تصویب خروج آمریکا از عراق؛ رخدادی تاریخی/ تلاش واشنگتن برای ماندن
کد خبر: 3869443
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
استاد دانشگاه بغداد در گفت‌‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تصویب خروج آمریکا از عراق؛ رخدادی تاریخی/ تلاش واشنگتن برای ماندن

گروه بین‌الملل ــ استاد دانشگاه بغداد با بیان اینکه تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور رویدادی تاریخی بود، اظهار کرد: واشنگتن تلاش می‌کند که بهانه‌ای برای ماندن در عراق پیدا کند.

حیدر عبدالزهره التمیمی، استاد دانشگاه بغداد، درباره تصویب لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره طرح (قطعنامه) خروج نیروهای آمریکایی از عراق که یکشنبه، 15 دی، در پارلمان عراق تصویب شد، اظهار کرد: به نظر من، رأی‌گیری پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور و تصویب این لایحه، رخدادی تاریخی است، هرچند که نخستین گام در این راه محسوب می‌شود و گام‌های دیگری نیز برای لغو همه توافقنامه‌های نظامی میان نیروهای آمریکایی و عراق در پیش است، اما این اقدام در حد خود آغازی خوب و ثمربخش و شجاعانه بود.

وی افزود: امروز خون شهدا نتیجه داده و موجودیت رژیم شرور آمریکا در خاورمیانه به ویژه در عراق را تهدید کرده و این پیشرفتی قابل ملاحظه و پیامی به آمریکاست مبنی بر اینکه عراق به مداخله‌های این کشور در مسائل داخلی و خارجی و روابط با کشورهای مجاور نیازی ندارد.

این استاد دانشگاه درباره سخنان عادل عبدالمهدی در پارلمان عراق نیز گفت: او رویکردی روشن و شفاف داشت و پرده از رفتارهای آمریکا برداشت. همچنین، پارلمان عراق را در برابر اقدامات متجاوزانه آمریکا در عراق و تأثیر ترور سردار سلیمانی بر دستیابی به وحدت بیشتر در منطقه آگاه کرد. اما حقیقت این است که آمریکا با وجود اینکه مدعی برقراری صلح میان کشورهای درگیر در منطقه است، خواهان گفت‌وگو و صلح در منطقه نیست. آمریکا دشمنی خود را پنهانی عملی می‌کند و تلاش دارد از هر فرصتی برای ضربه زدن به مخالفانش استفاده کند.

استاد دانشگاه بغداد با بیان اینکه رفتار آمریکا بیانگر دشمنی و وحشی‌گری در برابر همه کشورهای جهان است، اظهار کرد: نخست‌وزیر عراق پس از بیان همه جزئیات تجاوزها و جنایات آمریکا و فشار بر ملت عراق، درباره ضرورت پایان حضور آمریکایی‌ها در عراق و پیگیری راه‌های قانونی برای شکایت از آمریکا، توصیه‌هایی به پارلمان کرد. توصیه‌های عبدالمهدی بسیار شجاعانه و به سبب درک و آگاهی عمیق از خطرناک و زیان‌بار بودن حضور آمریکایی‌ها در عراق و به طور کلی در خاورمیانه بود.

هشداری برای پایان قریب‌الوقوع امپراتوری شر

این استاد دانشگاه عراق ادامه داد: زمانی که کشوری در خاورمیانه مانند عراق اعلام می‌کند که دیگر به آمریکای مدعی صلح و مبارزه با تروریسم نیازی ندارد، چه بسا بشارت یا هشداری برای پایان قریب‌الوقوع امپراتوری شر در جهان باشد. همچنین، تحلیلگران سیاسی بر این نکته توافق نظر دارند که آمریکا برای لغو این طرح به مجموعه تدابیری نیاز دارد و قطعاً خواستار باقی‌ماندن در عراق است. به این منظور از هم‌پیمانانش کمک خواهد گرفت و تلاش می‌کند که بهانه‌ای برای ماندن در عراق پیدا کند. البته ممکن است از رفتارهایی استفاده کند که نشان دهد وجود او موجب امنیت منطقه است و نبودش موجب ناامنی خواهد شد.

وی تأکید کرد: آمریکا در جامعه عراق ترس ایجاد کرده و میان مذاهب و قومیت‌های مختلف تفرقه انداخته و تصویر ترسناکی را از جمهوری اسلامی ایران در دید مردم عراق به وجود آورده است. البته سناریوهای متعددی وجود دارد که ممکن است پس از تصویب این لایحه، به آن متوسل شود. از این رو، امروز نیازمند هوشیاری بیشتر و تعقل و وحدت صفوف هستیم و باید بر اجرای این توافقنامه پافشاری کنیم چرا که آغازی خوب است.

این کارشناس عراقی درباره اهمیت تصویب این طرح گفت: دیروز در پارلمان عراق رخدادی مهم اتفاق افتاد و لایحه خروج نیروهای آمریکایی تصویب شد و نمایندگان شعارهایی علیه آمریکا و خروج آنها از عراق سر دادند. همچنین شهادت سردار قاسم سلیمانی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تسلیت گفتند و وفاداری خود را به دستورات مرجعیت شیعه، حضرت آیت‌الله سیستانی، که دستور تشکیل حشد الشعبی و دفاع از این سرزمین و فتوای جهاد کفایی را برای مبارزه با داعش صادر کرده است، اعلام کردند.

وی همچنین درباره توییت مقتدی صدر در رابطه با حفظ وحدت میان احزاب عراقی اظهار کرد: توییت مقتدی صدر، رهبر حزب گردان‌های صلح، نیز مهم است چرا که در آن به وحدت صفوف مقاومت اسلامی در داخل و خارج عراق تأکید کرده بود و جمعی از رهبران گروه‌های مقاومت در عراق همچون شبل الزیدی؛ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش نجباء؛ شیخ اوس الخفاجی و شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق، از دعوت به وحدت استقبال کردند.

حیدر عبدالزهرة التمیمی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی به ملت ایران و عراق درباره فتوای تحریم حضور نیروهای آمریکایی در عراق که از سوی آیت‌الله کاظم حائری، یکی از مراجع تقلید عراق، صادر شده است، گفت: این فتوا بسیار حکیمانه و درست است، زیرا آیت‌الله حائری و شمار زیادی از مراجع تقلید بر این باورند که آمریکا در سفارت خود در بغداد و در میان نیروهایش در داخل این کشور، کارشناسان و مشاورانی دارد که نمونه یک قدرت شرور است و خواهان خیر و صلاح عراق و منطقه نیست.

 عراق؛ خطری برای اسرائیل
 
استاد دانشگاه بغداد افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند هر کسی را که در راه اجرای ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی در جامعه عراق فعالیت می‌کند هدف قرار دهند و کشور عراق را از باورها و ارزش‌های عمیق خود دور ساخته و ارتباط این کشور با کشورهای مجاور را، که در عقیده، مذهب، اندیشه و ایدئولوژی نزدیک هستند، قطع کنند. به همین دلیل برای این کشور نقشه‌های سوء طراحی می‌کنند، چرا که پایه‌های مقاومت را در عراق می‌بینند و آن را خطر مهمی برای رژیم صهیونیستی و مانعی برای رسیدن آمریکا به همه رؤیاهای سلطه‌طلبانه خود و سیطره بر جهان اسلام به‌ ویژه پیروان اهل بیت(ع) می‌دانند.
 
التمیمی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است حملات آمریکا به مبارزان حشد الشعبی و ترور سردار سلیمانی در عراق، مقدمه‌ای برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور باشد؟ گفت: از سیدالشهدا، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) درس می‌گیریم، چرا که خون‌ پاک و روح مطهر ایشان و ارواح شهدایی که با ایشان به شهادت رسیدند، راه را برای زوال امپراتوری بنی‌امیه باز کرد. امروز نیز کاملاً یقین داریم که خون این مجاهدان به ویژه حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون بسیج مردمی عراق، راه را برای نابودی قدرت‌های‌ شرور جهان باز خواهد کرد و مقدمه نابودی و زوال آمریکا و خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود.
 
وی ادامه داد: اقدام بزدلانه آمریکا در هدف قرار دادن سردار سلیمانی و برخی شخصیت‌های مقاومت، چهره حقیقی و مقاصد شوم آمریکایی‌ها را نشان داد. یکی از اهداف شوم آمریکا ایجاد جنگ نرم و ایدئولوژیک است و این کشور از هر وسیله‌ای برای تغییر افکار عمومی جامعه عراق به‌ ویژه قشر جوان و چه بسا جوانان منطقه و پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

 تصویر خلاف واقع از آمریکا در برخی رسانه‌ها

استاد دانشگاه بغداد افزود: امروز موارد بسیاری برای روشن‌ شدن چهره واقعی آمریکا وجود دارد که ممکن است برخی از مردم از آن آگاه شوند و چه بسا به اطلاع دیگران نرسد؛ زیرا برخی رسانه‌ها و ابزارهای جنگ نرم، مطالب خلاف واقع و به دور از چهره واقعی آمریکا و نقشه‌های استعماری آن منتشر می‌کنند، اما براساس آیه 30 سوره انفال که خداوند می‌فرماید: «وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛ و آنها (با تو) مکر می‌کنند خدا هم (با آنها) مکر می‌کند و خدا بهتر از هر کس مکر تواند کرد» به نتیجه‌ای نخواهند رسید.
 
التمیمی تأکید کرد: اقدام اخیر آمریکا (ترور سردار سلیمانی) چهره حقیقی این امپراتوری را، که به دروغ ادعای انسانیت می‌کند اما دشمن انسانیت و همه اصول حقوق بشری است، آشکار کرد.

این استاد دانشگاه درباره وعده ایران برای انتقام سخت از آمریکا ابراز کرد: همانطور که می‌دانیم، جمهوری اسلامی ایران شمار زیادی شخصیت‌ مقاوم و مجاهد و همچنین تعداد بسیاری کارشناس، عقلا و در رأس آنها رهبری به نام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دارد. به همین دلیل امروز آمریکا و هم‌پیمانانش و کسانی که آن را حمایت کرده و افکار و اندیشه‌های آن را ترویج می‌دهند، در تیررس واکنش قاطع ایران هستند؛ به عقیده من، این واکنش روشن و استراتژیک خواهد بود.
 
وی ابراز کرد: ایران با تفکری عمیق و حساب شده همه جوانب و احتمالات را بررسی می‌کند تا به هدف خود دست یابد. جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و این پاسخ در موازات جنایت آمریکا و بلکه شدیدتر از آن خواهد بود.
 
تأکید آیت‌الله سیستانی بر حفظ وحدت عراقی‌ها

التمیمی درباره تأکید آیت‌الله سیستانی بر حفظ وحدت عراقی‌ها بیان کرد: تمام مراجع و بیشتر علما و بزرگان شیعه براساس پیام آیت‌الله العظمی سیستانی، که در خطبه‌های نماز جمعه در حرم امام حسین(ع) قرائت شد، عمل می‌کنند. ایشان در این پیام همگان را به وحدت صفوف توصیه و بر وحدت همه اقشار جامعه تأکید کردند، چرا که تفرقه ساخته و پرداخته استعمار و قدرت‌های شرور جهان و استکبار جهانی است.

التمیمی تصریح کرد: نبود وحدت فرزندان مقاومت و همه افرادی که دینی واحد دارند و در یک میهن زندگی می‌کنند و در عقاید با یکدیگر همسو هستند، نقشه کسانی است که خواهان خیر در منطقه نیستند. پاسخ قاطع و مقاومت در برابر آمریکا زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که وحدت و همبستگی میان همگان وجود داشته باشد.

گفت و گو از فرشته صدیقی 

انتهای پیام
captcha