شباهت استدلال‌های فرعون و دولت‌‌های مستکبر امروزی
کد خبر: 3870052
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

شباهت استدلال‌های فرعون و دولت‌‌های مستکبر امروزی

گروه حوزه علمیه ــ آیت‌الله هادوی تهرانی ضمن اشاره به داستان موسی و فرعون در سوره زخرف بیان کرد: فرعون طلا و ... را نشانه قدرت می‌دانست، ولی دولت‌های مستکبر، امکانات نظامی را نشانه قدرت خود می‌دانند و در نهایت به سرنوشت فرعون دچار خواهند شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله هادوی تهرانی با محوریت آیات 51 تا 54 سوره زخرف، صبح امروز 17 دی‌ماه برگزار شد. وی در این جلسه اظهار کرد: خداوند در سوره زخرف از آیه 46 به داستان موسی و فرعون اشاره کرد؛ البته با بیانی متفاوت از سایر موارد. ابتدا فرمود موسی به همراه نشانه‌های ما به سوی فرعون فرستاده شد و گفت: «‌فَقَالَ إِنِّي رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِآيَاتِنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا يَضْحَكُونَ؛ پس گفت من فرستاده پروردگار جهانيانم پس چون آيات ما را براى آنان آورد، ناگهان ايشان بر آنها خنده زدند».

وی افزود: بعد می‌فرماید که آیات دیگری از عذاب به آنها نشان دادیم: «وَمَا نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا وَأَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ و [ما] نشانه‏‌اى به ايشان نمى‌نموديم، مگر اينكه آن از نظير [و مشابه] آن بزرگتر بود و به عذاب گرفتارشان كرديم تا مگر به راه آيند». این آیات به نحوی بود که هرکدام سخت‌تر از قبلی بود؛ یعنی مرحله به مرحله عذاب سخت‌تر آمد، ولی فرعونیان گفتند: «يَا أَيُّهَ السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ؛ گفتند اى فسونگر پروردگارت را به [پاس] آنچه با تو عهد كرده، براى ما بخوان كه ما واقعاً به راه درست درآمده‏‌ايم». هر بار که عذاب از آنها برداشته می‌شد، دوباره نکث پیمان کردند: «فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ؛ چون عذاب را از آنها برداشتيم، به ناگاه آنان پيمان شكستند».

وی در ادامه ضمن اشاره به استدلال فرعون، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ ؛ و فرعون در [ميان] قوم خود ندا در داد [و] گفت اى مردم [كشور] من آيا پادشاهى مصر و اين نهرها كه از زير [كاخ‌هاى] من روان است، از آن من نيست؟ پس مگر نمى‌بينيد آيا [نه] من از اين كس كه خود بى‏‌مقدار است و نمى‏‌تواند درست بيان كند، بهترم پس چرا بر او دستبندهايى زرين آويخته نشده يا با او فرشتگانى همراه نيامده‏‌اند».

هادوی ادامه داد: فرعون داستان چند هزار سال پیش است، ولی نوع تفکر همان نوع تفکری است که الآن هم موجود است. شکل تفرعون الآن عوض شده است. قبلاً فرعون به خودش طلا آویزان می‌کرد و اینها را علامت قدرت و شوکت خودش می‌دانست؛ حالا اینها می‌گویند ما آخرین امکانات نظامی را داریم و می‌گویند دو تریلیون دلار هزینه نظامی کردیم. این فکر با فکر فرعون یکی است. استدلال‌ها یکی است. قاعدتاً نتیجه‌اش هم یکی خواهد بود، چون می‌گویند: «حکم الامثال فی ما یجوز و فی ما لایجوز واحد». همانطور که در مسئله فرعون، نهایتش به نابودی منتهی شد، در مورد این کشورها هم همین صادق است.

وی تصریح کرد: بالاخره یک جریان حق وجود دارد و یک جریان باطل. صحنه عالم صحنه درگیری دائم این حق و باطل است. آن چیزی که ما مشکل داریم، در ناحیه حق است؛ یعنی باید این طرف درست شود. یک وقت آیت‌الله بهاءالدینی فرمود: شما یک امام خمینی دارید این همه سر و صدا به پار کرده است، اگر ده تا داشتید چه می‌شد. ما یک قاسم سلیمانی داریم اینگونه شد، اگر ده تا داشتیم چه می‌شد. مشکل جبهه حق با خودش است که ما چقدر یاد می‌گیریم.

انتهای پیام
captcha