چرا قرآن کریم حضرت عیسی را نشانه قیامت معرفی کرده است
کد خبر: 3872976
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
آیت‌الله هادوی تهرانی پاسخ داد:

چرا قرآن کریم حضرت عیسی را نشانه قیامت معرفی کرده است

گروه اندیشه ـ آیت‌الله هادوی تهرانی ضمن اشاره به آیه 61 سوره زخرف و اینکه ضمیر «إِنَّهُ» در عبارت «وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَة به حضرت عیسی برمی‌گردد، به توضیح درباره این مسئله پرداخت که چرا حضرت عیسی به عنوان نشانه قیامت معرفی شده است.

به گزارش ایکنا؛ چهلمین جلسه تفسیر سوره مبارکه زخرف توسط آیت‌الله هادوی تهرانی، صبح امروز 30 دی‌ماه برگزار شد. وی در این جلسه به توضیح درباره آیات 60 و 61 پرداخت و اظهار کرد: از آنجایی که از آیه 57 تا آیه 60 به نحوی با موضوع عیسی بن مریم مرتبط است، در آیه 61 که خداوند فرمود: «وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ؛ و همانا آن نشانه‏ اى براى [فهم] رستاخيز است پس زنهار در آن ترديد مكن و از من پيروى كنيد اين است راه راست»، بخشی از مفسرین این ضمیر «انه» را به جناب عیسی برگرداندند. با این توصیف، معنای آیه می‌شود که عیسی بن مریم دانشی است برای قیامت.

وی افزود: این عبارت یعنی چه؟ جناب علامه می‌فرمایند یعنی عیسی یک نشانه‌ای است از قیامت، به خاطر اینکه عیسی به صورتی معجزه‌آسا بدون داشتن پدر متولد شد. از آن طرف عیسی مردگان را زنده می‌کرد. بنابراین قرآن می‌فرماید خود عیسی با خصوصیاتش یک دانشی است نسبت به قیامت. اگر خداوند می‌تواند انسانی اینچنین بدون پدر ایجاد کند، اگر می‌تواند به این انسان این قدرت را بدهد که مردگان را زنده کند، پس خود خدا هم می‌تواند مردگان را زنده کند. آیه می‌فرماید شما که عیسی و معجزات او را دیدید یا اینکه به تواتر به شما رسیده است، در قیامت تردید نکنید.

کد


وی در ادامه به توضیح درباره آیه 18 و 19 سوره حدید پرداخت و گفت: خداوند در آیه 19 سوره حدید می‌فرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ؛ و كسانى كه به خدا و پيامبران وى ايمان آورده‌اند آنان همان راستينانند و پيش پروردگارشان گواه خواهند بود [و] ايشان راست اجر و نورشان و كسانى كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب كرده‏‌اند آنان همدمان آتشند». معنای تحت اللفظی آیه این است کسانی که به خدا و پیامبران ایمان آوردند همان صدیقین و شهدا هستند. آیه چه می‌خواهد بگوید؟ می‌خواهد بگوید کسانی که به خدا و انبیا ایمان می‌آورند صدیقین و شهدا هستند؟ یعنی هر کس به خدا ایمان بیاورد صدیق و شهید محسوب می‌شود؟

هادوی یادآور شد: چون این آیه به این شکل با آیات دیگر و مضامین دیگری که در دین است ناسازگار به نظر می‌رسد جناب علامه آیه را این طور معنا می‌کنند: کسانی که به خدا و انبیا ایمان بیاورند، در مرتبه صدیقین و شهدا محسوب می‌شوند؛ یعنی به منزله صدیقین و شهدا هستند؛ یعنی درست است مقام صدیقین و شهدا را ندارند، ولی چون به خدا و انبیا ایمان آوردند به منزله آنها هستند.

وی افزود: ظاهر آیه این نیست که ایشان فرمودند، بلکه ظاهرش این است که گویا دارد صدیقین و شهدا را تفسیر می‌کند و می‌گوید این صدیقین و شهدا همین افراد هستند. اگر این معنا را در نظر بگیریم، آنگه ایمان به خدا و انبیا ایمان در مرتبه بسیار بالایی است که صدیقین دارند و شامل مطلق ایمان نمی‌شود.

کد
انتهای پیام
captcha