشاره داشته‌اند و ما می‌توانیم با توجه به این تفاوت‌ها متوجه شویم که هیچ راهکاری غیر از مقاومت وجود ندارد.
 
وی با پرداختن به اینکه راهکار حمایت از مظلومان و آزادسازی قدس با تکیه بر وحدت اسلامی باید در دستور کار کشورهای اسلامی قرار گیرد، گفت: در این نشست راهبردهای مورد نظر رهبری انقلاب اسلامی بررسی می‌شود و راهکارهای اجرایی آن‌ها مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
 
کعبی با بیان اینکه ملل اسلامی باید با تکیه بر ایمان و اعتقاد خود از توطئه‌های دشمن آگاه شوند، مطرح کرد: مسلمانان باید ظرفیت‌های داخلی کشورهای خود را جدی گرفته و برای مقابله با دشمن در عرصه اقتصادی تولیدات داخلی خود را رونق بخشند.
 
همچنین، نورالحق حقانی، از علمای پاکستان، یادآور شد: مخاطب پیام‌هایی که در این کنفرانس از سوی مسلمانان در رسانه‌ها منتقل می‌شود همه مردم جهان هستند، چراکه دین مبین اسلام همه جامعه بشری را هدف قرار داده است.
 
وی با ذکر اینکه علمای کشورهای مختلف باید در کنار جمهوری اسلامی ایران از وحدت مذاهب اسلامی حمایت کنند، ابراز کرد: برخی از نهادها در جهان با نام‌های اسلامی وجود دارند اما کاربرد لازم را ندارند و برخی از آن‌ها کم مانده است که یهودی‌ها را نیز در جمع خود راه دهند.

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نیز امروز در نشست بیانیه گام دوم و تحقق تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک موضوع اساسی و مهم است، اضافه کرد: دین مبین اسلام و رسالت پیامبر اسلام(ص) نیز یک دین و رسالت دو گامی است. گام نخست در اسلام، تشکیل یک امت اسلامی است که بتواند معیارهای دین اسلام را اجرا کند و برای سایر امت‌ها تبدیل به الگو شود.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از تشکیل امت اسلامی به‌ عنوان نخستین مرحله رسالت پیامبر اسلام(ص) نام برد و گفت: گام دوم کاری است که حضرت مهدی(عج) با برپایی حکومت حق جهانی انجام می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه انقلاب در گام نخست خود بنیادهای جامعه و حکومت اسلامی را بنا کرده است، تصریح کرد: اینکه در دنیای پرآشوب استکباری نهادهایی را بر پایه تعالیم اسلامی ایجاد کنیم کار بزرگی است و نباید از این موفقیت بزرگ غافل شویم.
 
اراکی یادآور شد: رهبری توانسته است شایستگی خود را در طول چهل سال به اثبات برساند چراکه به‌خوبی نشان داده است که می‌تواند مملکت اسلامی را اداره کند. گام دوم انقلاب این است که بتوانیم آرمان‌های خود را اجرا کنیم. اکنون تشکیلات، نهاد و نیروی انسانی داریم، اما هنوز نظام اقتصادی کامل و عدالتی را که به عنوان اسلام دنبال آن هستیم اجرا نکرده‌ایم و گام دوم اجرای کامل اسلام در نهادها و حکومت است.
 
وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند فقه رسانه، فرهنگ، اقتصاد و نظام هستیم، تصریح کرد: انواع مختلف فقه به‌ ویژه فقه نظام باید در مدارس کشورهای اسلامی تدریس شود.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قانون بانکی بر اساس فقه خرد تنظیم شده نه بر اساس فقه کلان و فقه نظام، گفت: قانون بانکی بر مبنای شریعت اسلامی تنظیم شده است، اما کار فقهی قابل توجهی برای آن صورت نگرفته و باید آن را با مبانی فقهی هماهنگ کنیم.
 
در پایان بیانیه پایانی نشست بررسی بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی با تأیید شرکت‌کنندگان قرائت شد.

انتهای پیام
captcha