مشاهده آیات الهی نیازمند علم پیچیده نیست
کد خبر: 3871888
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

مشاهده آیات الهی نیازمند علم پیچیده نیست

گروه اندیشه ـ هادوی تهرانی ضمن اشاره به اینکه برای مشاهده آیات الهی نیازی نیست انسان علم پیچیده‌ای داشته باشد، تصریح کرد: خدا دائم بر این نکته تأکید دارد که اگر چشم خودتان را باز کنید، باید هزاران نشانه از خدا ببینید و اگر نبینید مشکل از شماست.

به گزارش ایکنا؛ سومین جلسه تفسیر سوره نبأ توسط آیت‌الله هادوی تهرانی، صبح امروز، 25 دی‌ماه، با محوریت آیات 9 تا 11 منتشر شد.

وی در این جلسه اظهار کرد: سوره نبأ با آیه «عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» شروع شد که به داستان قیامت اشاره داشت. بعد یکباره از آسمان به زمین می‌آید. از آینده‌ای دور که به نظر در دسترس نیست به همین اطراف و پیرامون ما برمی‌شود؛ لذا می‌فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا؛ آيا زمين را گهواره‏‌اى نگردانيديم و كوه‌ها را [چون] ميخ‌هايى [نگذاشتيم] و شما را جفت آفريديم و خواب شما را [مايه] آسايش گردانيديم».

وی افزود: امروز دانش بشری تازه به اهمیت خواب در آرامش انسان پی برده است. قبلاً تصور این بود که خواب یک چیزی است که اعضا و جوارح خسته می‌شوند، برای این رفع خستگی انسان به خواب نیاز دارند. تبعاً تصور می‌شد که می‌توان این خستگی را با روش‌های دیگری رفع کرد تا خواب انسان کمتر بشود و بشر که همیشه دنبال استفاده بهینه از زندگی است، بتواند بهتر از زندگی استفاده کند. همان‌طور که ابزارهایی را ساختند تا زندگی بشر بهتر بشود و بشر بتواند بیشتر به مسائلی که در شأن بشر هست بپردازد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص خواب کشف شده، این است که در هنگام خواب، مغز انسان از سمومی که در هنگام بیداری در بدن پیدا می‌شود و به مغز سرایت می‌کند، از این سموم پاکیزه می‌شود و انسان‌هایی که خواب خوبی دارند، کمتر دچار اختلالات مغزی مثل آلزایمر می‌شوند. در مقابل، کسانی که خواب خوبی ندارند، یکی از عواملی است که موجب می‌شود افراد به اختلالات مغزی مبتلا شوند.

وی در ادامه گفت: خداوند در آیات بعدی می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا؛ و شب را [براى شما] پوششى قرار داديم و روز را [براى] معاش [شما] نهاديم». خدا این آیات را آیات و نشانه‌های خود می‌داند. خدا دائم بر این نکته تأکید دارد که شما لازم نیست علم پیچیده‌ای داشته باشید، لازم نیست به سرزمین خاصی با ابزار خاصی دسترسی داشته باشید، بلکه اگر چشم خودتان را باز کنید باید هزاران نشانه از خدا ببینید و اگر نبینید مشکل از شماست. پیرامون ما پر از نشانه‌های خداست و لازم نیست خیلی بگردیم و استدلال‌های پیچیده بیان کنیم.

کد
انتهای پیام
captcha