افزایش حضور بانوان در اقتصاد تعاونی طی چهار دهه گذشته/ از استارت‌آپ‌های حوزه تعاون حمایت می‌کنیم
کد خبر: 3876467
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون بیان کرد:

افزایش حضور بانوان در اقتصاد تعاونی طی چهار دهه گذشته/ از استارت‌آپ‌های حوزه تعاون حمایت می‌کنیم

گروه اقتصاد ــ هاشمی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد تعاونی، توجه ویژه به حضور بانوان در این بخش بوده است. اکنون تعداد قابل توجهی شرکت تعاونی بانوان را دارا هستیم که بالغ بر 10 هزار شرکت را شامل می‌شود که این‌ها زمینه‌ساز حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی و مشارکت اقتصادی در کشور شده است.

سیدمعین هاشمی، مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سیدمعین هاشمی، مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی درحوزه تعاون پرداخت و گفت: اگر بخواهیم درباره پیشرفت‌هایی که در زمینه تعاون، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اتفاق افتاده، سخن بگوییم، باید یادآور شوم که تحولات عظیمی در حوزه تعاون، چه در بحث سیاستگذاری و قانونگذاری و چه در حوزه اجرایی رخ داده است.

توجه ویژه به اقتصاد تعاونی در قانون اساسی

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی شاهد توجه ویژه به اقتصاد تعاونی هستیم و شروع این توجه از ذکر نام اقتصاد تعاونی در اصول 43 و 44 قانون اساسی است که اقتصاد تعاونی به عنوان یک اقتصاد رسمی در کشور شناخته می‌شود و یکی از سه مدل اقتصادی کشور شامل دولتی، خصوصی و تعاونی است. در دهه 70 نیز تصویب قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این هم زمینه‌هایی برای توسعه این بخش را فراهم کرد و به دولت اجازه داد وزارت تعاون را ایجاد کند تا توجه ویژه‌ای در حوزه رسیدگی و توسعه این بخش فراهم شود.

  • بیشتر بخوانید

کارنامه نظام در حوزه بیمه قابل قبول است

دستاوردهای انقلاب نمونه عالی از اداره اقتصاد در شرایط تحریم است

آمارهایی از پیشرفت‌های اقتصادی بعد از انقلاب


هاشمی افزود: پس از آن در دهه 80 در سیاست‌های کلی اصل 44 که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند باز هم بخشی از آن سیاست‌های کلی معطوف به بخش تعاون است و در قانون اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 به همین ترتیب و بعد از آن در اسناد بالادستی، موضوع تصویب سند توسعه تعاون را داشتیم که اینها بیانگر این است که در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری، این توجه ویژه به بخش اقتصاد تعاونی صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در زمینه عملکردی هم باید گفت که آمار قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست چراکه قبل از انقلاب، کارکرد محدودی را در بخش تعاون در زمینه روستایی با عنوان سازمان تعاون روستایی شاهد بودیم که چه از لحاظ تعداد شرکت تعاونی، چه از لحاظ فرصت شغلی و چه از لحاظ تعداد اعضاء، قابل مقایسه با امروز که بالغ بر 93 هزار تعاونی فعال را در کشور دارای هستیم، نیست.

گسترش حضور بانوان در اقتصاد تعاونی

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: همچنین لازم به اشاره است که امروز الگوی تعاونی در کشور ما که در تمام رشته و گرایش‌های فعالیتی، به غیر از بانکداری، شرکت تعاونی ثبت شده و فعال داریم، یک الگوی منحصر به فرد در دنیا است چراکه تا آنجا که بنده اطلاع دارم این اتفاق رخ نداده و با این تنوع کارکردی و شرکتی، توسعه بخش تعاون را در آن کشورها نداشته‌ایم. در برخی از کشورها در حوزه کشاورزی، بخش تعاون توسعه پیدا کرده است اما اینکه در همه رشته‌ها فعالیت تعاونی در یک کشور وجود داشته باشد را شاهد نیستیم.

الگوی تعاونی در کشور ما که در تمام رشته و گرایش‌های فعالیتی، به غیر از بانکداری، شرکت تعاونی ثبت شده و فعال داریم، یک الگوی منحصر به فرد در دنیا است

وی گفت: بحث دیگری که وجود دارد توجه ویژه به حضور بانوان در بخش تعاون کشور بوده است. اکنون تعداد قابل توجهی شرکت تعاونی بانوان را دارا هستیم که بالغ بر 10 هزار شرکت را شامل می‌شود که اینها زمینه‌ساز حضور بانوان ما در عرصه‌های مدیریتی و مشارکت اقتصادی در کشور شده است. اما موضوع مهم این است که ما در آغاز پنجمین دهه انقلاب قرار داریم و قاعدتاً باید یک نگاه و رویکرد جدید برای بخش تعاون داشته باشیم و در این راستا هم برخی اقدامات انجام شده است که بنده با عنوان نگاه به آینده در بخش تعاون خدمت شما عرض می‌کنم. یکی از برنامه‌هایی که برای توسعه بیش از پیش بخش تعاون مد نظر و ضروری است افزایش سرمایه اجتماعی این بخش اقتصادی است.

حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه تعاون

وی افزود: یکی از کارکردهای اقتصاد تعاونی جمع‌آوری سرمایه‌های خُرد و هدایت آنها در مسیرهایی است که بتواند نیازهای مردم را برطرف کند. به همین منظور باید یک شفاف‌سازی در عملکرد شرکت‌های تعاونی و در بخش تعاون وجود داشته باشد تا بتوانیم اعتماد عمومی را بیش از پیش جلب کرده و زمینه توسعه این بخش را فراهم کنیم و به همین علت سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون راه‌اندازی شد که به جرئت می‌توانیم بگوئیم اولین بانک جامع اطلاعاتی بخش تعاون خواهد شد و برای اولین بهار شرایطی را فراهم کردیم که تصمیمات شرکت‌ها به صورت برخط در این سامانه اطلاع‌رسانی شود.

هاشمی ادامه داد: بحث دیگری که با رویکرد فناوری‌های نوین دنبال می‌کنیم این است که بنا داریم مراکز نوآوری و شکوفایی تعاون را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد کنیم. در این راستا به دنبال این هستیم که افرادی که دارای طرح و ایده‌های نوین در کسب‌وکارهای استارت‌آپی هستند به سمت تشکیل تعاونی سوق داده و از آنها حمایت کنیم و این امکان را فراهم می‌‌کنیم که دانشی که به آن رسیده‌اند را به سایر شرکت‌های تعاونی منتقل کنیم. برنامه دیگر ایجاد فرصت‌های شغلی است که در این زمینه هم برای کارجویان، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت تعاون و وزارت ورزش امضاء شده و بنا داریم یک هم‌افزایی ایجاد کنیم تا بیش از پیش بتوانیم بستر اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

تأسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر ما در حوزه سیاستگذاری مشاغل خانگی و پیگیری گسترش و توسعه آن است. در این راستا مصوبه‌ای را در شورای عالی مشاغل خانگی کشور برای ساماندهی این مشاغل و تشکیل شرکت‌های تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی داشتیم و امسال هم تعدادی از این شرکت‌ها تشکیل شده که می‌تواند پایداری تولید و بازار را برای تولیدکنندگان خُرد مشاغل خانگی به ارمغان بیاورد.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تأکید کرد: برنامه دیگر ما این است که بستری را فراهم کنیم که سرمایه‌های خُرد مردم جمع‌آوری شده و در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید استفاده شود. به همین منظور از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون استفاده کردیم و الان این صندوق بستری را ایجاد کرده تا افرادی که طرح و پروژه‌ای‌ دارند، آن را به این صندوق معرفی کنند و تا سقف 49 درصد آن سهام شرکت خود را می‌توانند از طریق صندوق ضمانت و پلتفرمی که ایجاد کرده به مردم عرضه کنند. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، اصل سرمایه مردم را در مقابل این کسب‌و‌کارها ضمانت می‌کند تا اصل سرمایه افراد حفظ و نگهداری شود. این اقدام هم با رویکرد حمایت از طرح‌های نوین و دانش‌بنیان صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha