نگاهی به کتاب «زندگی به سبک مثنوی» /چگونه زندگی نکنیم
کد خبر: 3861795
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

نگاهی به کتاب «زندگی به سبک مثنوی» /چگونه زندگی نکنیم

گروه ادب ــ کتاب «زندگی به سبک مثنوی» به قلم عبدالعظیم کریمی و به همت انتشارات مدرسه روانه بازار نشر شد.

نگاهی به کتاب «زندگی به سبک مثنوی» /چگونه زندگی نکنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «زندگی به سبک مثنوی» یکی از جلوه‌های معنوی حیات طیبه برای نوزایی زندگی، پاک شدن از زندگی غیرفطری، اوج تحول در زندگی و بازگشت به اصل آن است.

این کتاب کوشیده است درباره «چیستی زندگی در گفتمان سلبی، بازجست حیات طیبه در مثنوی معنوی و ویژگی‌های زیستن به سبک مثنوی» صحبت کند. سپس تکبیت‌هایی از مثنوی را تفسیر کرده و در نهایت به آسیب‌شناسی سبک زندگی امروز در مدار روان‌شناسی عامیانه و بازاری پرداخته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: پاک شدن از اوصاف خویش و صاف شدن از منیت، باعث «خودگستری متعالی» و «کیهان گستری متوالی» در زندگی انسان می‌شود. رکن اصلی حیات طیبه همزیتی صلح‌آمیز با هستی از طریق عمل صالح و اتصال و پیوستگی به حق است. به همین دلیل است که در قرآن کریم (سوره نحل، آیه ۹۷) دست یافتن به حیات طیبه را مشروط به انجام عمل صالح (عمل منطبق بر فطرت و جهان هستی) می‌داند تا به واسطه آن، زندگی انسان احیا شود.

به سخنی دیگر، «زیستن به سبک مثنوی» همان پاک شدن از زندگی غیرفطری است و اوج تحول در زندگی این است که ما به اصل زندگی حنیف خویش بازگشت کنیم. این بازگشت به اصل همان یافتن گوهر حقیقی وجود است که آمیخته به روح الهی است. زندگی به سبک فطری، یعنی هماهنگ شدن با آهنگ آرام‌بخش هستی و آنگاه وجود آدمی ساکن روان و باشنده دوان در آرامش تمام به حرکت درمی‌آید.

باید از صورت معنا به سیرت معنا رهسپار شد، مراد از صورت معنا و معنای صوری همان تلاش‌های بیهوده‌ای است که آدمی برای تسکین درد‌ها و رنج‌های خود از خود می‌تراشد و به آن می‌بالد تا بواسطه آن به زندگی خویش جهت و هدف و معنای این جهانی بخشد. فهم حیات طیبه، محدود به دانستن چگونه زیستن نیست، بلکه فراتر از آن، فهم چگونه نزیستن و افزون بر آن، زیستن چگونه بودن و چگونه نبودن نیز هست؛ زیرا سعادت واقعی، برخلاف باور‌های عمومی، شادمان بودن در زندگی نیست، بلکه والاتر از آن، بودن شادمان در زندگی ناشاد را نیز شامل می‌شود؛ شرط ورود شورآفرین به این شادمانی تضادمندانه خروج غرورآفرین از شادمانی‌های ناخردمندانه است تا در ذات غم، شور و نشاط پدیدار شود.

کتاب «زندگی به سبک مثنوی» در دو بخش «نوبینی سبک زندگی» و «نوزایی سبک زندگی» به قلم عبدالعظیم کریمی به نگارش درآمده و به همت انتشارات مدرسه با شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha