موافقت شورای فقهی بانک مرکزی با «توافق بازخرید منطبق با شریعت در عملیات بازار باز»
کد خبر: 3862641
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
حجت‌الاسلام موسویان به ایکنا خبر داد:

موافقت شورای فقهی بانک مرکزی با «توافق بازخرید منطبق با شریعت در عملیات بازار باز»

گروه اقتصاد ــ سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی درباره جزئیات جلسه اخیر این شورا اظهار کرد: شورای فقهی با تعیین برخی شروط، استفاده از «توافق بازخرید منطبق با شریعت در عملیات بازار باز» را مجاز شمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مصوبه هجدهمین جلسه این شورا گفت: در این جلسه گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با موضوع «توافق بازخرید (ریپو) منطبق با شریعت در عملیات بازار باز» مطرح و شورا مقرر کرد استفاده از «توافق بازخرید منطبق با شریعت» در بازار بین بانکی با لحاظ شرایط زیر مجاز است:

۱. قرارداد توافق بازخرید در بازار بین بانکی، مبتنی بر عقد بیع منعقد شود و آثار عقد بیع در رابطه با آن اجرا شود.

۲. شرط بازخرید وجود نداشته باشد و فرایند بر مبنای دو اختیار خرید و فروش میان طرفین (بانک مرکزی و بانک‌ها) برقرار شود.

۳. موضوع قرارداد، شامل انواع اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، صکوک اجاره و سایر اوراق و ارز (به تشخیص بانک مرکزی) باشد.

۴. به منظور پوشش ریسک اعتباری مستتر در فرایند استفاده از ابزار توافق بازخرید، تعیین و میزان وجه تضمین توسط بانک مرکزی بلامانع است.

۵. با عنایت به اینکه در بانک‌های دولتی عملیات بازار باز عمدتاً با استفاده از منابع وکالتی (سپرده‌های سرمایه‌گذاری) انجام می‌پذیرد، انجام آن بین بانک‌های دولتی و یا بین بانک‌های دولتی و بانک مرکزی فاقد اشکال است.

انتهای پیام
captcha