حمله آمریکا، کودتای نظامی علیه مشروعیت عراق
کد خبر: 3885365
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
العالم تحلیل کرد؛

حمله آمریکا، کودتای نظامی علیه مشروعیت عراق

خبرنگار شبکه العالم در بغداد در تحلیلی درباره حمله اخیر آمریکا در عراق نوشت: این گونه حملات که ممکن است در آینده نیز تکرار شود، نسخه جدیدی از کودتاهای نظامی علیه مشروعیت عراق به‌شمار می‌آید.

به گزارش ایکنا؛ نوید بهروز، خبرنگار شبکه العالم در بغداد در تحلیلی درباره حمله آمریکا علیه حشد الشعبی و زیرساخت‌های عراق در بامداد جمعه، 23 اسفندماه آورده است: به‌تازگی آمریکا با همراهی انگلیس حاکمیت عراق را با بمباران نیروهای امنیتی از ارتش و پلیس عراق و حشد الشعبی در کربلا و استان بابل  «جرف النصر» و استان بابل نقض کرده است.

اما این حمله متفاوت با حملات سابق آمریکا بوده و چندین مسئله را نادیده گرفته که می‌توان به این مسائل اشاره کرد: برای نخستین‌بار است که از زمان جنگ آمریکا در عراق، آمریکا استان مقدس کربلا را با هدف قراردادن فرودگاه کربلا بمباران کرده است؛ فرودگاهی که زیرساختی غیرنظامی و وابسته به آستان حسینی است و هیج ارتباطی با حشد الشعبی یا دیگر مؤسسات نظامی یا گروه‌های مقاومت عراق ندارد؛ بنابراین این عملیات، هدف قراردادن مستقیم یک مؤسسه دینی و ضربه‌زدن به تمامی هنجارهای اخلاقی و دینی است.

همچنین برای نخستین‌بار آمریکا به صراحت اعلام کرده است که پایگاه‌هایی در عمق خاک عراق را هدف قرار داده و این یعنی ورود به فصلی جدید از جنگی باز علیه تشکیلات مقاومت و حشد الشعبی. در گذشته آمریکا تنها پایگاه‌های حشد الشعبی را هدف قرار می‌داد و حتی رسماً اعلام نمی‌کرد که او این کار را انجام داده است.

هدف پنهان این تجاوز، هدف قراردادن مسیر سیاسی در عراق و تضعیف جریان مقابله با اشغالگری و سلطه آمریکاست؛ جریانی که خواستار پایان‌دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق است و در ائتلاف فتح نماینده سیاسی حشد الشعبی در پارلمان عراق و مسئول کاندیداتوری نخست‌وزیر جدید، نمایان شده است. این حملات که ممکن است در آینده نیز تکرار شود، نسخه جدیدی از کودتاهای نظامی علیه مشروعیت عراق به شمار می‌آید.

هر چند که واکنش‌ها و موج محکومیت‌ها به این تجاوز آمریکایی انگلیسی قابل پیش‌بینی بود؛ اما برخی واکنش‌ها به‌ویژه در سطح رسمی تنها به یک بیانیه ختم شد و از برخی از بیانیه‌ها هم رایحه حقارت و شرم از آن به مشام می‌رسید؛ چگونه ممکن است بیانیه‌ای منتشر شود؛ اما نامی از تجاوزگری دو دولت آمریکا و انگلیس نبرد؟!

آیا کسانی که آمریکا آن‌ها را امروز هدف قرار داد؛ همانانی نبودند که عراق را از شر داعش نجات دادند؟ آیا منطقه جرف النصر که آمریکا آن را هدف قرار داد؛ همچنان خاکریزی در برابر مجاهدان حشد الشعبی که در این منطقه مستقر هستند، نیست، و جرف النصر نزدیکترین منطقه به عتبات مقدس در رویارویی با تشکیلات تروریستی داعش نبوده است.

انتهای پیام
captcha