همایش «تأثیر مولانا بر تصوف» در پاکستان برگزار شد
کد خبر: 3865986
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

همایش «تأثیر مولانا بر تصوف» در پاکستان برگزار شد

گروه بین‌الملل ــ به همت خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد پاکستان و با همکاری انجمن نویسندگان این شهر همایش «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این همایش به مناسبت سالروز درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا رومی و در ادامه سلسله نشست‌های خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد با محوریت معرفی مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران و پاکستان برگزار شد و در آن شعرا، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و جمع زیادی از علاقه‌مندان به ادبیات و عرفان اسلامی حضور داشتند.

علی اکاش، نویسنده و پژوهشگر سندی در این همایش به تفصیل درباره مولانا و تأثیر اندیشه‌های وی بر تصوف سند سخنانی را بیان کرد و گفت: امروزه به تصوف اهمیت چندانی داده نمی‌شود. قرن 15 الی 19 تصور بر این بود که تصوف در اوج است و بعد از آن دیگر تفکر برتری بروز نخواهد کرد.

اکاش ادامه داد: مولانا رومی در عصری به دور از مشغله‌ها و گرفتاری‌های امروزی زندگی می‌کرد. کلام عرفانی مولانا رومی در سند از سوی شاه عبدالطیف بتهایی (شاعر و صوفی بلندآوازه سرزمین سند) و در شبه قاره به وسیله اقبال لاهوری به مردم معرفی و منتقل شده است.

نور احمد جنجهی به عنوان سخنران بعدی با قرائت گزیده‌‌ای از اشعار مولانا و تطبیق آن با اشعار «شاه عبدالطیف بتهایی» به تأثیرپذیری متصوفان سندی از مولانا رومی پرداخت و اظهار کرد: آغاز دوره شاعری مولانا رومی پس از مطالعه آثار شمس تبریزی، شیخ فریدالدین عطار، سعدی شیرازی و عمر خیام بوده است. آثار مولانا مشتمل بر 26 هزار بیت است که در شش مجلد نوشته شده است.

جنجهی ادامه داد: شعر مولانا بر اندیشه‌های شرق و غرب تأثیرات زیادی گذاشت، لذا اشعار او به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است. گفته می‌شود شاه عبدالطیف بتهایی همیشه یک جلد کلام الله مجید و یک جلد دیوان شعر مولانا را همراه خود داشته است و همواره از مولانا یاد کرده و اشعار خود را متأثر از ایشان می‌دانست.

 سحر گل، مولوی‌شناس، محقق و نویسنده نامدار سرزمین سند آخرین سخنران مراسم بود که به بررسی مضامین عرفانی اشعار مولانا و تطبیق آن با مضامین عرفانی اشعار شاه عبدالطیف بتهایی پرداخت و درباره میزان و عمق تأثیرپذیری عرفا و صوفیان سند از حضرت مولانا سخنانی بیان کرد.

وی همچنین با قرائت برخی اشعار مولانا رومی و شاه عبدالطیف بتهایی به بیان تأثیرپذیری تصوف سند از مولانا پرداخت.

انتهای پیام
captcha