برگزاری سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در سایه کرونا
کد خبر: 3882639
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

برگزاری سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در سایه کرونا

انتخابات پارلمانی اسرائیل برای سومین بار طی یک سال اخیر، برای انتخاب اعضای کنست رژیم صهیونیستی، صبح امروز 12 اسفندماه آغاز شد.

به گزارش ایکنا؛‌ به نقل از «المیادین»، رژیم اشغالگر صهیونیستی به مناسبت آغاز انتخابات پارلمانی، کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه را بسته است.

رسانه‌های اسرائیلی این بار نیز از شکست احزاب سیاسی اسرائیل از تشکیل یک ائتلاف دولتی خبر می‌دهند؛ امری که طی یک سال گذشته نیز باعث شکست دو انتخابات‌ گذشته(که در فروردین و شهریور برگزار شد) و برگزار شدن این انتخابات برای سومین بار شده است.

این بار بعد از عقب‌نشینی تعدادی از فهرست‌های کوچک، ۲۹ فهرست وارد رقابت شده‌اند که کمترین تعداد فهرست‌های انتخاباتی از سال‌ها پیش در تاریخ انتخابات رژیم صهیونیستی است.

با شیوع بیماری کرونا، وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده است که 5630 اسرائیلی در قرنطینه به سر می‌برند اما آراء خود را در صندوق‌های ویژه خواهند انداخت. همچنین اسرائیلی‌هایی که علائم ویروس کرونا دارند از حضور در مراکز اخذ رأی منع شده‌اند.

أیمن عوده،‌ رئیس فهرست مشترک عربی در انتخابات اسرائیل گفته است که امروز، روز سرنوشت‌سازی برای اسرائیل است. وی از اسرائیلی‌ها خواسته است تا برای سرنگونی نتانیاهو حضور گسترده در انتخابات داشته باشند.

وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفت که نتانیاهو می‌داند با وجود یک فهرست مشترک قوی و قدرتمند، نمی‌تواند بار دیگر نخست‌وزیر دولت شود.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست درباره این انتخابات نوشت: تعداد ۱۰ هزار و ۶۳۱ مرکز اخذ رأی که اکثر آنها تا ساعت ۲۲ (به وقت محلی) فعالیت دارند برای مشارکت ۶ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۵۵ نفر اختصاص داده شده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در آخرین نظرسنجی خود در روز جمعه، اعلام کرد که اگر انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار شود احزاب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و آبی ـ سفید به رهبری بنی گانتس به ترتیب ۳۵ و ۳۳ کرسی را به دست می‌آورند. آمار در این نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد کرسی‌های ائتلاف آبی ـ سفید نسبت به انتخابات دور قبل در شهریور ماه (سپتامبر) کاهش یافته و این حزب ائتلافی اکثریت را از دست داده است. 

از سوی دیگر حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری اویگدور لیبرمن در این انتخابات ۶ کرسی را به دست می‌آورد که نسبت به شهریورماه دو کرسی کمتر در اختیار دارد اما همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای را در تشکیل یک ائتلاف حداکثری دارد. 

گرچه تمایل در میان احزاب رژیم صهیونیستی برای ائتلاف با فهرست مشترک عربی اندک است اما طبق این نظرسنجی، آنها نیز نسبت به گذشته یک کرسی بیشتر یعنی ۱۴ کرسی را کسب خواهند کرد.
انتهای پیام
captcha