مرحوم خسروشاهی؛ شخصیتی نوآور در تقریب مذاهب
کد خبر: 3882555
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
حجت‌الاسلام اوحدی مطرح کرد:

مرحوم خسروشاهی؛ شخصیتی نوآور در تقریب مذاهب

حجت‌الاسلام اوحدی، مشاور عالی سابق دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، زنده‌یاد حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی را شخصیتی نوآور و خلاق در عرصه بین‌الملل برشمرد که در تقریب مذاهب اسلامی بسیار فعال بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر اوحدی، مشاور عالی سابق دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی گفت: وی شخصیتی فعال در حوزه تقریب مذاهب اسلامی بود و با پیروان مذاهب مختلف ارتباط داشت.

مشاور عالی سابق دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با این شخصیت علمی آشنا شده است، افزود: خسروشاهی در حوزه برون‌مرزی بسیار فعالیت می‌کرد و به کشورهای مختلف رفت و آمد داشت. او نویسنده‌ای حاذق و فردی شناخته شده در عرصه بین‌الملل و در سطح نخبگان اسلامی جهان بود. تعداد افرادی که پیش از انقلاب در حوزه علمیه فعالیت می‌کردند، معدود بودند و خسروشاهی یکی از آنها محسوب می‌شد.

اوحدی ابراز کرد: مدتی برای تحصیل به نجف رفتم. پس از بازگشتم و پیروزی انقلاب مجدداً پیوند من با خسروشاهی برقرار شد. پس از تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسئولیت فرهنگی این نهاد را برعهده داشتم و به همین واسطه، این پیوند و ارتباط عمیق‌تر شد.

وی درباره تأسیس مرکز اسلامی شیعی ایتالیا به همت خسروشاهی نیز گفت: وی مدتی را در ایتالیا به سر برد و به راه‌اندازی این مرکز اقدام کرد و تلاش می‌کرد که در سطح بین‌الملل ابتکار عمل داشته باشد.

اوحدی درباره ماهیت مرکز و ادامه فعالیتش گفت: خسروشاهی نماینده مجمع تقریب مذاهب در ایتالیا بود و این مرکز که در رم قرار دارد، هنوز پابرجاست و به برگزاری گفتمان ادیانی مشغول است. همچنین، او در کنفرانس‌های بسیاری شرکت می‌کرد. ارتباطش با پیروان دیگر مذاهب باعث اشاعه افکار وی شد و بر همین اساس او در بین اندیشمندان دیگر ادیان نیز معروف است.

وی درگذشت خسروشاهی را خسارتی بزرگ دانست و گفت: وی تألیفات بسیاری در حوزه مذاهب اسلامی دارد و آثار وی بیشتر شامل مسائل جهان اسلام به ویژه مسئله فلسطین است.

اوحدی در پاسخ به اینکه آیا خسروشاهی در تقریب بین مسیحیت و جهان اسلام فعالیتی داشته یا خیر،‌ اظهار کرد: بله وی میزگردهایی در این راستا داشت که محتوای برخی از آنها منتشر شده است. او بیشتر در حوزه کشورهای اسلامی عربی فعالیت می‌کرد.

وی در پایان یادآور شد: خسروشاهی در حوزه خارج از دین اسلام هم با اقلیت‌های دینی در ارتباط بود و در این باره تحقیق و پژوهش می‌کرد که کتاب‌هایی نیز در این زمینه دارد.

انتهای پیام
captcha