تکاپوی نهادهای دولتی و مردمی برای ارائه آموزش‌های قرآنی غیر حضوری
کد خبر: 3886408
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تکاپوی نهادهای دولتی و مردمی برای ارائه آموزش‌های قرآنی غیر حضوری

طی هفته پایانی اسفندماه سال 98 اغلب دستگاه‌های دولتی و مردمی کشور به دلیل خانه‌نشینی مردم برای مبارزه با ویروس کرونا در تکاپوی ارائه آموز‌ش‌های قرآنی غیرحضوری برای مخاطبان خود از طریق فضای مجازی بودند.

تکاپوی نهادهای دولتی و مردمی برای ارائه آموزش‌های قرآنی غیر حضوری

به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته از اسفندماه سال 98 با رویدادهای قرآنی همچون اعلام هزینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی آزمون سراسری قرآن، اجرای طرح «نوروز ۹۹ با قرآن» از سوی دارالقرآن خانه کارگر، اعلام اسامی نفرات برگزیده هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، تولید و پخش ۱۰ عنوان برنامه جدید رادیو قرآن در نوروز ۹۹، راه‌اندازی کارگاه تولیدی ماسک از سوی سازمان دارالقرآن، شناسایی خیرین قرآنی و حمایت از مؤسسات در فضای مجازی، برپایی کرسی‌های هفتگی نفحات‌القرآن در فضای مجازی، برگزاری مرحله نهایی مسابقه مجازی فرازخوانی قرآن «امید»، اعلام کلاس‌های غیر حضوری فرهنگ‌سرای قرآن، اعلام برنامه‌های رادیو قرآن در طرح «خانه‌های نورانی»، تعویق زمان پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، راه‌اندازی سامانه قرآن‌لند، پخش روزانه مسابقه اسراء در نوروز، تحویل سال نو از حرم امام رضا(ع) در قاب تصویر شبکه قرآن، اجرای گروه هم‌خوانی محمد رسول الله(ص) درباره شکست کرونا، رشد ۳۰ درصدی ثبت‌نام حافظان کل در آزمون «ترنم وحی» و ... همراه بود.

اعلام هزینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی آزمون سراسری قرآن
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه‌های مالی هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت را، که در بهمن ماه سال جاری همزمان در بیش از ۳۸۰ شهر برگزار شد، منتشر کرد.
بر اساس گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، ۶۰ درصد از هزینه‌ها جهت برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از محل دریافت حق ثبت‌نام و ۴۰ درصد آن از محل اعتبارات معاونت قرآن و عترت تأمین شده است. مبنای حمایت معاونت قرآن و عترت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی سراسر کشور، عملکرد آنها در آزمون سراسری قرآن و عترت بوده که پس از ارزیابی، تعیین و تعلق می‌گیرد.

اجرای طرح «نوروز ۹۹ با قرآن»
دارالقرآن خانه کارگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری در سراسر کشور، طرحی به نام نوروز ۹۹ با قرآن را اجرایی می‌کند.
حسین فلاح‌خوش‌مشرب، مسئول شعب دارالقرآن خانه کارگر در این رابطه بیان کرد: ثبت نام اولین مرحله این طرح آغاز شده است. محتوای این آموزش‌ها در شبکه اجتماعی منتشر می‌شود و همه کاربران می‌توانند با مراجعه به آن در هر ساعت از شبانه‌روز تحت این آموزش‌ها قرار گیرند.
فلاح خوش‌مشرب در پایان تصریح کرد: مهلت ثبت نام در این طرح تا ۲۹ اسفندماه بوده و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند عدد دو را به سامانه ۱۰۰۰۱۴۴۵ پیامک کنند.

اعلام اسامی نفرات برگزیده هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
با جمع‌بندی نتایج آزمون‌های شرکت‌‌کنندگان در هشتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم که از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده بود، نفرات برگزیده معرفی شدند.
مسعود نوری از استان تهران؛ حسین پورکویر از خراسان رضوی؛ سیدمحمد حسینی‌پور از استان سمنان و مهدی شایق از استان یزد به عنوان قاریان با مدرک درجه دو شناخته شدند.
همچنین سعید حاجیان از استان تهران؛ مریم منصوریان‌فر از استان تهران؛ سمانه کوچکی از استان تهران؛ مهدی خیرآبادی از خراسان رضوی؛ ابوالفضل چمنی‌فارمد از خراسان رضوی، یوسف قاسمی از استان زنجان و لیلا بایست از استان کرمانشاه مدرس درجه ۲ گرایش تنغیم شناخته شدند.

تولید و پخش ۱۰ عنوان برنامه جدید رادیو قرآن در نوروز ۹۹
مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: امیدوارم سال جدید سالی توأم با سلامتی، صحت و عافیت همراه با تعالی معنوی در سایه تمسک به آموزه‌های غنی قرآن کریم برای تمامی دوستداران کلام الهی باشد.
وی تصریح کرد: قرآن کریم به عنوان تنها نسخه هدایت بشر و تنها راه رسیدن به رستگاری و ایجاد یک زندگی مؤمنانه عمل به آیات شریفه قرآن است و بنابراین از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم در سال ۱۳۹۹ گامی رو به جلو به واسطه عمل به آیات قرآن کریم برداریم.
مدیر رادیو قرآن در ادامه گفت: رادیو قرآن با توجه به شرایط جدید زندگی مردم ناشی از انتشار ویروس کرونا نیز تلاش خواهد کرد تا نوروزی بانشاط و در عین حال معنوی را با ارائه برنامه‌هایی متنوع و جذاب برای شنوندگان رادیو قرآن به ارمغان بیاورد.

راه‌اندازی کارگاه تولیدی ماسک
سازمان دارالقرآن الکریم با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز همکاری و همیاری به منظور تولید ماسک برای استفاده از مراکز درمانی، به راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک اقدام کرده است.
بانوان علاقه‌مند برای شرکت و فعالیت در این کارگاه می‌توانند با invincible_۱۳۶۰@ ارتباط و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۷۴۹۹۶۳۹۹ تماس بگیرند.
همچنین، سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری آستان مقدس حضرت صالح ابن موسی الکاظم(ع) و تعدادی از مؤسسات قرآنی تهران اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کرده است.

شناسایی خیرین قرآنی و حمایت از مؤسسات در فضای مجازی
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی این معاونت طی گفت‌وگویی اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های این اداره کل را در بخش‌های مختلف تشریح کرد.
مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: شناسایی و احصاء خیرین قرآنی در استان‌های سراسر کشور و انعقاد تفاهم مصوبات سفرهای استانی معاون قرآنی وزیر ارشاد در بیش از ۱۰ استان از دیگر فعالیت‌های این اداره کل در سال ۹۸ بوده است.

برپایی کرسی‌های هفتگی نفحات‌القرآن در فضای مجازی
با شیوع ویروس کرونا و لغو بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، اغلب فعالیت‌های آموزشی و تبلیغ و ترویجی قرآن کریم نیز تعطیل شده است.
مؤسسه نفحات‌القرآن که کرسی تلاوت هفتگی قرآن کریم را تا پیش از شیوع کرونا را برگزار می‌کرد نیز ناگزیر به ادامه فعالیت این کرسی‌های تلاوت در بستر فضای مجازی شده است.
بر همین اساس کرسی تلاوت مجازی قرآن کریم از روز دوشنبه، ۲۶ اسفندماه آغاز می‌شود و تا دهه اول فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. این تلاوت‌ها از طریق صفحه مؤسسه نفحات‌القرآن در اینستاگرام nafahat.video@ به صورت زنده پخش می‌شود و همچنین قطعاتی از تلاوت‌ها نیز در آینده در فضای مجازی پخش خواهد شد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقه مجازی فرازخوانی قرآن «امید»
مرحله نهایی مسابقات قرآن امید، که به همت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و در بستر شبکه‌های اجتماعی برگزار ‌شده بود، با معرفی هشت نفر برتر راه‌یافته به این مرحله طی هفته‌ای که گذشت برگزار شد.
علیرضا مسیح‌پور،‌ سیدحامد ابطحی، حسین قلعه‌نویان، سیدروح‌الله لسانی، سیدمحمد طاهایی، یوسف جعفرزاده، حمیدرضا نصیری و سیدپارسا انگشتان، هشت قاری بزرگسال راه‌یافته به مرحله نهایی این مسابقه بودند.
یادآور می‌شود مسابقه قرآنی امید پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز تعطیلی جلسات آموزش قرآن کریم به ابتکار احمد ابوالقاسمی طراحی شد که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به قرآن کریم نیز همراه شد.

اعلام کلاس‌های غیر حضوری فرهنگ‌سرای قرآن
در راستای مقابل با کروناویروس و توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر عدم حضور در تجمعات و رعایت اصول بهداشتی، واحد آموزش فرهنگ‌سرای قرآن نیز دوره‌های حضوری خود را به صورت مجازی برگزار می‌کند.
این دوره‌ها شامل آموزش صوت و لحن پیشرفته با تدریس احمد ابوالقاسمی از طریق پیام‌رسان تلگرام و آموزش مجازی ترجمه و تفسیر قرآن با محوریت سوره سبأ با تدریس مجید زکی‌لو، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان از طریق کانال‌های تلگرام و ایتا است.
همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۳-۵۵۷۷۵۱۴۱ تماس بگیرند.

اعلام برنامه‌های رادیو قرآن در طرح «خانه‌های نورانی»
شبکه رادیویی قرآن با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به اجرای طرح «خانه‌های نورانی» کرده است.
این طرح از سوی رادیو قرآن در قالب برنامه کارشناس‌محور با عنوان «خانه‌های نورانی» از اول تا سی‌ام فروردین‌ماه به صورت زنده تقدیم شنوندگان خواهد شد. تقویت انس آحاد جامعه با آموزه‌های قرآن و عترت و غنی‌سازی معنوی اوقات فراغت خانواده‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح است.

تعویق زمان پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
بنا بر اعلام سازمان دارالقرآن الکریم، به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد، زمان برگزاری مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم به تعویق افتاد.
مقرر بود که این مرحله از آزمون جمعه، ۲۲ فروردین‌ ۹۹ برگزار شود، که زمان برگزاری این آزمون به جمعه، ۹ خرداد ۹۹ موکول شد. این آزمون ۹ خردادماه ساعت ۱۵ همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
شرکت‌کنندگان در این آزمون برای دریافت کارت ورود به جلسه می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت تا هشتم خرداد ۹۹ به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم (تلاوت) مراجعه کنند.

راه‌اندازی سامانه قرآن‌لند
رحیم خاکی، مشاور علمی و فنی سامانه قرآن‌لند با اشاره به راه‌اندازی این سامانه برای آموزش تحت وب قرآن کریم، گفت: با استفاده از این سامانه علاقه‌مندان به قرآن در مناطق محروم و نقاطی که دسترسی کمی به اساتید قرآنی دارند، راحت‌تر از گذشته شده است.
وی گفت: یکی از گروه‌های استارت‌آپی، یک پلتفرم آموزشی و تعاملی را طراحی کرد تا در ماه مبارک رمضان پیش‌ رو رونمایی شود. البته با توجه به وضعیت پیش آمده و خانه‌نشینی مردم به دلیل شیوع کرونا، ضرورت راه‌اندازی سریع‌تر جلسات آموزشی برای کودکان و نوجوانان و کمک به سیستم آموزش قرآن کشور حس شد.
مشاور فنی مرکز آموزشی سامانه قرآن‌لند با تأکید بر اینکه این اقدام امکان جدیدی دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه این فعالیت در وب و به نشانی quranland.net انجام می‌شود و نیاز به اپلیکیشن ندارد، قابلیت‌های بسیار بهتری برای عموم خواهد داشت.

پخش روزانه مسابقه اسراء در نوروز
برنامه اسرا در ایام نوروز هر شب مهمان خانه‌های علاقه‌مندان به تلاوت قرآن کریم‌ خواهد بود. در ایامی که ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها فرهنگی و اجتماعی، از جمله مسابقات قرآن و حتی جلسات آموزش را تعطیل کرده، مسابقه اسراء همچنان مهمان خانه‌های ایرانیان است، تا علاقه‌مندان به کلام وحی از شنیدن تلاوت‌های ناب نوجوانان و استعدادهای این عرصه محروم نشوند.
پخش این مسابقه در چنین روزهایی باعث شده تا اسراء به تنها برنامه قرآنی رقابت محور تبدیل شود که مبتنی بر حضور متسابقان و داوران در یک فضای بسته است.
مقرر شده است تا این‌ مسابقه ساعت ۲۱ هر شب به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما برود. تا قبل از این، مسابقه تلویزیونی اسراء، سه روز در هفته به روی آنتن می‌رفت. این مسابقه تاکنون در ۹ فصل برگزار شده است.

تحویل سال نو از حرم امام رضا(ع)
برنامه «سین هشتم» شبکه قرآن با توجه به شرایط کنونی، ویژه‌برنامه‌های خود را از سه‌شنبه، ۲۷ اسفندماه با پخش مستقیم دعای توسل از حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز کرده و هر روز از این مکان نورانی، دل‌های مردم مشتاق را به پنجره فولاد امام هشتم(ع) گره می‌زند.
در برنامه سین هشتم، قاریان ممتاز و بین‌المللی، واعظان و مادحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به طور مستقیم برنامه تحویل سال نو را در شب شهادت امام موسی بن‌جعفر(ع) از حریم ملکوتی امام رضا(ع) با اجرای قرائت قرآن، ذکر دعا و توسل اجرا می‌کنند.

انتشار اجرای گروه هم‌خوانی محمد رسول الله(ص)
گروه هم‌خوانی محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای همراهی با مبارزان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا جدیدترین اثر خود با نام طوفان همدلی را تولید کرد.
طوفان همدلی به همت سازمان بسیج سازندگی سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ تهیه شده و این اثر با هشتگ کرونا را شکست می‌دهیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha