گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت
کد خبر: 3868748
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت

گروه بین‌الملل ـ در حالی که اقدام گستاخانه آمریکا در شهادت شماری از رهبران مقاومت با خشم گسترده آزادی‌خواهان و طرفداران محور مقاومت مواجه شده است، برخی کشورهای عربی که دست‌نشانده آمریکا هستند از محکومیت این حادثه هراس دارند.

گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت
به گزارش ایکنا؛ بامداد امروز در حالی سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی به همراه شماری از مقامات بسیج مردمی عراق بر اثر حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند که این فرماندهان مقاومت عمر شریف خود را صرف مباررزه با داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه کردند و حتی مانع از نفوذ تروریست‌ها به خاک برخی کشورهای عربی منطقه شدند.
 
این در حالی است که مقامات برخی کشورهای عربی همچون عربستان، کویت، امارات، مصر، قطر و... تنها با بیان این که اوضاع را با نگرانی دنبال می‌کنند، به ترور این شخصیت‌ها واکنش نشان دادند، اگرچه محکومیت این جنایت آمریکا از سوی این کشورها امری دور از انتظار است، چرا که این کشورها دست‌نشانده آمریکا در منطقه هستند.
 
ترس کویت از بازتاب منطقه‌ای حوادث عراق

در همین راستا، طارق المزرم، سخنگوی رسمی دولت کویت بدون اشاره به جنایت آمریکا در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی عراق گفت که کشورش تحولات منطقه را با نگرانی و اهتمام دنبال می‌کند.

 طارق المزرم که رئیس مرکز ارتباط دولتی این کشور را نیز عهده‌دار است، تأکید کرد که این کشور با نگرانی تحولات سریع منطقه‌ای و حوادث اخیر و نیز بازتاب‌های آن در منطقه را دنبال می‌کند.

وی همچنین، همگان را به اجتناب از سخنانی که به وحدت ملی لطمه می‌زند و باعث ایجاد دودستگی و شکاف می‌شود، فراخواند.

از سوی دیگر، «مرزوق علی الغانم»، رئیس مجلس الأمة (پارلمان) کویت نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «حوادث و تحولات پرشتاب بیانگر خطرات بزرگی است که انسجام اجتماعی قوی و حقیقی، حلقه زدن به دور رهبران سیاسی، پختگی و عقلانیت در تعامل با آن‌ها را می‌طلبد».

موضع عربستان

همچنین، پایگاه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد که یک منبع مسئول سعودی در پی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد که عربستان خواهان خویشتنداری است.

در پی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق توسط نیروهای آمریکایی، یک منبع مسئول سعودی اعلام کرد که عربستان اتفاقات اخیر عراق را دنبال می کند؛ اتفاقاتی که در نتیجه تشدید تنش‌ها و فعالیت‌های تروریستی که بارها این کشور نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بود رخ داد.
گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت
وی تاکید کرد که در سایه تحولات به وجود آمده عربستان خواهان خویشتنداری است.

عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که جامعه بین المللی باید اقدامات لازم را اتخاذ کند تا ثبات و امنیت منطقه را تضمین کند.

پیام تسلیت وزارت خارجه قطر

وزارت خارجه قطر نیز بدون محکومیت حمله هوایی آمریکا، شهادت سردار سلیمانی را به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران تسلیت گفت و اعلام کرد: سردار سلیمانی در راستای اجرای ارشادات رهبر جمهوری اسلامی ایران و حفظ منافع ایران و ارتباطات آن با قطر اقدام می‌کرد و به تصمیمات ریاست جمهوری وفادار و خدمت‌گذار بود.

وزارت خارجه قطر برای خانواده سلیمانی صبر و آرامش مسئلت و اعلام کرد که قطر و ملت آن این حادثه را به ملت ایران تسلیت می‌گویند و قطر هرگز نقش سردار سلیمانی در آزادی دیپلمات‌ها و شهروندانی قطری بازداشت‌شده در عراق را فراموش نمی‌کند.

راه‌کارهای سیاسی

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، خواستار به کارگیری راه‌کارهای سیاسی به جای رویارویی و تشدید اوضاع شد.

قرقاش در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: در سایه تحولات سریع منطقه‌ای، شایسته است تدبیر و راه‌کارهای سیاسی بر رویارویی و تشدید اوضاع ترجیح داده شود.
گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت
وی افزود: مسائلی که منطقه با آن روبه روست، پیچیده و زیاد است و اعتماد میان طرف ها وجود ندارد. تعامل عقلانی نیازمند رویکردی آرام و بدون واکنش است.

واکنش مصر

براساس گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، وزارت امورخارجه مصر نیز پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به تحولات سریع اوضاع در عراق ابراز نگرانی کرد و خواستار کاهش تنش در منطقه شد.       
گستاخی آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت و ترس برخی كشورهای عربی از محکومیت              
وزارت خارجه مصر نیز بدون اشاره به ترور سردار سلیمانی و محکومیت این جنایت از سوی آمریکا اعلام کرد که مهار اوضاع مستلزم توقف انواع دخالت‌های منطقه‌ای در امور کشورها و ملت‌های عربی است که منجر به تنش و فتنه می‌شود.
 
این در حالی است که کشورهای عمان، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین، الجزایر، تونس، دولت بحرین و.. هنوز واکنشی به این جنایت وحشیانه آمریکا در شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و شماری از اعضای سازمان بسیج مردمی عراق نداشته است.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha