روایت وال استریت ژورنال از آزادی شماری از شاهزادگان سعودی
کد خبر: 3884080
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

روایت وال استریت ژورنال از آزادی شماری از شاهزادگان سعودی

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از آزادی چند تن از شاهزادگان سعودی از جمله وزیر کشور عربستان به دنبال بازداشت‌های گسترده چند روز اخیر شاهزادگان در این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از «الجزیره»، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مقامات سعودی شماری از امرای بازداشت شده خاندان سعودی و چند مقام مسئول این کشور را پس از تحقیقات آزاد کردند.
 
این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات سعودی «عبدالعزیز بن سعود بن نایف»، وزیر کشور سعودی و پدر وی، «سعود بن نایف»، را آزاد کرده‌اند.
 
در همین حال خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع سعودی آگاه اعلام کرد: بازداشت سه تن از مهمترین مقامات سعودی یعنی «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان، «محمد بن نایف» ولیعهد سابق و «نواف بن نایف» در روز جمعه گذشته، هشداری به سایر افراد خاندان سعودی است.
 
این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه سعودی نوشته است: امیر احمد بن عبدالعزیز، اخیراً نسبت به تصمیم بسته شدن مسجدالحرام به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، شکایت کرده است.


قصد شاهزادگان برای انقلاب در عربستان

 
آسوشیتدپرس می‌افزاید: منابع آگاه قصد انقلاب در عربستان از سوی احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف را تکذیب کرده‌اند و درباره این اخبار تا کنون واکنش رسمی از سوی مقامات سعودی اعلام نشده است.
 
پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از منابع خود اعلام کرده بود: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، این بازداشت‌ها را به این دلیل انجام داده است که قصد دارد از سوی اجلاس سران گروه 20، که قرار است در نوامبر آینده در ریاض برگزار شود، خود را پادشاه معرفی کند.
 
«دیوید هرست»، سردبیر این پایگاه خبری، به نقل از منابع آگاه نوشت که محمد بن سلمان منتظر فوت پدرش، ملک سلمان بن عبدالعزیز نخواهد نشست، زیرا عقیده دارد که وجود پدرش به او مشروعیت می‌بخشد و سعی دارد از اجلاس گروه 20 به عنوان تریبونی برای اعلام صعودش بر تخت سلطنت استفاده کند.
 
منابع خبری اعلام کرده‌اند: ولیعهد سعودی تصمیم دارد پدرش را که به دلیل پیری از زوال عقل رنج می‌برد، به پایین آمدن از تخت سلطنت مجبور کند. این کار، ادامه روند بن‌سلمان است که پیش‌تر محمد بن نایف، پسرعموی خود را از ولیعهدی پایین کشید.
 
این اخبار به دنبال گزارش‌هایی درباره بازداشت‌های متعددی است که به دستور محمد بن سلمان علیه شاهزادگان و امرای سعودی انجام شده است. که مهمترین این بازداشت‌ها، بازداشت احمد بن عبدالعزیز، عمومی بن سلمان و محمد بن نایف است که هردوی آنها نامزدی پادشاهی عربستان پس از مرگ ملک سلمان بوده‌اند.
 

آخرین فرصت برای حمایت از بن سلمان

 
میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: به امیر احمد بن عبدالعزیز که آخرین برادر زنده ملک سلمان است، پیش از بازداشتش در روز جمعه گذشته آخرین فرصت داده شد که به طرح محمد بن سلمان بپیوندد، اما بر اساس اعلام منابع آگاه، وی از این کار سر باز زد.
 
بنا به گفته یکی از منابع، امیر احمد در دیدار با پادشاه عربستان، برای حمایت کامل از محمد بن سلمان تحت فشار قرار گرفته است.
 
این منبع گفته است: احمد به طور واضح و آشکار گفته است که از طرح بن سلمان حمایت نخواهد کرد. وی به پادشاه گفته که دیگر در آرزوی پادشاهی نیست اما برای رسیدن به مقام پادشاهی دست به دامن دیگران می‌شود.
انتهای پیام
captcha