برگزاری کنفرانس مقابله با گروه‌های تندرو و ایجاد تفرقه در مالزی
کد خبر: 3870880
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

برگزاری کنفرانس مقابله با گروه‌های تندرو و ایجاد تفرقه در مالزی

گروه بین‌الملل ــ کنفرانس علمی «گروه‌های اسلامی تندرو و ایجاد تفرقه در جهان اسلام؛ بررسی مسئله و چشم‌انداز آینده» 25 دی ماه در مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی (IAIS) در کوالالامپور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از مالزی؛ این کنفرانس علمی با سخنرانی افتتاحیه داتوک سناتور «رجاکامرل بحرین شاه» معاون وزیر کشور مالزی و حضور گروهی از اندیشمندان مالایی، فلسطینی، اندونزیایی و سایر کشورهای منطقه و با مشارکت پژوهشگران اعزامی از دبیرخانه مبارزه با جریان‌های تکفیری ایران برگزار خواهد شد.

مرکز مطالعاتی و پژوهشی شرق و غرب آسیا (ASIA WE) در مالزی با حمایت دبیرخانه مبارزه با جریان‌های تکفیری در ادامه فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود و در راستای روشنگری‌های علمی با مشارکت مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی (IAIS)، جمعیت علمای منطقه جنوب شرق آسیا (Shura) و شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی (MAPIM) این کنفرانس علمی را برگزار خواهد کرد.

در کنفرانس کوالالامپور محمد حسن زمانی، استاد دانشگاه و رئیس دبیرخانه مبارزه با جریان‌های تکفیری در کنفرانس مالزی با موضوع «بررسی راه‌های مقابله با جریان‌های تکفیری و راه‌های الگوسازی یک جامعه ایده‌ آل اسلامی و بررسی راه‌های برون‌رفت از بحران تکفیر و ترسیم جامعه ایده آل اسلامی» و ماموستا سیدمصطفی خاتمی، استاد دانشگاه و امام جمعه اشنویه با موضوع «نقش متفکران و علمای جهان اسلام در ایجاد وحدت و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی» سخنرانی ‌خواهند کرد.

«مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم: رویکرد اسلامی» عنوان سخنرانی داتوک ویرا شیخ عبدالغنی شمس‌الدین، رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا، «تهدید افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در عصر دیجیتال» عنوان سخنرانی پروفسور دانیال محد یوسف از مؤسسه بین‌المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی (ایستک) دانشگاه اسلامی این کشور و «ترور اسلام - برنامه اسلام‌هراسی غرب» نیز عنوان سخنرانی عزمی عبدالحمید، رئیس دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد اسلامی مالزی و فعال حقوق بشر اسلامی در کنفرانس خواهد بود.

همچنین مسلم عمران، رئیس سازمان فرهنگی فلسطینیان در مالزی با موضوع «مبارزات فلسطینیان و چالش گروه‌های افراط‌گرای حامی اسرائیل، پروفسور چاندرا مظفر، رئیس بنیاد عدالت مالزی با موضوع «نقش امپریالیسم و افراط‌گرایی در جدایی امت اسلام» و پروفسور فوزی احمد، استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه علوم مالزی با موضوع واقعیت تکفیریسم در مالزی معاصر در این کنفرانس سخنرانی می‌کنند.

امروزه در کنار دشمنی‌ها و فتنه‌های دولت ترامپ و صهیونیسم بین‌الملل، گروه‌های تکفیری از مهم‌ترین چالش‌های جهان اسلام است که با ارائه قرائتی طردگونه از اسلام سایر فرقه‌های اسلامی‌ ‌را با خشونت از دایره اسلام خارج می‌کند و قرائت خود را تنها برداشت صحیح از اسلام می‌داند.

با توجه به نظریات جدید در عرصه روابط بین‌الملل که جایگاه و کارکرد ویژه‌ای برای دین و مقولات کیفی و محتوایی مانند هویت و فرهنگ قائل است، آثار زیان‌بار گروه‌های تکفیری در عرصه بین‌الملل برای جهان اسلام را می‌توان در افول قدرت در جهان و ایجاد چالش‌های مختلف برای جهان اسلام که سبب تضعیف مناطق مسلمان‌نشین می‌شود، مشاهده کرد.

انتهای پیام
captcha