جغرافیدان حافظ قرآن؛ شخصیت سال نمایشگاه کتاب قاهره + عکس
کد خبر: 3875532
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

جغرافیدان حافظ قرآن؛ شخصیت سال نمایشگاه کتاب قاهره + عکس

گروه بین‌الملل ــ پنجاه و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در حالی در مصر برگزار شده است که مرحوم جمال حمدان، جغرافیدان حافظ قرآن و نویسنده مصری شخصیت سال این نمایشگاه و کشور سنگال مهمان ویژه آن است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روزنامه «الیوم السابع» مصر، جمال حمدان با نام کامل «جمال بن محمود صالح حمدان» جغرافیدان حافظ قرآن و نویسنده فقید مصری شخصیت سال نمایشگاه پنجاه و یکم کتاب قاهره است، او در چهارم فوریه 1928 میلادی در استان «قلیوبیه» مصر در خانواده‌ای از قبیله عربی «بنی حمدان» متولد شد و در 17 آوریل 1993 در 65 سالگی چشم از جهان فرو بست.

این نویسنده مصری در محضر پدرش حافظ قرآن شد و تجوید و تلاوت کلام وحی را فراگرفت. او تحصیلکرده انگلیس بود و از دانشکده ادبیات دانشگاه «ریدینگ» انگلستان در رشته جغرافیا دکترا گرفت.

جمال حمدان 29 کتاب و 79 پژوهش و مقاله نوشت که از آن جمله پژوهش‌هایی در جهان عرب، پژوهش‌هایی در جغرافیای شهرهای عربی، استعمار و آزادی‌خواهی‌ در جهان عرب، جهان اسلام معاصر و یهودیت و صهیونیسم است. کتابخانه شخصی این نویسنده مصری را ورثه‌اش به دانشگاه قاهره اهدا کردند.

یادآور می‌شود، پنجاه ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره از دوم بهمن‌ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مصر آغاز به کار کرده است و تا سه شنبه 15 بهمن‌ماه ادامه دارد.

با توجه به اینکه 27 کرسی زبان فارسی و نزدیک به 4 هزار فارسی‌آموز در دانشگاه‌های مصر وجود دارد، برخی ناشران مصری کتاب‌هایی را به زبان فارسی و یا کتاب‌های ترجمه شده به فارسی را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha