سردار سلیمانی؛ از دستاوردهای حضور تا پیامدهای شهادت
کد خبر: 3869583
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
سیدسلمان صفوی تشریح کرد؛

سردار سلیمانی؛ از دستاوردهای حضور تا پیامدهای شهادت

گروه سیاسی ــ‌ یک کارشناس عالی امور بین‌الملل با اشاره به اثبات این نکته مهم از سوی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که راه تأمین امنیت ملی ایران در ورای مرزهای کشور است، به تبیین دستاوردهای حضور و پیامدهای شهادت این مرد بزرگ پرداخت.

سیدسلمان صفوی، مؤلف کتب «گفتمان انقلابی در جهان اسلام» و متخصص عالی امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تبیین ابعاد مختلف شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و پیامدهای آن پرداخت که آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ــ اهداف آمریکا از اقدام تروریستی به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی چه بود؟

در این عملیات تروریستی آمریکا، هیولای وحشی جهان، دچار خطای راهبردی شد. آمریکا گمان کرد با ترور سردار ملی ایران، جریان مبارزه با سیطره شیطان بزرگ در آسیای غربی متوقف می‌شود، غافل از آنکه سپهبد سلیمانی فرد نیست، بلکه یک راه و یک مکتب است؛ با عِـدِّه و عُـدِّه بی‌شمار در سراسر خاورمیانه.

ایکنا ــ آیا سردار سلیمانی برای نخستین بار در تیررس دشمن قرار گرفت یا آمریکا این بار مرتکب حماقتی شد که قبل از این جسارت ارتکاب آن را نداشت؟

سردار شهید بارها در تیررس دشمن قرار گرفته بود، چنانکه سران آنها نیز بارها در تیررس ایران بودند، اما ترور مقامات عالی‌رتبه نظامی و کشوری - رسماً توسط دولت‌ها - خلاف حقوق بین‌الملل و عقل سلیم است. این بار دشمن براساس خطای راهبردی دچار تهوری احمقانه شد. البته نقش رژیم تل‌آویو و آل سعود در تحریک هیولای جهان نیز باید در محاسبات و تحلیل‌ها لحاظ شود.

ایکنا ــ اثرات شهادت سپهبد سلیمانی در داخل و خارج کشور و محور مقاومت چیست؟

احتمال دارد این ماجراجویی آمریکا نقطه آغاز جنگ جهانی سوم شود. ترور رسمی دولت آمریکا پیامدهای وخیم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت که به این زودی‌ پایان نمی‌پذیرد. دولت آمریکا آغازگر فصل جدیدی از اقدامات خصمانه علیه ایران بوده، اما پایان آن در اختیار او نیست؛ بلکه نیروهای مقاومت در سراسر جهان کم و کیف پایان این فصل را مشخص می‌کنند. بدون شک رفتار آمریکا منفعلانه خواهد بود. محور مقاومت ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت و با تهاجم نیروهای داوطلبِ جنبش جهانی مقاومت علیه سلطه آمریکا، منافع این کشور در سراسر جهان با ضربات تاکتیکی و راهبردی مواجه خواهد شد.

ایکنا ــ دستاوردهای سردار شهید سلیمانی چیست؟

  1. اسطوره ملی ایران بزرگ و هم‌رزمانش به جوان ایرانی آموختند که با تکیه بر میراث فرهنگی و تمدنی خویش قادر به ساختن و حفظ استقلال و عزت و عظمت ایران است.
  2.  نسل جدید جوان ایرانی در روند مبارزه با افراطی‌گرایی دینی در سوریه و عراق به فرماندهی شهید سپهبد سلیمانی، میراث تجربی و علمی سرداران دوره دفاع مقدس را برای دفاع از منافع ملی ایران در دوره پسادفاع مقدس در مقابل آمریکا فراگرفت.
  3. انتقال خودباوری به نسل جوان در روند مبارزات انقلابی علیه سلطه آمریکا در منطقه.
  4.  سیطره کیفیت بر کمیت؛ ابرمرد شهیدان جهان اسلام با شکست دشمن در سوریه و عراق - با توجه به برتری تکنولوژیک و اقتصادی آنها - به نسل جوان آموخت که با تدبیر، تخصص بومی و ایمان به قدرت لایزال الهی می‌توان بر ارتش فرعون زمان پیروز شد.
  5. بومی کردن راهبردها و تاکتیک‌های جنگی در مقابل بزرگ‌ترین ارتش کلاسیک تاریخ جهان.
  6. اثبات این نکته مهم که راه تأمین امنیت ملی ایران در ورای مرزهای کشور است و چنانچه جنگ سردار ملی ایران و همرزمان دلاورش در سوریه و عراق با نیروهای آمریکا و شکست آنها نمی‌بود، خاک مقدس ایران سال‌ها قبل مورد حمله دشمنان واقع شده بود.
  7. پس از حکومت ساسانیان، برای نخستین بار پرچم ایران در سواحل مدیترانه با عزت به اهتزاز درآمد و دمشق و بغداد، پایتخت دو خلافت اموی و عباسی، را وامدار کمک‌های خویش کرد. مبارزات سردار شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش پایتخت دو خلافت عربی را از اسارت داعش رهایی بخشید.
  8. غرور ملی ایرانیان از طریق مبارزات اسطوره ملی کشور تقویت شد.
  9. در این برهه از تاریخ ملت ایران نیازمند یک قهرمان ملی بود و سردار شهید سپهبد سلیمانی با مبارزات خویش، برای ملت بزرگ ایران - فارغ از گرایش‌های مذهبی و سیاسی - قهرمانی اسطوره‌ای شد.
  10. با منش و شهادت سپهبد سلیمانی، وحدت ملی ایرانیان برجسته‌تر شد و کشور بزرگ ایران بار دیگر با خون مقدس شهیدی از تبار سیدالشهدا امام حسین(ع) امام عاشقان بیمه شد.
  11. همزمانی شهادت سرداران قهرمان ایرانی و عراقی موجب عمیق‌تر شدن وحدت نیروهای انقلابی ایران و عراق شد.
  12.  شهادت خونین این اسطوره‌های قرن موجبات همبستگی بیشتر مجاهدان لبنان، سوریه، پاکستان و افغانستان با مجاهدان ایران و عراق و هم‌پوشانی سایر مبارزات یکدیگر علیه سیاست‌های سلطه‌جویانه هیولای قرن را فراهم آورد.

ایکنا ــ ایران برای انتقام خون این شهیدان به چه اقداماتی دست می‌زند؟ آیا آمریکا بار دیگر در صدد انتقام از اقدام ایران برمی‌آید؟

موضوع تنها انتقام ایران نیست، زیرا سپهبد سلیمانی و المهندس صرفاً متعلق به ایران نبودند؛ آنها به جبهه جهانی مقاومت علیه سلطه آمریکا و صلح‌طلبان جهان تعلق دارند. لذا اقدامات سراسری علیه آمریکا از سوی نیروهای انقلابی داوطلب صورت می‌گیرد که چون دولتی و تابع پروتکل‌ها نیستند به تمام منافع اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا در جهان ضربه می‌زنند. فعالیت اقتصادی شرکت‌های آمریکایی در خاورمیانه به خاطر ترس از ضربات صاعقه‌وار، مختل یا کاملاً تعطیل و آمریکا مجبور می‌شود، سریعاً از عراق و افغانستان فرار کند. ایران نیز جمیع تعهدات برجامی خود را لغو می‌کند.

ایکنا ــ در غیاب سردار شهید ایران تحولات جهان و به خصوص منطقه چگونه خواهد بود؟

ترور سپهبد سلیمانی نقطه عطفی در روابط آمریکا و ایران است. از این پس روابط خصمانه فی‌مابین بسان دریایی از آتش و خون خواهد بود. ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ نقطه عطف بزرگی در طلیعه شکست قطعی سیاست‌های استیلاطلبانه حکومت آمریکا در آسیای غربی است. دوره برقراری امنیت صرفاً برای سلطه‌گران و بزن و درروها پایان یافته است. در عراق نیروهای مقاومت به هم نزدیک‌تر می‌شوند. همبستگی ملی ایرانیان در مقابل آمریکا مستحکم‌تر می‌شود و در ایران گفتمان انقلابی به گفتمان اصلی تبدیل می‌شود. در ساختار قدرت نیروهای رادیکال قدرت بیشتری خواهند یافت و پایگاه مردمی حکومت انقلابی قوی‌تر می‌شود.

ملت بزرگ ایران عموم ملت‌های جهان را به همبستگی برای برقراری صلح عادلانه پایدار و امنیت بین‌المللی برای همه جهانیان دعوت می‌کنند. شهادت از مقومات زندگی و مکتب فکری سپهبد سلیمانی، اسطوره ملی ایران، بود. این شهادت قهرمانانه به تکثیر مکتب فکری سردار شهید ایران انجامید و به اقیانوس اراده ملی برای استقلال و عزت ایران بدل شد. چنین اسطوره‌ای ققنوسی است که می‌سوزد و از خاکستر خویش جوان‌تر و قوی‌تر باز آفریده می‌شود. جاودانگی ماهیت ققنوس مکتب فکری، سپهبد شهید سلیمانی، آرش زمان ماست.

انتهای پیام
captcha