انقلاب اسلامی حاصل فهم و درک قرآنی است
کد خبر: 3877410
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

انقلاب اسلامی حاصل فهم و درک قرآنی است

محقق و پژوهشگر دینی گفت: انقلاب ما، انقلابی اسلامی و بر اساس ارزش‌های دینی بود، بنابراین تعبیر «یوم‌الله» و اینکه جامعه و مردم از ظلمت‌ها به سوی نور آزادی، استقلال و نظام اسلامی حرکت کردند با الهام از قرآن و روایات است.

انقلاب اسلامی مردم را با حقایق دینی آشنا کرده استحجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، محقق و پژوهشگر دینی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در خصوص تأثیرپذیری انقلاب اسلامی ایران از قرآن، اظهار کرد: خداوند در آیه 5 سوره ابراهیم می‌فرماید: «... أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه...؛ قوم خود را از تاريكی‌ها به‌سوى روشنايى بيرون آور و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن». امام خمینی(ره) نیز همین تعبیر «ایام‌الله» را برای روزهای موفقیت و دگرگونی کشور و پیروزی انقلاب اسلامی، به کار بردند.

وی ادامه داد: انقلاب ما، انقلابی اسلامی و بر اساس ارزش‌های دینی بود؛ بنابراین تعبیر «یوم‌الله» و اینکه جامعه و مردم از ظلمت‌ها به‌سوی نور آزادی، استقلال و نظام اسلامی حرکت کردند با الهام از قرآن و روایات است. از طرف دیگر آن 10 روزی که با اشاره به آیات اولیه سوره فجر، قرآن از آن به‌عنوان «ایام فجر» یاد می‌کند، روزهای ارزشمند دهه اول ماه ذی‌الحجه است و دهه فجر ما نیز با الهام از همین موضوع نام‌گذاری شده است.

این مدرس حوزه علمیه اصفهان افزود: اصل پیروزی انقلاب با الهام گرفتن از اسلام و دعوت به ارزش‌های اسلامی و توجه به مباحثی مانند نماز، اعتکاف، علم‌آموزی، مبارزه با بی‌سوادی و توجه به جایگاه زنان در جامعه بود. البته عمل به آموزه‌های قرآنی نیز مانند علم‌آموزی یا تزکیه نفس مراتبی دارد و همواره می‌توان به جایگاه بهتری دست یافت. انقلاب اسلامی مردم را با حقایق دینی آشنا کرده و این آشنایی و تأثیرپذیری از قرآن همواره می‌تواند بیشتر و بهتر شود.

الهی‌دوست بیان کرد: در جامعه ما هم به ظواهر قرآن توجه می‌شود و هم به باطن آن، در واقع اگر عمق معارف قرآنی درک نمی‌شد، این انقلاب هم هرگز اتفاق نمی‌افتاد. اما باز هم انتظارات بالاتری وجود دارد و عمل به معارف قرآن می‌تواند عمیق‌تر شود. وجود فرهنگ شهادت، جهاد، تلاشگری، سازندگی و علم‌آموزی همه به خاطر محور قرار گرفتن قرآن است، ولی باید تلاش کنیم در این زمینه به قله‌های بالاتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha