بن؛ شهری که هر محله‌اش حکم یک خانه قرآن را دارد
کد خبر: 3860731
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
فضای قرآنی در شهرستان‌ها/1

بن؛ شهری که هر محله‌اش حکم یک خانه قرآن را دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بِن با بیان اینکه هر محله این شهر حکم یک خانه قرآن را دارد، گفت: تمام ساکنان این شهر در فعالیت‌های قرآنی مشارکت پررنگ دارند و تعداد جلسات خانگی محله‌ها برای بانوان به حدود ۷۰ جلسه می‌رسد.

بن؛ شهری که هر محله‌اش حکم یک خانه قرآن را دارد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بِن شهری تاریخی آرمیده در شمالی‌‌ترین نقطه چهارمحال‌وبختیاری در ۲۰ کیلومتری شهرکرد، در دامان پر از راز کوه سترگ افغان واقع شده است.

این شهر با یک آبگیر زیبا و دیدنی در ورودی شهر، که با نام «گرداب» معروف است، پذیرای گردشگران بسیاری از جای‌جای ایران اسلامی است. بِن همچنین، زادگاه میرزا حبیب دستان‌بنی (اصفهانی) اولین دستورزبان‌نویس فارسی و پیشگام نهضت ترجمه در عهد قاجار است.

شهر مذهبی بِن به دلیل ارادت بی‌مانند و دیرینه اهالی به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) به ویژه وجود مبارک سیدالشهدا أباعبدالله الحسین(ع) و دارا بودن آیین‌های دیرپای عزاداری و نیز هیئات با سابقه پرشمار که در سوگ آن حضرت و یارانشان در ایام محرم و صفر حال و هوای شهر را رنگ و بوی حسینی می‌بخشند، حسینیه چهارمحال‌وبختیاری لقب گرفته است.

این شهر مهد تربیت چهره‌های متعدد قرآنی به ویژه در زمینه قرائت قرآن کریم است که نام‌هایی چون سجاد براتی‌بنی، محمدهادی طادی‌بنی و...، پرورش‌یافتگان این خطه از آب ‌و خاک هستند.

در گزارش پیش‌رو که به بررسی فضای قرآنی شهر در گذشته و امروز پرداخته شده است، محمود سلیمی، مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بِن، به عنوان قدیمی‌ترین و جامع‌ترین تشکل قرآنی شهر، ‌وضعیت فعالیت‌های قرآنی شهر را تشریح می‌کند، سپس گفت‌وگوی ایکنا با دو معلم پیشکسوت قرآنی شهر را می‌خوانید.

محمود سلیمی، مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) بن، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به سابقه چهار دهه فعالیت این دارالقرآن در عرصه قرآنی شهر و تربیت قرآنی چند نسل از فرزندان بنی، اظهار کرد: آموزش قرآن در این شهر تاریخی و مذهبی پیشینه دیرینه‌ای دارد و خوشبختانه امروزه نیز با وجود کاهش شور و پویایی فعالیت‌های قرآنی در جاهای دیگر، این شهر همچنان صحنه برگزاری کلاس‌ها و محافل و جلسات قرآنی مستمر و پر تعداد است.

سابقه فعالیت‌های قرآنی در بن

وی سابقه فعالیت‌های قرآنی بن را بیش از 100 سال تخمین زد و گفت: از میان اساتید قدیمی قرآنی می‌توان نام‌هایی چون مرحوم غلامرضا معلم، مرحوم امیرقلی قاصد، مرحوم سیدذبیح‌الله موسوی و مرحوم حاج سیدرضا را ذکر کرد که شاید سالخوردگان بِنی نام آن‌ها را در ذهن داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر محله شهر بن حکم یک خانه قرآن را داشته و تمام ساکنان در فعالیت‌های قرآنی مشارکت پررنگ دارند، ادامه داد: جلسات خانگی محله‌ها که تعدادشان برای بانوان به حدود ۷۰ جلسه می‌رسد، با نظارت دارالقرآن امام صادق(ع) و با مجوز اداره تبلیغات اسلامی و شب‌های دوشنبه هر هفته جلسه خانگی قرآن برای آقایان در منزل افراد داوطلب برگزار می‌شود.

مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) بن در خصوص محتوای جلسات، تصریح کرد: در این برنامه‌ها به روخوانی، روانخوانی، تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه (شنبه‌شب‌ها)، تفسیر مسائل روز و بیان احکام توسط مربیان آموزش‌دیده در دارالقرآن پرداخته می‌شود.

