روی دیگر جریان مسلمان‌کشی در هند
کد خبر: 3885490
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷

روی دیگر جریان مسلمان‌کشی در هند

کارشناس مسائل روابط بین‌الملل گفت: روی دیگر اتفاقات اخیر و مسلمان‌کشی در هند روابط نزدیک «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، با آمریکا و رژیم صهیونیستی‌ است. احتمال اینکه این اقدام در راستای همسویی با رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفته باشد، قابل بررسی و تحلیل است.

روی دیگر سکه در راه افتادن جریان مسلمان‌کشی در هندهند کشوری در جنوب آسیا و پایتخت آن دهلی‌نو است که از شمال غربی با پاکستان، از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌ است. همچنین هند از شرق با خلیج بنگال، از غرب با دریای عمان و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد و با 1 میلیارد و 360 میلیون نفر دومین کشور پرجمعیت دنیاست.

حجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: تنوع باورها و شیوه‌های مختلف مذهبی و دینی در هند موجب شکل‌گیری یک دولت سکولار شده و دین رسمی در این کشور وجود ندارد، هر چند شبه‌قاره هند محل ظهور هندوئیسم، آیین بودایی، جین و سیک است. طبق آخرین سرشماری در هند، در سال ۲۰۱۱ هندوها با ۷۹/۸ درصد، مسلمانان با ۱۴/۲۳، مسیحیان با ۲ /۳، سیکها با ۱/۷ و سایر ادیان کمتر از یک درصد جمعیت یک میلیارد و ۳۶۰ میلیونی هند را به خود اختصاص داده‌اند. البته در سال ۲۰۲۰ جمعیت مسلمانان با ۱۹۵ میلیون نفر به ۱۴/۹۰ درصد جمعیت هند رسیده است.

قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان

این فعال سیاسی گفت: آنچه این روز‌ها موجب درگیری‌های مذهبی در این کشور و باعث کشته شدن ۴۶ مسلمان و زخمی شدن بیش از ۴۵۰ نفر شده است، «تصویب قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان هندو، سیک، بودایی، آیین جین، پارسی‌ها و مسیحیانی است که پیش از سال ۲۰۱۵ از کشورهای مسلمان پاکستان، بنگلادش و افغانستان به آنجا گریخته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اقدام رئیس‌جمهور هند در موافقت با این قانون و آن، بستر این اعتراضات را فراهم کرده است. ابتدا این قانون در روزهای گذشته اعتراضات گسترده‌ای را در ایالت شرقی آسام هند به وجود آورد و معترضان می‌گویند که این قانون باعث شده هزاران مهاجر غیرقانونی به ساکنان قانونی هند تبدیل شوند.

کیانی ابراز کرد: از سوی دیگر برخی از مسلمانان نیز به این قانون اعتراض کرده‌اند، چراکه فقط به پیروان دومین دین هند یعنی مسلمانان حق شهروندی نمی‌دهد و آنان معتقدند که با توجه به سکولار بودن قانون اساسی این کشور، این قانون تبعیض‌آمیز بوده و فقط مسلمانان را حذف کرده است که تقریباً ۱۵ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند که این یک روی سکه است. روی دیگر سکه روابط نزدیک «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، با آمریکا و رژیم صهیونیستی‌ است. احتمال اینکه این مسلمان‌کشی در راستای همسویی با رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفته باشد، قابل بررسی و تحلیل است، زیرا این حوادث تلخ پس از سفر دونالد ترامپ به هند اتفاق افتاد که اوج‌ جنایات سازمان‌یافته هندوهای متعصب علیه مسلمانان بود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: همسویی دولت هند با آمریکا زمانی برای ما شفاف شد که روابط دوستانه دویست ساله با ایران را نادیده گرفته و پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد و تقریباً به صفر رساند و روابط دوستانه ایران با چین و پاکستان نیز در کاهش روابط هند با ایران تأثیرگذار بود.

نگاه استراتژیک ایران در حمایت از مظلومان

کیانی ابراز کرد: افزایش قابل توجه واردات نفت هند از آمریکا در سال جاری میلادی و همچنین واردات کالاهایی مانند هواپیمای مسافربری و تجهیزات جنگی از مصادیق نگاه جدید دولت هند به غرب خصوصاً آمریکا و فاصله گرفتن از همسایگان خود است. البته ایران در حمایت از مظلومان به ویژه مسلمانان جهان نگاه استراتژیک دارد و مقام معظم رهبری در حمایت از مسلمانان هند فرمودند: «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.» اکنون وحدت و مقابله با توطئه نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکا، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آنها و دولت‌های خائن منطقه ضروری است.

انتهای پیام
captcha