دانشجوی دکتری رشته فیزیک پلاسما از حضورش در طرح دانشجومعلم قرآن می‌گوید
کد خبر: 3862228
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

دانشجوی دکتری رشته فیزیک پلاسما از حضورش در طرح دانشجومعلم قرآن می‌گوید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده طرح دانشجومعلم قرآن از لزوم سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی می‌گوید.

لزوم سطح بندی شرکت کنندگان در دوره دانشجو معلم قرآن

چندسالی است، دوره آموزشی طرح دانشجومعلم و دانشجومتدبّر قرآن ویژه دانشجویان مستعد از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود که برای دریافت نقاط قوت و ضعف این دوره‌ها، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با یکی از شرکت‌کنندگان در این طرح داشته است.

زینب حاجی‌جمالی، متولد 1362، دانشجوی دکتری رشته فیزیک پلاسمای دانشگاه کاشان و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. وی از شرکت‌کنندگان دوره دانشجومعلم و متدبر قرآن است. وی از طریق عضویت در کانال کانون قرآن و عترت دانشگاه با این طرح آشنا شده است. وی در‌این باره ادامه داد: بنده به عنوان حافظ 14جزء قرآن، همواره علاقه‌مند به تدریس قرآن بوده‌ام، اما متاسفانه با وجود پیشنهادات، فرصت کمتری در زمان دانشجویی برای اینکار داشتم. در این میان موفق به ارائه آموزش به فرزندانم شدم که هر دو آنها حافظ قرآن هستند.

این مدرس دانشگاه درباره چگونگی آشنایی و حضور در طرح دانشجومعلم قرآن اظهار کرد: از طریق عضویت در کانال کانون قرآن و عترت دانشگاه با دوره طرح دانشجومعلم آشنا شدم و پس از شرکت در دوره 10 روزه در مشهد مقدس و کسب نمره قبولی، در دوره دانشجومتدبر قرآن شرکت کردم.

وی درباره کیفیت و جزئیات آموزش در طرح دانشجومعلم گفت: با توجه به اینکه دوره در 10 روز برگزار شد، اما از کیفیت آموزشی خوبی برخوردار بود به نحوی که مجریان و دست‌اندرکاران برگزاری همیشه همراه با شرکت‌کنندگان بودند و این حس خوبی را به همراه داشت. دوره دارای سه بخش روخوانی و روان‌خوانی، مفاهیم و تجوید بود به نوعی که از مدرسان متبحر برای تدریس این دوره استفاده شد. یکی از نقاط ضعف در بحث آموزش این دوره می‌توان به سطح‌بندی نشدن بخش‌های این دوره اشاره کرد. با توجه به آشنایی بنده با مطالب تجوید و صوت و لحن قرآن کریم، دوره در سطح ضعیف بود، البته برای دیگر دوستان که توانایی در تدریس قرآن داشتند، نیز همینطور بود.

جمالی همچنین به آموزش بخش‌های دیگر در این دوره اشاره کرد و افزود: در بخش تجوید قرآن، اساتید مجرب و توانمندی با تدریس قوی برای این دوره انتخاب شدند، اما با وجود یک سری از مشکلات که در حین دوره ایجاد شد، دوره بازدهی خوبی نداشت. البته بخش مفاهیم قرآن، از معنویت خوبی همراه بود، البته نکته‌ای در این بخش نیز وجود داشت که می‌توان به فیلترهای ورودی برای شرکت‌کنندگان اشاره کرد. برنامه‌ریزی دقیق‌تر و سطح‌بندی بهتر میان افراد توانمند از افراد ‌کم‌تجربه از واجبات این دوره بود که متاسفانه رعایت نشد.

این مدرس دانشگاه درباره آشنایی و حضور در دوره دانشجومتدبر قرآن تصریح کرد: پس از پایان دوره طرح دانشجومعلم، برگزیدگان به دوره دانشجومتدبر قرآن راه یافتند. این دوره با حضور اساتید دانشگاه که تسلط کافی به بحث تدبر در قرآن داشتند، بسیار پربار برپا شد که فوق‌العاده مفید بود.

وی درباره آزمون‌های این دوره گفت: با توجه به فشردگی دوره و اینکه با قرآن آشنا بودم، بنابر این شرکت در آزمون برایمان سخت نبود. پس از برپایی سه روزه بخش‌های دوره طرح دانشجومعلم قرآن، بلافاصله آزمون اخذ می‌شد، شاید برای برخی از افراد این مسئله با سختی همراه بود. البته مرحله کتبی یکی از آزمون‌ها که به صورت اینترنتی برپا شد، مشکلاتی به همراه داشت.

حاجی‌جمالی با ابراز تاسف از اینکه امکان تدریس قرآن برایش مقدور نیست، گفت: در کارورزی طرح دانشجومعلم، بنده به دلیل ساکن نبودن در کاشان، امکان تدریس نداشته و با رایزنی‌هایی که با دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، دلایلی مانند عدم ارتباط با جهاد دانشگاهی اعلام شد که موافقتی برای تدریس بنده نیز صورت نگرفت.

وی برای بهتر ارائه شدن طرح، پیشنهادی را ارائه داد و افزود: این طرح‌ها محاسن بسیاری همراره داشتند که یکی از محاسن آن را می‌توان جمع دوستانه و صمیمی قرآنیان در قالب یک اردو دانست که ارتباط خوبی بین آنها ایجاد شد. همچنین برای گذراندن دوره کارورزی، بهتر است تا شرکت‌کنندگان سطوح قبل برای شرکت‌کنندگان جدید تدریس داشته باشند، با این کار می‌توان دوره کارورزی را سهل‌تر کرد و جهاددانشگاهی هزینه‌های کمتری را متحول شود.

این فعال قرآنی درباره برنامه خود در آینده این حوزه اظهار کرد: بنده در حال حاضر دانشجوی دانشگاه هستم، اما با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به حفظ قرآن داشتم، امیدوارم بتوانم حفظ قرآن را تکمیل کرده و نیز عامل قرآن باشم، همچنین در آینده به تدریس قرآن پرداخته و بتوانم فرزندانم را با دستورات الهی در روند زندگی آشنا سازم.

انتهای پیام
captcha