سیاست‌گذاری فرانسه برای مسلمانان در بحبوحه انتقادات جناحی
کد خبر: 3879841
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

سیاست‌گذاری فرانسه برای مسلمانان در بحبوحه انتقادات جناحی

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، روز گذشته سیاست‌های تازه دولت خود را درباره آنچه «جدایی‌طلبی اسلامی» در این کشور خواند،‌ اعلام کرد؛ این در حالی است که جناح‌های سیاسی فرانسه انتقادات تندی را علیه سیاست‌های دینی مکرون مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از آر اف آی، مکرون روز گذشته در شهر مالهوس واقع در شمال فرانسه در سخنانی با موضوع ساختار اسلام در فرانسه، آموزش کودکان در مدارس و تأمین هزینه‌های مکان‌های دینی به‌ ویژه از خارج این کشور، برنامه دولت خود را برای مقابله با جدایی‌طلبی اجتماعی و آنچه «اسلام جدایی‌طلب» خواند اعلام کرد.
 
استراتژی دولت فرانسه برای نخستین‌بار اکتبر سال گذشته اعلام شد؛ پس از اینکه چهار مأمور پلیس به دست یک همکار افراط‌گرای خود به ضرب چاقو به قتل رسیدند. او در آن زمان گفته بود که در برخی مناطق فرانسه، جدایی‌طلبی در بین جوامع رخنه کرده است.

مکرون روز گذشته سعی کرد که بدون اشاره مستقیم به مسلمانان، بر پایبندی به آرمان‌های جمهوری فرانسه برای مقابله با جدایی، تبعیض و اولویت دادن به شایسته‌سالاری تأکید کند.

رئیس‌جمهور فرانسه که چهار وزیر کابینه او را همراهی می‌کردند، مدعی شد: اسلام با بحران روبه‌رو شده است. برخی گروه‌های تندرو دوست دارند اسلام را سیاسی کنند اما در فرانسه اسلام سیاسی جایی ندارد. اظهارات وی به مسجد «النور» هم اشاره داشت که با هزینه بخش خصوصی قطر در شهر مالهوس در حال ساخت است.

گروه‌های راستگرا دولت فرانسه را متهم کرده‌اند که در موضوع مقابله با افراط‌گرایی دینی بسیار سهل‌انگاری کرده است. بحث‌ها درباره این موضوع پس از همراهی یک مادر محجبه با دخترش در جریان یک اردوی مدرسه و تصمیم دولت برای اجازه دادن به کاندیداهای انتخابات محلی برای تبلیغ هویت دینی خود بالا گرفت. جناح چپ‌گرای عرصه سیاست فرانسه نیز انتقاداتی را به سیاست‌های مکرون وارد کرده است.

مکرون که اعلام کرده در دو سال باقیمانده دولت خود قصد تقویت جایگاه دولت را دارد، با رد این انتقادات گفته است که به خاطر در پیش بودن انتخابات آتی، کار دولت را متوقف نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha