مشکلات حافظان قرآن در مرحله تثبیت؛ پیامد نبود جامعة‌القرآن لردگان
کد خبر: 3870862
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
فضای قرآنی در شهرستان‌ها/2

مشکلات حافظان قرآن در مرحله تثبیت؛ پیامد نبود جامعة‌القرآن لردگان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مربی قرآن لردگان ضمن انتقاد از نبود کلاس‌های آموزشی پیشرفته برای نخبگان قرآنی این شهرستان بیان کرد: حافظانی که در جامعة‌القرآن روند پیشرفت را طی می‌کنند، پس از خروج از این مجموعه و به دلیل نبود امکانات آموزشی برای پسران نوجوان و جوان، آموزش آنها نیمه‌کاره رها می‌شود و در مرحله تثبیت حفظ دچار مشکل ‌می‌شوند.

تشریح وضعیت قرآنی شهرستان لردگان از گذشته تا کنون

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کار فرهنگی و آموزش مهم‌ترین مقوله‌ در تربیت افراد جامعه و بهترین روش برای فرهنگ‌سازی‌های درست است. فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی یکی از شاخه‌های مهم کار فرهنگی در کشور محسوب می‌شود چرا که قرآن سبک زندگی اسلامی را که مورد سفارش خداوند و انبیاست به ما می‌آموزد.

مراکز فرهنگی کشور و استان‌ها باید بیش از پیش به نحوه اجرای فعالیت‌های قرآنی، اثرگذاری آن‌ها در جامعه و خروجی‌هایش توجه کنند. در همین راستا رسانه قرآنی ایکنا تصمیم به بررسی اوضاع قرآنی شهرستان‌های استان گرفت که در این گزارش فعالیت‌های قرآنی شهرستان لردگان را مرور می‌کنیم.

سعادت الله شریفی، مربی قرآن و قاری برجسته شهرستان لردگان، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در رابطه با سابقه و روند فعالیت‌های قرآنی شهرستان لردگان، بیان کرد: متأسفانه روند فعالیت‌های قرآنی در این شهر تقریباً راکد است و یا واضح‌تر بگویم ارگان و یا متولی برای اجرای این فعالیت‌ها وجود ندارد و اگر کلاسی برگزار شده است به صورت فردی و به اتکای شخص برگزار شده و حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی که خود از دوران راهنمایی تا دبیرستان در قرائت قرآن و اذان در مسابقات قرآنی شرکت و رتبه‌های ممتازی کسب کرده و مربی قرآن برای تمام مقاطع تحصیلی در مدارس و نهادهای مختلف بوده است، اظهار کرد: کلاس‌های قرآن در این شهرستان جسته و گریخته برگزار می‌شود و تنها دارالقرآن‌های ادارات فعالیت‌های نسبی و سطحی را در زمینه قرآن دارند.

شریفی ادامه داد: استعدادهای قرآنی خوبی در شهر دیده می‌شود اما امکانات قرآنی در شهرستان برای افراد فراهم نیست و طی 10 سال گذشته تا کنون علاقه‌مندان قرآنی همه خارج از شهرستان و یا حتی استان به دنبال پیشرفت قرآنی بودند و مؤسسه‌ای در این شهر برای شکوفایی و تقویت این استعدادها نداریم.

این مربی قرآن تصریح کرد: در زمینه فعالیت‌های قرآنی بانوان، یک یا دو مؤسسه در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند و برای برادران فقط کلاس‌های توسط دارالقرآن‌های ادارات یا در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان، برگزار می‌شود.

نبود کلاس آموزشی قرآن برای پسران پس از خروج از جامعة‌القرآن

شریفی افزود: چندی پیش در شهرستان لردگان مسابقات قرآنی ویژه پسران برگزار شده بود و بنده داور مسابقات بودم، یکی از حافظان شهرستان نیز در مسابقات حضور داشت که رتبه‌‌ای کسب نکرد، مربیان دوران کودکی این حافظ قرآن کریم در جامعة‌القرآن بانوان از بنده گلایه داشتند و علت عدم توفیق این حافظ 15 جزء را که از برترین‌های جامعةالقرآن بود، جویا شدند.

این قاری قرآن ادامه داد: پس از پیگیری مشخص شد که این حافظ قرآن که در جامعة‌القرآن روند پیشرفت را طی می‌کرد پس از خروج از این مجموعه و به دلیل نبود امکانات آموزشی برای پسران نوجوان و جوان، آموزش او نیمه کاره رها شده و اکنون که حافظ 15 جزء است، در تثبیت حفظ دچار مشکل است.

این مربی قرآنی تصریح کرد: برگزاری این کلاس‌های فصلی ادارات تنها سبب پاک کردن گرد و غبار روی جلد قرآن می‌شود و به متن و باطن قرآن به صورت جدی پرداخته نمی‌شود. متولیان کاهش بودجه را دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی شهرستان نسبت به سال‌های اخیر عنوان می‌کنند، به همین دلیل بیشتر کلاس‌های قرآن توسط نهادها و خیران برگزار می‌شود.

این مربی قرآن با بیان اینکه ما یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها در اجرای برنامه‌های قرآنی از جمله مسابقات و کلاس‌های قرآنی هستیم، گفت: بسیار دغدغه‌مند هستم تا مؤسسه‌ای را تأسیس کنم اما در حال حاضر شرایط شغلی این اجازه را به بنده نمی‌دهد و در اولین فرصت حتما این فکر را با فضل و عنایت خداوند، عملی خواهم کرد.

استقبال خوب مردم از برنامه‌های قرآنی 

وی اظهار کرد: استقبال از برنامه‌های قرآنی در شهر بسیار است حتی بعضاً از بنده برای برگزاری کلاس خصوصی قرآن در منازل دعوت می‌شود اما متأسفانه متولی برای برگزاری کلاس‌های منظم و مستمر در سطح شهر وجود ندارد و تنها در مهدهای قرآن و پیش‌دبستانی‌ها تا حدی کودک را با قرآن آشنا می‌کنند و او را به مدرسه می‌فرستند که متأسفانه امروز مربی خاص قرآن در مدارس دیده نمی‌شود

این مربی در پایان گفت: فضای قرآنی در زمان گذشته بیش از امروز، در شهرها دیده می‌شد زیرا بزرگان فامیل، افرادی قرآنی بودند و این آداب و آئین قرآنی را به نسل بعد منتقل می‌کردند اما متأسفانه این رفتار قرآنی به نسل بعدی منتقل نشد و البته مسئولان نیز برای بها دادن به این رویه باید تلاش دوچندانی داشته باشند.

در ادامه این گزارش به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید اسماعیلی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان رفتیم و در گفت‌وگویی علت کم توجهی به برگزاری جلسات قرآنی را جویا شدیم که مطالب را در ادامه می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اسماعیلی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این شهرستان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: در شهرستان لردگان بیش از 200 مربی دوره‌دیده و آماده به کار وجود دارد که در خانه‌های قرآن و مؤسسات قرآنی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های قرآنی از جمله مجالس و محافل انس با قرآن به مناسبت‌های مختلف در این شهرستان برگزار می‌شود که اخبار آن به صورت منظم منتشر می‌شود، برگزاری کلاس‌های تفسیر موضوعی قرآن، کلاس روخوانی ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، از جمله کلاس‌هایی است که با همکاری مربیان و حتی بانوان طلبه در مؤسسات قرآنی به صورت مستمر و منظم برگزار می‌شود.

لغو مجوز مؤسسات قرآنی راکد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان اظهار کرد: در این مدت کوتاه سرکشی‌هایی به مراکز قرآنی شهرستان انجام شده است و مجوز فعالیت مراکز و مؤسساتی که راکد بودند، باطل شد.

حجت‌الاسلام اسماعیلی در رابطه با استقبال از کلاس‌های قرآنی در این شهرستان، بیان کرد: متأسفانه آقایان در این شهرستان به علت مشغله کاری و تحصیلی مشارکت خوبی در کلاس‌های قرآنی ندارند و اگر هم به دنبال فراگیری قرآن باشند، معمولاً در زمان دانشجویی و در دانشگاه‌ها پیگیر این مباحث هستند که اکثراً در دانشگاه‌های خارج از شهرستان و یا حتی استان پذیرفته می‌شوند، لذا مشاهده می‌شود کلاس‌های قرآن بانوان در سطح شهر با استقبال بیشتری نسبت به آقایان روبرو می‌شود. بنابراین در هر محل و یا شهری که استقبال و درخواست برای کلاس‌های قرآنی باشد در زمان کوتاهی به عنوان متولی فعالیت‌های قرآنی کلاس موردنظر را راه‌اندازی می‌کنیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان با اشاره به کمبود اعتبارات، گفت: باوجود مشکلات پیگیر مسائل هستیم اما متأسفانه فعالیت‌های قرآنی این شهرستان با مشکلات مالی مواجهه است زیرا بودجه فرهنگی کل کشور کاهش پیداکرده است اما این معضل دلیلی برای کوتاهی در برگزاری برنامه‌های قرآنی نیست، بازرسانی در اداره هستند که سرزده به مؤسسات سرکشی می‌کنند و در جریان روند اجرای امور قرآنی قرار می‌گیرند.

وی در پایان خان‌میرزا، منج و فلارد را از جمله شهرهای فعال در عرصه قرآن شهرستان لردگان معرفی کرد.

گزارش از زینب رحیمی/خبرنگار ایکنا چهارمحال‌وبختیاری

انتهای پیام
captcha