اقدامات تبلیغاتی سه کشور اروپایی درباره برجام پایه و اساسی ندارد
کد خبر: 3871981
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

اقدامات تبلیغاتی سه کشور اروپایی درباره برجام پایه و اساسی ندارد

گروه سیاسی ــ‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات تبلیغاتی اخیر سه کشور اروپایی درباره برجام هیچ پایه و اساسی ندارد، طرف‌های اروپایی برجام را به تلاش برای انجام تعهداتشان در قبال این توافق فراخواند و برخی حرکت‌های اخیر آنها را انفعالی و ناشی از ضعف در عمل به تعهداتشان عنوان کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی، امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به فعال شدن مکانیزم حل اختلاف از سوی طرف‌های اروپایی برجام، واکنش دولت چگونه خواهد بود، گفت: موضوعی که همواره با طرف‌های باقی مانده در برجام داشته‌ایم این بوده که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده و در عین حال اجازه نمی‌دهد کشورهای باقی مانده در برجام هم به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ما با طرف‌های اروپایی در این باره اتمام حجت کرده و از اردیبهشت ماه گام‌هایی را برداشتیم و در هفته گذشته نیز گام پنجم و آخر را که البته گامی اصولی است، برداشتیم؛ یعنی تقریبا در گام پنجم همه محدودیت‌هایی که برای غنی سازی وجود داشت، اعم از تعداد و نوع سانتریفیوژها و محل استقرار آنها و ضریب غنی‌سازی را برداشتیم.

واعظی اظهار کرد: البته اعلام کردیم که با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این کار را انجام می دهیم و بیان کردیم که این اقدام به معنای خروج از برجام هم نیست؛ بلکه دقیقا اقدامی متقابل است؛ یعنی آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهداتشان عمل نکردند و ما هم به برجام پای‌بند هستیم اما این تعهداتی که اعلام کردیم را انجام نمی‌دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه برداشتن این گام به عنوان یک گام اساسی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای طرف‌های مقابل سخت بود، بیان کرد: آنها به خاطر فشارهایی که از سوی افکار عمومی داشتند اعلام کردند که قصد دارند تا کمیسیون مشترک را راه اندازی کنند و این از نظر ما هیچ مشکلی نیست؛ چراکه تشکیل کمیسیون مشترک به هیچ وجه استفاده از روش ماشه و به معنای برهم خوردن برجام نیست؛ کما اینکه در گذشته ایران هم درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برای بحث و گفتگو را داشته است.

واعظی ادامه داد: با شناختی که از شیوه کار و مواضع اروپایی‌ها دارم و بویژه آنکه روسیه هم اعلام کرد که این حق ایران است که وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، بخواهد نسبت به کاهش تعهدات اقدام کند، این جلسه کمیسیون تشکیل و در آن موضوع حل و فصل خواهد شد و نه به شورای امنیت رفته و نه سیستم ماشه اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تخصیص اعتبار برای کمک به مردم در مناطق سیل زده، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به محض وقوع این حادثه دستورات لازم برای رسیدگی را صادر و مسوولان را برای نظارت میدانی به استان‌های مختلف اعزام کردند؛ بر این اساس دکتر علوی وزیر اطلاعات به استان کرمان، دکتر اردکانیان وزیر نیرو و مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان سیستان و بلوچستان و پس از آنها نیز دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این منطقه سفر کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: پس از وقوع حادثه هلال احمر و سایر بخش‌های مربوط در امدادرسانی بسیج شدند و امروز هم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک فوری به این مناطق تخصیص داده شد؛ دستورات رئیس جمهور برای کمک سریع به سیل زدگان از سوی مسئولان در دست اقدام است.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا عملی کردن سیستم حل و فصل اختلاف با ایران در موضوع هسته‌ای به دنبال اعلام آمریکا مبنی بر اینست که باید به دنبال توافق جدیدی با ایران به جای برجام باشیم؟ گفت: خیر، آنچه اروپایی‌ها اقدام کرده‌اند بر اساس بندی در برجام است که به توافق دو طرف رسیده و حتی خود ما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد از آن استفاده کردیم و بر اساس همین ساز و کار درخواست کمیسیون مشترک کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: صحبت‌های ترامپ موضوعی جدید و تنها درباره برجام نیست؛ او از همه تعهدات خارجی و بین‌المللی که رئیس جمهور قبلی آمریکا آنها را امضا کرده بود یا خارج شد و یا اگر دوجانبه بود برای طرف مقابل پیام فرستاد که بیایید چیزی غیر از آن قرارداد را امضا کنیم؛ او تصور می کرد چنین کاری را با برجام هم می تواند انجام دهد اما این کار شدنی نیست.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باید برای جلوگیری از سوءاستفاده ها و اختلاف افکنی در جامعه به بهانه سقوط هواپیمای اوکراینی چه اقداماتی انجام شود، گفت: هم اتفاقاتی که اخیرا به وقوع پیوسته و هم فشارهای حداکثری که آمریکا در یکسال و نیم گذشته بر نظام و ملت ایران روا داشته، راهش وحدت است و راهش اینست که اختلاف نظرهایی که بین گروه های مختلف وجود دارد را به انسجام داخلی تبدیل کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه دشمنان را ناامید و توطئه های آنان خنثی می کند، انسجام داخلی ملت ایران است؛ اگر از ایران یک صدا بیرون رود و مسائل داخلی در داخل کشور حل و فصل شده و بهانه دست دیگران ندهیم، قطعا آنها از توطئه علیه ملت ناامید خواهند شد.

واعظی افزود: آنها در چند روز اخیر که چند نفری در دانشگاه‌ها به بهانه عزاداری برای دانشجویان از دست رفته در سانحه هواپیما جمع شدند بسیار امید بسته بودند که این اجتماعات را علیه کشور قرار دهند و رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا مدام در این باره توئیت می‌زدند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: نباید اجازه دهیم که دشمن از این موضوعات بتواند بهره‌برداری کند.

واعظی درباره اخباری مبنی بر حضور سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی نیز گفت: به هر حال اقدام وی اقدامی اشتباه بوده است؛ سفیر یک کشور باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر احترام بگذارد و از حضور در این تجمع ها خودداری کند؛ وزارت خارجه در حال پیگیری است که اگر در این موضوع از اصول اساسی تخطی شده بر اساس عرف بین‌الملل برخورد شود.

انتهای پیام
captcha