قوه فرهنگی برای کشور لازم است/ ایجاد 40 رشته فقه تخصصی
کد خبر: 3860190
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
آیت‌الله رشاد:

قوه فرهنگی برای کشور لازم است/ ایجاد 40 رشته فقه تخصصی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه 40 رشته فقه تخصصی در حوزه علمیه تهران در حال راه‌اندازی است، گفت: تفکیک قوا وحی منزل نیست، همان طور که بسنده کردن به سه قوه هم امری دینی نیست و اتفاقاً در دوره معاصر وجود قوه فرهنگی برای کشور بسیار لازم است.

قوه فرهنگی برای کشور لازم است/ ایجاد 40 رشته فقه تخصصیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علی اکبر رشاد، مدیر حوزه علمیه تهران، شامگاه چهارشنبه، ششم آذرماه، در همایش ملی فلسفه فقه نظام، که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، گفت: 40 رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام به تدریج در حوزه علمیه تهران دایر خواهد شد که فعلاً برای 5 رشته ثبت‌نام شده است. دغدغه نظام‌سازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و افراد صاحب‌نظر به این موضوع اهتمام دارند.

آیت‌الله رشاد با اشاره به مراحل لازم برای نظام‌سازی بیان کرد: نظام‌سازی در شش گام رخ می‌دهد که نخستین مرحله تعریف کلمات پرکاربرد و کلیدی است و در این بین خود نظام از مهم‌ترین آن‌هاست که با چند مؤلفه تبیین می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام مجموعه ترکیب‌یافته از مؤلفه‌های مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر می‌شوند، افزود: نظام باید مستقل  و حدود آن از دیگر نظام‌ها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد.

خلط میان الگو و نظام

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ذکر اینکه هر چیز منظمی نظام نیست، ولی حتماً نظام منظم است، بیان کرد: نظام با الگو تفاوت دارد، ولی از شهید صدر تا صاحب‌نظران معاصر میان نظام و الگو خلط می‌کنند.

آیت‌الله رشاد اظهار کرد: شهید صدر فرموده که اسلام نظامات مختلفی دارد؛ یعنی میان نظام و الگو خلط کرده‌اند، چون اسلام یک نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و ... بیشتر ندارد و الگوهای تحقق عینی و خارجی آن نظام متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای تحقق نظام اقتصادی اسلام به صورت نسبی در شرایط گوناگون اقلیمی، اجتماعی و ... می‌توانیم الگو تعریف کنیم، ابراز کرد، برای مثال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که برای مقام تحقق است یکی است، ولی در ظروف فرهنگی مختلف اشکال متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

تفکیک قوا وحی منزل نیست

رئیس حوزه علمیه تهران تصریح کرد: مثلاً آیه‌ای نازل نشده که اصل تفکیک قوا وجود داشته باشد، بلکه امری عقلایی است و قبل از مونتسکیو هم کسی سخن از تفکیک نگفته بود و در دوره پیامبر(ص) و خلفای بعد هم تفکیک قوا نبوده و آنان خلاف شرعی را هم انجام  نداده‌اند؛ لذا تفکیک قوا جزء ذاتیات حکومت دینی نیست.

رشاد اضافه کرد: اینکه تفکیک قوا با چه الگویی اجرا شود، آن هم تابع شرایط است و می‌توانیم براساس انواع حوایج انسان تفکیک کنیم یا برحسب موضوعات یعنی قوه اقتصادیه و قهریه و ... در عمل هم با این الگو بهتر می‌توانیم امور را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه قوه فرهنگ به طریق اولی باید مستقل باشد، گفت: کسی که بر قوه فرهنگی تسلط داشته باشد می‌تواند بر سایر قوا هم تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام
captcha