نامه ضد تحریم هشت کشور به سازمان ملل
کد خبر: 3887476
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

نامه ضد تحریم هشت کشور به سازمان ملل

نمایندگان هشت کشور جهان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد بر اثرات منفی تحریم‌ها در مبارزه با کرونا تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، این نامه در روز چهارشنبه به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی، عراق، ونزوئلا و نیکاراگوئه در سازمان ملل متحد رسید.

در این نامه خطاب به آنتونیو گوترش با توجه به بحران ناشی از کووید-۱۹، که سازمان بهداشت جهانی هم آن را تأیید کرده، آمده است که بدون شک این شرایط بزرگترین اورژانس بهداشت عمومی زمان ماست. اگرچه در زمانی اتفاق می‌افتد که چندجانبه‌گرایی مورد حمله قرار می‌گیرد اما فرصتی بی‌نظیر برای موفقیت در چندجانبه‌گرایی و تقویت آن است.

این نامه به تأکید دبیرکل به همبستگی و اراده سیاسی برای عبور از این بحران اشاره کرده و افزوده است: باید تلاش‌ کنیم و به عنوان اعضای مسئول جامعه بین‌المللی به صورت جمعی، هماهنگ و قاطع عمل کنیم. وظیفه مشترک ماست که نه تنها نسل‌های آینده را از معضل جنگ نجات دهیم، بلکه با اتخاذ به موقع سیاست‌ها و راهبردها، جان خود را حفظ کنیم.

نمایندگان هشت کشور در سازمان ملل متحد با بیان اینکه دولت‌های آنها با اتخاذ تدابیر احتیاطی در مبارزه با شیوع کرونا با مسئولیت عمل کرده‌اند، تصریح کردند: همچنین در طراحی برنامه‌های اضطراری پیشرفت کرده‌ایم تا عملکرد سرویس‌های اساسی و سیستم‌های واکنش اضطراری را تضمین کنیم.

سپس یادآور می‌شوند: با سازمان ملل متحد برای تقویت همکاری خود و همچنین با سایر شرکای خود کار کرده‌ایم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و بهترین شیوه‌ها را به اشتراک بگذاریم. با وجود همه اینها می‌دانیم که هنوز باید کارهای زیادی انجام شود تا در این نبرد موفق باشیم.

هشت کشور عضو سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه کووید-۱۹ دشمن مشترک همه است، تصریح کردند: همه می‌دانیم که در این زمان تاریخی باید بیشترین همبستگی، همکاری و همیاری وجود داشته باشد و این کار برای کشورهایی که در حال حاضر با اقدامات قهریه یک‌جانبه، که غیرقانونی و آشکارا نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، روبرو هستند، اگرچه غیرممکن نیست، اما سخت است.

همچنین، به تأثیر مخرب اقدامات مذکور در عملکرد ملی و بین‌المللی اشاره و بیان شده است که این امر مانع از بروز توانایی دولت‌ها و دسترسی منظم به سیستم مالی بین‌المللی یا تجارت آزاد می‌شود. به این ترتیب، تلاش‌ مداوم دولت‌ها برای مبارزه با کووید-۱۹ به ویژه برای تهیه به موقع تجهیزات و لوازم پزشکی از جمله کیت‌های آزمایش و داروها تضعیف می‌شود.

نمایندگان این هشت کشور تأکید کرده‌اند: این تحریم‌ها تأثیر مستقیمی بر حقوق بشر، زندگی، سلامتی و غذای افراد دارد و این اقدامات بر همکاری و همبستگی بنیادین، که باید میان کشورها حاکم باشد، اثر می‌گذارد.

انتهای پیام
captcha