استقبال خانواده‌ها از میزبانی جلسات خانگی

سلیمی تصریح کرد: خوشبختانه خانواده‌های زیادی از این جلسات استقبال می‌کنند و مایلند طنین قرآن در منازلشان به صدا در بیاید که باید گفت بیش از 100 خانواده میزبانی این جلسات نورانی را برای بانوان و آقایان بر عهده دارند که به صورت دوره‌ای این فرصت نصیبشان می‌شود و حدود یک‌هزار و 500 نفر از اهالی بن از این برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی با یادآوری فعالیت‌های قرآنی در محل دارالقرآن، گفت: در بخش بانوان و کودکان و نوجوانان، 10 کلاس در حال برگزاری است که این میزان در فصل تابستان افزایش قابل توجهی دارد و در مجموع 100 قرآن‌آموز از این کلاس‌ها در مباحث فصیح‌خوانی، تفسیر، حفظ، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و ... استفاده می‌کنند، ضمن اینکه ۱۵۰ مربی قرآن که در دارالقرآن آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند، با این مجموعه همکاری می‌کنند.

در ادامه این گزارش، غلامحسین امانی، مربی پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سابقه طولانی خود در امر تعلیم قرآن، اظهار کرد: از کودکی با حضور در مسجد و جلساتی که توسط معلمان آن دوران برگزار می‌شد با قرآن مأنوس بودم و در ۲۰ سالگی به دلیل علاقه‌ام به یادگیری، دوره آموزش قرآن را نزد استاد مجدزاده که همسن و سال خودمان بودند، در شهرکرد گذراندم.

وی در خصوص علاقه‌اش به قرآن، تأکید کرد: این اشتیاق به حدی بود که اگر از برگزاری کرسی تلاوت در اصفهان با حضور قاریان مشهور مصری، مطلع می‌شدیم با هر رنجی خودمان را به آن‌جا می‌رساندیم و از تلاوت‌ها بهره‌مند می‌شدیم.

بن؛ شهری که هر محله‌اش حکم یک خانه قرآن را دارد

شهیدان؛ تربیت‌یافته مکتب قرآن

امانی تأکید کرد: بنده از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب به تدریس احکام به جوانان می‌پرداختم و افتخارم این است که شاگردانم در مکتب قرآن، درس ایثار و شهادت را فرا گرفتند و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جانشان را فدای ارزش‌های اسلام و قرآن کردند که به لطف خداوند، انوار برکاتشان ما را هم بهره‌مند ساخته است.

این مربی با سابقه قرآنی با بیان اینکه تخصص اصلی وی علاوه بر قرائت ترتیل، بیان احکام است، گفت: خداوند این توفیق را نصیبم فرموده که احکام را بدون استفاده از رساله و از حفظ برای شاگردانم بیان کنم که البته با توجه به عدم توانایی در برگزاری کلاس‌های مستمر، آموزش بنده به جلسات خانگی دوشنبه‌شب‌ها که از سوی دارالقرآن برگزار می‌شود، محدود شده است.

در انتهای این گزارش، حکیمه موسوی‌بِنی، بانوی ۵۲ ساله و مربی با سابقه قرآن کریم در خصوص سن آغاز فعالیت‌های قرآنی خود، اظهار کرد: چون پدر بنده استاد قرآن بودند مسیر پیش روی ما جز مسیر قرآنی نبود و این مسیر در مدرسه ادامه یافت و بعدها با شرکت در کلاس‌های آموزش قرآن و فراگیری جدی این کتاب آسمانی قوت گرفت، همچنان که به لطف خدا در این مسیر راهروی دائمی شدم و سال‌هاست که در امر آموزش فعالیت دارم.

فضای قرآنی بن همچنان پر شور است

وی در تبیین فضای قرآنی امروز شهر و مقایسه آن با گذشته، گفت: این لطف الهی است که بگویم در شهر بن، با گذر زمان و تغییر ذائقه‌ها و سلایق و به ویژه با ظهور پدیده‌هایی مانند فضای مجازی، هیچ خللی در شوق و اشتیاق عمومی به مقوله قرآن وارد نشده است و جلسات خانگی همچنان با استقبال همگان روبرو است و صدها نفر در این جلسات حضور دائمی دارند و چه بسا دسترسی امروز جوانان به آموزش‌های قرآنی راحت‌تر است.

بن؛ شهری که هر محله‌اش حکم یک خانه قرآن را دارد

موسوی تأکید کرد: امروزه در بِن همان حلقه‌های جمع‌خوانی با سبک قدیمی در منازل و گاه در مساجد و حسینیه‌ها برپاست و مربی به بیان قواعد تلاوت و تجوید می‌پردازد، بنابراین روش سنتی آموزش همچنان جایگاه خود را در میان اهالی حفظ کرده است، که این محافل در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان به مراتب بسیار پررنگ‌تر است.

این بانوی پیشکسوت قرآنی در خصوص فعالیت آموزشی خود، بیان کرد: پیش‌تر آموزش‌های بنده بر فصیح‌خوانی معطوف بود اما در سال‌های اخیر به آموزش ترجمه و تفسیر و بیان احکام و نیز مداحی و روضه‌خوانی توجه شده است و در قالب‌های مختلف اعم از جلسات خانگی در محله‌ها یا حلقه‌های صالحین و ... توفیق خدمت به قرآن و اهل‌بیت(ع) را دارم که خوشبختانه مشارکت و حضور بانوان حتی افراد محروم از سواد، چشمگیر است.

گزارش از خدیجه نادری بنی خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha