لزوم تکمیل مباحث تدبر در طرح دانشجومتدبر قرآن
کد خبر: 3859460
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
قدیانی؛ شرکت‌کننده طرح دانشجومتدبر قرآن بیان کرد:

لزوم تکمیل مباحث تدبر در طرح دانشجومتدبر قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده طرح دانشجومتدبر قرآن گفت: آگاهی از معانی و تدبر در آیات برای مدرسان لازم است که به مجریان این طرح پیشنهاد می‌شود، دوره‌های آموزش طرح تدبر در قرآن ادامه‌دار باشد.

لزوم تکمیل مباحث دوره آموزشی تدبر در طرح دانشجومتدبر قرآنآشنایی جوانان با قرآن و تعلیمات حیات‌بخش اسلام، سعادت را به دنبال دارد. از این رو ارتقای قرآنی دانشگاه‌ها و گسترش آشنایی جوانان دانشجو با قرآن مجید و معارف آن یکی از دغدغه‌های مدیران و گروه‌های فرهنگی علاقه‌مند به تحکیم مبانی اسلامی در جامعه جوان دانشگاهی است. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به‌عنوان پرچمدار برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها، بر آن شد تا طرح «دانشجومعلم قرآن» را به همت اداره آموزش خود برگزار کند.

همچنین این سازمان طرح «دانشجومتدبّر قرآن کریم» را هم برای تعدادی از دانشجویان مستعد برپا کرد که طی مصاحبه خبرنگار ایکنا با یکی از شرکت‌کنندگان به بررسی نقاط قوت و ضعف این دو طرح‌ می‌پردازیم.

نجیبه قدیانی، مدرس قرآن، متولد 1353 و دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است.

وی درباره فعالیت‌هایش، گفت: بنده به عنوان معلم قرآن در دانشگاه و مسجد علویون محله بهاران منطقه 17 تهران، مجموعه کلاس‌های آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تدبر قرآن کریم را برای بانوان علاقه‌مند برپا می‌کنم، همچنین آموزش روش‌های سبک زندگی و اخلاق اسلامی را در قالب طرح تربیتی «حلقه صالحین» به جوانان ارائه می‌دهم.

قدیانی با اشاره به اینکه خداوند و اهل بیت(ع) به تعلیم درباره فهم قرآن تاکید ویژه دارند، گفت: با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری بر فهم و معانی آیات قرآن و عمل به آن داشته است، سعی شد در کلاس‌های آموزشی به این موضوع پرداخته شود. بنابر این در برنامه‌های آموزشی مساجد، تدریس کتاب «میل خوبی‌ها» و تدبر در قرآن را به منظور فهم معانی قرآن برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌ام.

قدیانی درباره چگونگی آشنایی با طرح دانشجومعلم قرآن کریم اظهار کرد: آخرین ترم کارشناسی سال 95، متوجه تبلیغات طرح دانشجومعلم در سطح دانشگاه قرآن و حدیث شهرری شدم که با پیشنهاد یکی از دوستان برای گذراندن این طرح، اقدام به ثبت نام کردم. طرح دانشجومعلم، با حضور اساتید مجرب و توانمند به مدت دو هفته در مکان دانشگاه اجرا شد که بار مطالب مفید و بسیار جذاب بود که بنده پس از آزمون، موفق به کسب نمره 20 شدم. در این کلاس‌ها به سرفصل‌های مختلف قرآنی پرداخته می‌شد.

این مدرس قرآن درباره آشنایی و حضور در دوره دانشجومتدبر قرآن تصریح کرد: در مراسم اختتامیه طرح دانشجومعلم در مشهد مقدس برپا شد، برای نخستین بار با طرح دانشجومتدبر قرآن کریم آشنا و با حضور در دوره سه روزه که توسط یکی از اساتید توانمند این حوزه، تدریس شد، با بحث تدبر در قرآن آشنا شدم. برنامه آموزشی این طرح با دیگر برنامه‌های جانبی مانند کارگاه، زیارت و ... تبیین شده بود و از ساعت 8 تا 20  به صورت فشرده آموزش‌های مرتبط با این مبحث ارائه می‌شد. یکی از نقاط قوت در این طرح، ارائه فایل‌های صوتی بود که از سوی استاد برای بهره‌مندی بیشتر شرکت‌کنندگان در اختیار آنها قرار داده شد. همزمان در کلاس‌های آموزشی، از این مباحث و مطالب مفید برای آموزش بانوان کم‌سواد و بی‌سواد به منظور آشنایی با فهم قرآن استفاده کردم. از مهمترین ثمراتی که طرح دانشجومعلم برایم داشت، این بود، که طی سه دوره مراسم اختتامیه در مشهد، با مجموعه کتاب‌های استاد حجت‌الاسلام الهی‌زاده در زمینه تدبر در کلام وحی آشنا شدم و از آن در تدریس دوره‌های تخصصی فهم قرآن بهره بردم.

وی درباره کیفیت آموزش در طرح دانشجومعلم گفت: کلاس‌های دوره اول طرح دانشجومعلم که در دانشگاه قرآن و حدیث شهرری برپا شد، بسیار قوی و پربار بودند، اما معیارهای آزمون ناعادلانه انتخاب شده بود و بین افراد ضعیف و توانمند از حیث روخوانی قرآن، معیار سنجش صحیحی انتخاب نشده بود. البته باید در سنجش یک معلم در نظر داشت، افرادی که توان تدریس در قرآن را دارند باید از دیگر افراد که از تجربه کمی برخوردارند، متمایز شوند. از دیگر نقاط قوت طرح تدبر در قرآن می‌توان به کیفیت آموزش بالا در همه سطوح از روخوانی تا تدبر، حضور اساتید شاخص و ممتاز مشهد مقدس برای بیان مطالب ارزشمند تدبر و فهم قرآن، همچنین ارتباط معلمان با ارائه نوع و شیوه تدریس یکدیگر اشاره کرد. یکی از نکات ضعف این دوره نیز نوع آزمون بود که برای شرکت‌کنندگان متفاوت بود.

قدیانی برای بهتر ارائه شدن طرح، پیشنهادی را ارائه داد و گفت: با حضور در این طرح‌ها، مدرسان وعلاقه‌مندان به قرآن کریم، با مطالب عمومی و تخصصی بسیاری به ویژه بحث تدبر در کلام وحی آشنا می‌شوند. مطالب این دوره از کتاب «مقدمات تدبر در قرآن» تألیف آقای احمدرضا اخوت ارائه شد. شرکت‌کنندگان در این دوره با علاقه‌مندی بسیار سرفصل و دروس را دنبال می‌کردند. به منظور یادگیری مطالب بیشتر، پیشنهاد می‌شود که هر چند ماه یک بار، دوره ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: معلم قرآن باید به دروس عمومی و تخصصی تسلط داشته باشد تا بتواند پاسخ قرآن‌آموزان را به غیر روخوانی و روان‌خوانی در مباحث تخصصی پاسخگو باشد که امتیازی برای آن معلم قرآن محسوب می‌شود.

این فعال قرآنی در پایان درباره برنامه آینده خود در این حوزه گفت: بنده در حال حاضر در امر پژوهش قرآن هستم و بسیار مایل به فراگیری دوره‌های آموزش تدبر در قرآن و صوت و لحن بوده که پس از یادگیری بتوانم در این زمینه به قرآن‌آموزان آموزش‌های لازم را ارائه دهم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رمضان آجورلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۱۱:۰۵
0
0
خدا قوت
captcha