زن فرهنگ‌ساز در اندیشه حضرت زهرا(س)/ حرکت در مسیر اسلام بدون تحجر
کد خبر: 3878643
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
حجت‌الاسلام شریفی تشریح کرد؛

زن فرهنگ‌ساز در اندیشه حضرت زهرا(س)/ حرکت در مسیر اسلام بدون تحجر

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، حرکت حضرت زهرا(س) را تلاش در راه تحقق اسلام بدون تحجر خواند و گفت: آرمان حضرت در حقیقت این بود که زن، فرهنگ‌ساز و با فرهنگ غنی دینی همراه باشد و بتواند در عرصه‌های مختلف مسئولیت‌پذیر، در محیط خانواده، مادر و همسری نیک و در جامعه انسانی، اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام محمد شریفی‌صادقی، خطیب و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه نام حضرت فاطمه زهرا(س) نماد مقام و ارزش زن در فرهنگ غنی اسلام است، گفت: اگر نگاهی گذرا به تاریخ اسلام داشته باشیم، می‌توانیم مهمترین و اساسی‌ترین رخدادهای این تاریخ را در سه موضوع خلاصه کنیم. اولین رخداد، بعثت پیامبر اسلام(ص) است که از جانب خدا برای هدایت انسان مبعوث شد. رخداد دوم، واقعه غدیرخم است که تداوم‌بخش آرمان‌های بعثت در تاریخ بشری است. سومین رخداد در تاریخ اسلام، حادثه عاشورا است که برای جلوگیری از انحراف‌ها، تحریف‌ها و هرگونه ناملایمات در جهت تحقق آرمان‌های بعثت به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه در هر سه رخداد اشاره شده، در کنار یک مرد بزرگ، یک زن تأثیرگذار قرار گرفته است، افزود: نقش حضرت خدیجه(س) در بعثت انکارناپذیر بود. او با گذشت‌های خود توانست تکیه‎گاهی غنی برای پیامبر(ص) باشد. بعد از پیامبر(ص)، امام علی(ع) عهده‌دار تحقق آرمان‌های بعثت بود. در این دوران حضرت فاطمه(س) را کنار امام علی(ع) می‌بینید. اگرچه حضرت زهرا(س) پدرش را نیز همراهی کرد، اما وقتی پدر از دنیا رفت و ولایت بر روی دوش علی بن ابیطالب(ع) قرار ‎گرفت، او را می‌بینید که با حضورش از علی(ع) به عنوان وامدار آرمان‎های بعثت حمایت می‌کند. سومین رخداد واقعه عاشوراست. در این حادثه امام حسین(ع) با خون گران‎سنگش، درخت اسلام را آبیاری کرد و اگر حسین بن علی(ع) با قیامش در کربلا، بعثت را احیا و آرمان‎های پیامبر(ص) را تجدید کرد، زینب(س) با حضور و فریادش خون‎ها را تفسیر کرد.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی تصریح کرد: این بانوان فرهیخته، به نسل‎های بعدی نشان دادند که اسلام در جامعه‌ای شکل گرفت که داشتن دختر برای آنان ننگ و عار بود؛ اما اسلام در آن جامعه نشان داد که نه تنها رخداد بعثت، غدیر و عاشورا، بلکه باروری و بخشی از تأثیرگذاری تاریخ به وسیله زنان تأثیرگذار محقق شده است.


حجت‌الاسلام شریفی یکی از اقدامات بزرگ حضرت زهرا(س) در طول عمر بابرکتشان را فرهنگ‌سازی در جامعه‌ای که حضور زن نهی شده بود، دانست و گفت: این بانوی بزرگوار آمد تا نشان دهد زن در جامعه اسلامی ارزشمند است. فاطمه(س) نشان داد که مظهر صبر و شکیبایی، غناعت، بزرگواری و سازگاری است؛ اما متأسفانه هنوز هم برخی افراد، بسیاری از تعصب‌ها، خشک مغزی‎ها و جهالت‎ها را به اسم اسلام و اسلام‌گرایی می‎بینند و هنوز ممکن است در بسیاری از خانواده‎ها برای اراده دختران، ارزشی قائل نباشند.

وی اظهار کرد: در روایات آمده است؛ زمانی که حضرت علی(ع) از حضرت زهرا(س) خواستگاری کرد، پیامبر(ص) می‌فرمایند، درست است که من رسول اسلام هستم اما این حق طبیعی دختر من است که برای زندگی آینده‌اش نظر دهد؛ انتخاب با فاطمه(س) است. زهرا(س)، این مظهر شرم و عظمت، سر به زیر می‎ا‎ندازند و با سکوتشان رضایت خود را اعلام می‌کنند. از این زمان حضرت زهرا(س) در کنار همسر، یک یار، همدل، همفکر، همراه و هم‌مسیر در همه عرصه‌‎ها بود. او نشان داد که مادری نمونه است و بهترین فرزندان در این دامن تربیت شد.

خطیب برجسته کشور با اشاره به اینکه مهمترین مسئله حضرت زهرا(س) بعد از فرهنگ‌سازی، مسئولیت‌پذیری او بود، گفت: حضرت فاطمه(س) نشان داد که زن فقط برای گوشه خانه آفریده نشده است. در انقلاب اسلامی هم با بهره‌گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهم برای زنان در نظر گرفته شده است. در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات ‌رساندند و از طرف دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسری و مادری خود نیز فاصله نمی‌گیرند. این عملکرد نتیجه احترام به آموزه‌های اسلام در مورد اهمیت دادن به خانواده و نقش محوری زن در آن است.


حجت‌الاسلام شریفی در ادامه با اشاره به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در جریان انقلاب اسلامی بزرگترین نقشی که امام خمینی(ره) ایفا کردند، تحول فرهنگی در جامعه بود. حال سؤال اینجاست که الگوی زنان ما قبل از انقلاب چه کسی بود؟ و زنان در آن دوران چه خواسته‌هایی داشتند؟ لذا امام آمد و این جامعه را متحول کرد. لذا در تاریخ اسلام و انقلاب کم نداشتیم و نداریم مادرانی که در راه آرمان‌هایشان نماد صبر، مقاومت، خستگی ناپذیری، غناعت و شجاعت هستند. این تحولی است که امام در جامعه ایران به وجود آورد و زن را به عرصه اجتماع آورد.

وی تأکید کرد: امام تفسیری از اسلام معرفی کرد که مبتنی بر آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی بود. این قرائت ضد تحجر بود. با این قرائت می‎توان از حقوق بانوان حمایت کرد و زن عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی را در جامعه طی کند. نگاه اسلامی‌ای که امام راحل در جامعه مطرح کردند، تمام معادلات جهانی را به هم ریخت.

وی با تأکید بر اینکه تجدیدعهد با حضرت زهرا(س) یک قدم ما را به آرمان ایشان نزدیک می‌کند، تصریح کرد: عقیده و حرکت حضرت زهرا(س) تحقق در مسیر اسلام بدون تحجر بود. آرمان حضرت در حقیقت این بود که زن، فرهنگ‌ساز و با فرهنگ غنی دینی همراه باشد و بتواند در عرصه‌های مختلف مسئولیت‌پذیر، در محیط خانواده، مادر و همسری نیک و در جامعه انسانی، اثرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha