نظام آموزش و پرورش تحت تأثیر فضای مجازی در حال دگرگونی است
کد خبر: 3874541
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
خوراکیان:

نظام آموزش و پرورش تحت تأثیر فضای مجازی در حال دگرگونی است

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: در آینده نزدیک همه عوامل اصلی نظام تعلیم و تربیت مثل معلم و مربی و مدرسه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بهترین معلم‌های دنیا در قالب محصولات آموزشی مدرن و جذاب تدریس خواهند کرد و نظام ارزشیابی دستخوش تغییر خواهد شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان؛ امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، در بیست سومین جلسه فکرانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی، گفت: تحولاتی که فضای مجازی در پی دارد، ناشی از شبکه‌ای بودن فضای مجازی، هوشمندی و خدماتی شدن این فضا است.

وی گفت: در فضای مجازی با کلان داده‌ها مواجهیم که سرمایه بزرگی در مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. استفاده از هوش مصنوعی و ... به این کلان داده‌ها اضافه می‌شود و ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: در حال حاضر، فضای مجازی، فضای ارتباطات انسان است و هفت میلیارد کاربر به اینترنت وصل است. در آینده با آمدن اینترنت اشیاء این عدد به ۵۰ میلیارد می‌رسد. فضای مجازی زیست بوم انسان و اشیا خواهد شد و ما با اشیا نیز ارتباط خواهیم داشت.

مشکلات رشد فکری دانش‌آموزان در پی استفاده بیمارگونه از فضای مجازی
خوراکیان اظهار کرد: دانش‌آموز به‌علاوه فضای مجازی با دانش‌آموز منهای فضای مجازی متفاوت است. آیا آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت این تفاوت را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کرده است؟
 
وی گفت: خواب در رشد انسان و بهداشت روانی و جسمی انسان یک مسئله بسیار مهم است. خواب در نسل فعلی، شدیداً دچار مشکل و نقص و به هم ریختگی شده و بازیابی جسمی را با رکود و خطر درگیر کرده و تمرکز و تحصیل را به هم ریخته و لذا مدل مطالعه تغییر یافته است. این نسل از مدل مطالعه از ابتدا تا انتها به مدل مطالعه نکات مهم تغییر کرده است و بیشتر ذائقه آن‌ها تصویری شده است. این ذائقه حال و حوصله متن‌خوانی را از بین برده است. حدود ۶۷ درصد محتوای فضای مجازی تصویر است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: در زمینه بازی‌های رایانه‌ای نیز در حال حاضر ۲۸ میلیون گیمر داریم که خیلی از این‌ها دانش‌آموز هستند. متوسط سن ایشان ۲۱ سال بوده که در دو سال اخیر به ۱۹ سال رسیده است. میانگین از ۷۲ دقیقه در روز به ۹۰ دقیقه رسیده است. بازی‌ها از فضای کامپیوتر به فضای گوشی منتقل شده است و ۸۸ درصد بازی‌ها،  موبایلی، ۲۵ درصد رایانه‌ای و ۱۸ درصد کنسولی هستند.

وی گفت: یکی از تحولات آینده، شخصی‌سازی است و هر کسی نیاز‌ها و خدمات خودش را در فضای مجازی بسازد. نظام آموزشی برای شما متناسب با فرد شما طراحی می‌شود. جریان داده‌ها و اینکه همه اطلاعات در این حوزه ثبت می‌شود و سرمایه‌های انسانی ما در اختیار پلت فرم‌های خارجی قرار می‌گیرد. مسئله حریم خصوصی و ... بحث مفصلی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: با تغییر جایگاه و کیفیت نظام تعلیم و تربیت مواجهیم. نقش حاکمیت در تعلیم و تربیت متفاوت خواهد شد، مخاطبمان با ویژگی‌های جدید خواهد بود و نیازمند برنامه‌ریزی‌های متفاوت خواهد بود. یک سری مفاهیم مثل استقلال، حریم خصوصی و... متفاوت خواهد شد. ضرورت سرعت تصمیم‌گیری در این فضا بسیار مهم است. عقب افتادگی ما بسیار زیاد است. باید به سرعت تصمیم گرفت.
انتهای پیام
captcha