چالش‌های دینداری در عصر مدرن از دید سید‌مهدی شجاعی
کد خبر: 3888969
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

چالش‌های دینداری در عصر مدرن از دید سید‌مهدی شجاعی

انتشارات نیستان ویراست تازه‌ای از «دین به چه درد می‌خورد؟» نوشته سید‌مهدی شجاعی را روانه بازار نشر کرد.

چالش‌های دینداری در عصر مدرن از دید سید‌مهدی شجاعیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستا، ویراست تازه‌ای از کتاب «دین به چه درد می‌خورد؟» نوشته سید‌مهدی شجاعی به همت نشر نیستان روانه بازار نشر شد. این نویسنده اثری خلق کرده که نه داستان است و نه متنی عارفانه. بلکه با درون‌مایه‌ای از طنزی ملایم و البته با استفاده از عناصر زبانی ساده به دنبال بازخوانی استفهامی از چالش‌های دین‌داری در عصر مدرن است.

شجاعی برای این موضوع کتاب خود را با روش اثبات معکوس شروع می‌کند و با برشمردن برخی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ساختار‌های زیستی در جامعه دین‌مدار و قدم به قدم جلو آمدن و نفی کردن گزاره‌های ساده استنتاج شده از این موضوع، درباره کارکرد‌های واقعی دین‌مداری در زندگی اجتماعی به صحبت پرداخته است.

هنر شجاعی در این متن ترسیمی دقیق و بدون جانب‌داری از مختصات زندگی و زیست در دنیای پیرامونی انسان معاصر است و ترسیم مختصات و بایسته‌های آن. در ادامه وی به سراغ نقاط اصطکاک میان اندیشه دین‌مدارانه با این زندگی تازه می‌رود و سعی می‌کند با قرار دادن خود در مقام مخاطب پاسخ‌های او به سؤال‌هایی که قرار است نویسنده را با اثبات پرسش محوری کتاب برساند را به شکلی منطقی و باورپذیر بازخوانی و تحلیل کند و او را به استنتاج نتیجه مطلوب خود هدایت کند.

شجاعی که پیش از این در قالب داستان و نیز متون روایی در این زمینه صحبت کرده است، در این اثر تازه به ساخت و بافت تازه‌ای از متن دست پیدا کرده که حاصل آن ایجاد متنی است که نه سنگینی متون تخصصی و علمی را برای مخاطب خود به همراه دارد و نه همانند یک متن داستانی است که امکان ارتباط هر مخاطبی با آن مهیا نیست. متن روایی – استنتاجی این کتاب ابزاری است برای ارتباط توده‌های وسیع مردم علاقه‌مند به خوانش متنی درباره یکی از مهم‌ترین موضوعات جاری در زندگی شخصی و اجتماعی آن‌ها و البته در این میان نویسنده هنر این را داشته است تا در خلق این متن زبان و شیوه روایتی را به کار ببندد که همه‌خوان باشد.

انتشارات نیستان این کتاب را در ۵۶ صفحه به قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha