پاسخ به برخی شایعات و سؤالات متداول در مورد کرونا
کد خبر: 3881496
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

پاسخ به برخی شایعات و سؤالات متداول در مورد کرونا

آیا ویروس کرونا بر روی لباس، میوه و سبزیجات باقی می‌ماند؟ آیا کرونا ویروسی قوی است؟ سرانجام مبتلایان به کرونا چیست؟ و ... عضو هیئت علمی انستیتو پاستور به تعدادی از پرسش‌های عمومی در خصوص این بیماری پاسخ داده است.

پاسخ به شایعات کرونا به گزارش ایکنا، بازار شایعات در خصوص کرونا داغ است. تعداد فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی به حدی زیاد است که تشخیص این مورد را که کدام ویدئو از یک متخصص آگاه و کدام از فردی ناآگاه است سخت کرده است.

نبود سواد رسانه‌ای نه تنها مشکلاتی را در تشخیص درست و غلط پیام‌های ارسالی ایجاد کرده، بلکه بدتر از آن موجب شده هر فردی به خود اجازه دهد با انتشار پیام‌هایی به ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان کرونا بپردازد و سلامت مردم را به خطر بیندازد.  

در این بحبوحه شایعات احمدرضا بهره‌مند، کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور، به تعدادی از سؤالات متداول در خصوص بیماری کرونا پاسخ داده است.

ایکنا ــ چه زمانی کرونا کشنده است؟

افراد عادی که بیماری زمینه‌ای ندارند در صورت ابتلا به کرونا به احتمال بسیار بالا بهبود پیدا می‌کنند، اما اگر ویروس به ریه به ویژه قسمت‌های تحتانی آن حمله کند، درمانی وجود ندارد. یعنی تمامی درمان‌ها برای قبل از مرحله‌ای است که ریه در آن آسیب دیده و وقتی 20 روز تا یک ماه از ورود ویروس به بدن فرد گذشت، بدن شروع به ساختن آنتی‌بادی می‌کند و رو به بهبودی می‌رود؛ اما اگر ریه بیمار خونریزی کرد و فیبروزه شد، دیگر درمانی وجود ندارد.

ایکنا ــ تصاویری از بر روی زمین افتادن بیماران در فضای مجازی منتشر شده است. این حالت نشانه ابتلا به کروناست؟

یکی از نشانه‌های کرونا ضعف شدید عضلانی است. اما ممکن است افراد به ده‌ها دلیل پزشکی دیگر از جمله افت فشار، سکته و یا از دست دادن تعادل و سرگیجه بر زمین بیفتند. به طور کلی یکی از نشانه‌های قطعی کرونا غش کردن یا بر زمین افتادن نیست.

ایکنا ــ با توجه به نزدیکی فصل بهار و آغاز آلرژی‌های فصلی، چگونه حساسیت را از کرونا ویروس تشخیص دهیم؟

کرونا همراه با تب، سرفه خشک و ضعف عمومی بدن است و آبریزش بینی از نشانه‌های آن نیست. البته با گرم شدن هوا اپیدمی کرونا کاهش می‌یابد.

ایکنا ــ پس از بهبود فرد مبتلا، امکان ابتلای مجدد وجود دارد؟

خیر، البته افرادی که در گذشته سارس یا مرس گرفته بودند ممکن است به نوع جدید این ویروس یعنی کرونا مبتلا شوند، اما پس از بهبود تاکنون گزارشی از بازگشت بیماری وجود نداشته است.

ایکنا ــ چگونه ویروس مرس و سارس قوی‌تر شده و به ویروس شایع کنونی تبدیل شده است؟

براساس قانون تطبیق، زمانی که موجودی را که در شرایط خاصی زندگی می‌کند به جای دیگری می‌بریم، می‌میرد و یا قوی‌تر می‌شود. در این نوع از ویروس کرونا نیز ویروس‌های ضعیف‌تر مرده‌اند و ویروس‌های قوی‌تر با تغییر ژنتیکی قوی‌تر شده‌اند و با شرایط جدید انطباق یافته‌اند.

ایکنا ــ تزریق کورتون و دگزامتازون خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

بله، از آنجایی که هر نوع کورتونی باعث ضعف بدن و حمله ویروس‌ها به بدن می‌شود، بهتر است در حال حاضر از این داروها استفاده نشود. خوردن آنتی‌هیستامین نیز توصیه نمی‌شود، چون ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

ایکنا ــ ویروس کرونا بر روی مواد غذایی و میوه وجود دارد؟

کرونا در هوا باقی نمی‌ماند و بر روی سطوح می‌نشیند. به همین دلیل کافی است میوه و سبزیجات را با آب و کمی ماده شوینده مثل چند قطره مایع ظرف‌شویی شست‌وشو دهید؛ ویروس کرونا ضعیف است و به راحتی از بین می‌رود.

ایکنا ــ این ویروس بر روی لباس‌ها باقی می‌ماند؟

بله، اما با شست‌وشوی لباس با پودر یا مایع لباسشویی به راحتی از بین می‌رود.

انتهای پیام
captcha