ضرورت توقف فعالیت‌های رسانه‌ای ناهماهنگ در مبارزه ملی با کرونا
کد خبر: 3881448
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
حیدرپور تأکید کرد:

ضرورت توقف فعالیت‌های رسانه‌ای ناهماهنگ در مبارزه ملی با کرونا

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه براساس نگاه امنیت‌محور در مبارزه ملی با ویروس کرونا باید فعالیت‌های رسانه‌ای ناهمگون متوقف شود، گفت: لازم است اطلاعات مفید و دقیقی به مردم از طریق رسانه‌ها و از یک مرجع ارائه شود تا جامعه دچار التهاب و فشارهای کاذب نشود.

عوض حیدرپور

عوض حیدرپور، عضو جامعه پزشکی و از اعضای سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح درباره ویروس کرونا و توجه به ابعاد امنیتی، روانی و اجتماعی در اظهارنظرها گفت: در چهل سال گذشته شاهد شیوع انواع آنفلوآنزا بودیم که منشأ اغلب آنها چین بوده است. بنابراین انواع ویروس‌های مشکل‌ساز از چین به سایر نقاط جهان منتقل شده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه حدود 200 تا 300 میلیون نفر چینی در قالب نیروی کار یا توریست در سراسر جهان در حال تردد هستند و این عامل دیگری در اشاعه سریع این ویروس‌ها بوده است.


بیشتر بخوانید:


عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: به نظر چینی‌ها شیطنت کرد و پای مسائل اقتصادی در میان بود و سوءاستفاده هم کردند و می‌خواستند حتی یک جنگ‌افزار میکرونی را تست کنند و گردن آمریکا بیندازند که با اشاعه آن موج روانی در دنیا ایجاد شد.

عملکرد حوزه بهداشت افتخارآمیز است

این متخصص بیهوشی افزود: به عنوان یک پزشک کرونا هم مانند سایر موارد آنفلوآنزا فرایندی را طی می‌کند و شیب نزولی خواهد داشت. بین 70 تا 80 درصد افراد این بیماری را مانند یک سرماخوردگی معمولی با علائم خفیف و متوسط پشت سر می‌گذارند و فقط حدود 5 تا 10 علائم شدیدی دارند. در این قضیه که با گسترش جهانی آن ابعاد مهم امنیتی پیدا کرده باید فعالیت‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی ناهمگون متوقف شود و اطلاعات مفید و دقیق به مردم از طریق رسانه‌ها و از یک مرجع ارائه شود تا جامعه دچار التهاب و فشارهای کاذب نشود. اگر به نیمه فروردین ماه برسیم و هوا گرم شود، مقابله با این ویروس راحت‌تر می‌شود.

حیدرپور درباره آثار نامطلوب روانی و امنیتی اظهارنظر افراد فاقد تخصص به ویژه در سطوح حاکمیتی گفت: وزارت بهداشت از روز اولی که این بیماری در چین شایع شد، در جریان بود و روند آن را هم به صورت علمی کنترل کرد. مصاحبه دو روز پیش نمکی، وزیر بهداشت، هم با صحت و صداقت بود. باید به حوزه بهداشت افتخار کنیم. جا دارد یادی از دکتر مرندی کنم که در دوره اولی که وزیر بهداشت شدند، زحمات فراوانی کشیدند و خانه‌های بهداشت و سیستم بهورزی را پایه‌گذاری کردند.

وی تأکید کرد: به دور از هرگونه اغراق، ایران به لحاظ بهداشتی قابلیت کنترل و مدیریت این امور را در سطح بسیار خوبی دارد و وزارت بهداشت در مقابله با این ویروس خوب عمل کرده است. اگر نماینده قم بیان می‌کند که 50 نفر در قم براثر کرونا فوت کرده‌اند، یک نفر باید به ایشان گوشزد کند که شما باید در این شرایط به مردم آرامش دهید نه اینکه تشنج‌آفرینی کنید.

تقویت اعتماد به جامعه پزشکی

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: وزارت بهداشت به وظیفه خودش تا این لحظه به خوبی عمل کرده و براساس اطلاعاتی که از استان تهران دارم، می‌توانم بگویم ساماندهی بسیار خوبی از سوی وزارت بهداشت انجام شده و گروه‌های مختلف پزشکی به خوبی توجیه شده‌اند. هر یک از پزشکان با این بیماری درگیر شده‌اند و گاه حتی به آن مبتلا شده‌اند، اما با وجود این در حال مبارزه با این بیماری هستند.

حیدرپور در پایان اظهار کرد: سایر مسئولان و رسانه‌ها باید به مردم اطمینان دهند که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه پزشکی با قوت و باانگیزه فعال هستند و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند و تمام توان خود را برای عبور از این بحران به کار خواهند گرفت. البته اظهارنظرهای غیرمستند و بی‌پشتوانه هم سلب‌کننده اعتماد مردم از وزارت بهداشت و پزشکان است و به روحیه و انگیزه جامعه پزشکی لطمه می‌زند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۹:۵۴
0
0
اخبار و مطالب امیدوارکننده در شرایط بحرانی شیوع بیماری فراگیر برای حفظ امنیت روانی ، بسیار لازم و ضروری است
captcha