ابلاغ دستورالعمل اجرایی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ
کد خبر: 3889102
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

ابلاغ دستورالعمل اجرایی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ

دستورالعمل اجرایی ۱۸ ماده‌ای فعالیت‏‌های آموزشی نیمسال دوم دانشگاه‏ علم و فرهنگ، براساس بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ پیرو بخشنامه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 11 فروردین‌ماه 99 دستورالعمل اجرایی 18 ماده‌ای فعالیت‌های آموزشی، مصوب شورای دانشگاه علم و فرهنگ به شرح زیر ابلاغ شد:

1- نیمسال دوم سال تحصیلی 99 – 1398 جزء دوره تحصیلی فعال دانشگاه‏ محسوب می‏‌شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه 1399 و نیز لزوم دانش‏‌آموختگی برخی از دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (نیمسال جاری) الزام اتمام این نیمسال امری قطعی است.

2- مبنای به پایان بردن نیمسال جاری، اتکای حداکثری بر آموزش‌های غیرحضوری برخط است و لازم است این شیوه آموزش‌ برای همه دروس نظری عمومی و اختصاصی در تمامی مقاطع تحصیلی انجام ‏‎شود، لذا اساتید محترم تا بازگشت شرایط عادی، کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار نموده و دانشجویان نیز موظف به شرکت در کلاس‌های غیرحضوری برخط هستند.

3- معاونان محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها – با هماهنگی مرکز آموزش مجازی دانشگاه - مسئولیت نظارت بر برگزاری کلاس‌ها را عهده ‏دار خواهند بود و طبق سازوکارهای ابلاغ شده، کارشناس هر دانشکده موظف است روزانه گزارش برگزاری کلاس‌ها را به ایشان ارائه نماید و پیگیری‏‌های لازم از سوی مدیران محترم گروه برای برگزاری شایسته کلاس‌ها به عمل آید.

4- حسب ضرورت و در موارد استثنایی، با پیشنهاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و تصویب شورای آموزشی دانشگاه، ترکیبی از جلسات حضوری و غیرحضوری نیز قابل برگزاری است. نحوه برگزاری این کلاس ‏ها به شرط صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و حفظ 16 جلسه درس، متعاقباً اعلام خواهد شد.

5- لازم است حضور فیزیکی یا الکترونیکی (برخط- ‏برون خط) اعضای هیأت علمی در ‏کلاس‌‏های درس به نحوی باشد که کیفیت آموزش لطمه نبیند و سرفصل‌های برنامه درسی پوشش داده شود.

6- درخصوص تعویق زمان یا بازه زمانی پایان نیمسال تحصیلی جاری، حسب مقتضیات و امکانات و توجه به عوامل اثرگذاری چون آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی و سایر شرایط، به پیشنهاد شورای آموزشی و تصویب شورای دانشگاه، در زمان مناسب تصمیم‏گیری خواهد شد.

7- حسب ضرورت، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، بازه تابستانی برای ارائه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام یا حذف شده نیمسال جاری درنظر گرفته خواهد شد.

8- درخصوص تعداد غیبت مجاز دانشجویان در کلاس‌های مجازی یا حضوری، در شورای آموزشی دانشگاه به نحوی تصمیم‏‌گیری شود که غیبت بیش از حد مجاز طبق آیین‌نامه آموزشی، برای جلسات حضوری یا الکترونیکی، موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در جلسه امتحان پایان دوره نشود.

9- در مواردی که به هر دلیل برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان‏ پذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی مربوط، اضافه بر سقف واحدهای هر نیمسال به نیمسال بعدی قابل انتقال است.

10- چنانچه دانشجویی امکان بهره‏ مندی از فرصت کلاس‌های مجازی را نداشته باشد، می‏‌تواند با ارائه درخواست از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سیستم گلستان)، تقاضای حذف یک درس یا چند درس، بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی و یا حذف کامل دروس (حذف ترم) را بدون احتساب در سنوات تحصیلی نماید. در این صورت شهریه دانشجو مسترد نخواهد شد.

11- در صورت لزوم، با پیشنهاد مدیر گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه‌، یک نیمسال به سقف سنوات تحصیلی دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان‏ نامه و رساله با کمبود سنوات مواجه شده‏اند، اضافه می‏شود.

12- با پیشنهاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و تأیید معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، کلاس‌هایی که جنبه عملی دارند در صورت امکان ادامه کار با سازوکارهای فراهم شده، همانند سایر کلاس‌های آموزشی به صورت فشرده برگزار می‏ شوند و در غیراین‏ صورت این دروس می‏ تواند به زمان تابستان یا نیمسال اول سال تحصیلی 1399-1400 موکول شود و نمره آن به نیم سال جاری انتقال یابد.

13- در صورتی که محدودیت ‏های زمانی و مکانی حاکم بر نیم سال جاری، فراغت از تحصیل دانشجویان را با تأخیر مواجه سازد، به جبران فرصت از دست رفته، امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا سقف دو برابر مقرر در آیین‏نامه آموزشی، با تأیید شورای آموزشی دانشگاه قابل افزایش است.

14- تا استمرار وضعیت ویژه در کشور و بازگشت شرایط عادی، تمامی کلاس‌ها به روش غیرحضوری (برخط یا برون‌خط) برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام می‏شود.

15- مدیریت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه موظف است در اسرع وقت امکان برگزاری تمامی جلسات سمینارهای پیشرفت رساله‏‌ها، پیش‏ دفاع و دفاع از پایان ‏نامه‏‌ها و رساله‏‌های دانشجویی را فراهم نماید.

16- آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از بروز وضعیت فعلی، به تأیید استاد راهنما آمادگی دفاع داشته ‏اند، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری، جلسه دفاع آن‌ها برگزار نشده است، با عنایت به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‏ آموختگی باید در اسرع وقت، با رعایت همه شروط و ضوابط نسبت به برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اقدام نمایند.

17- مدیران محترم گروه‌های آموزشی موظفند نسبت به برگزاری جلسات گروه (به‏ صورت حضوری یا مجازی) اقدام و در خصوص امور مختلف آموزشی و پژوهشی همانند گذشته تصمیم‏ گیری نمایند. تأکید می‌شود گزارش جلسات و تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیر محترم گروه تنظیم و از طریق سامانه اتوماسیون اداری برای رئیس محترم دانشکده ارسال شود.

18- رؤسا و معاونان محترم آموزشی دانشکده نیز نسبت به برگزاری جلسات شورای دانشکده (به صورت حضوری یا مجازی) اقدام نمایند تا امور مختلف آموزشی دانشجویان و استادان در اسرع وقت ساماندهی و اتخاذ تصمیم شود. همچنین سایر حوزه‏‌های دانشگاه نسبت به برگزاری جلسات (غیرحضوری/ الکترونیکی) شوراهای مختلف برای اخذ تصمیم اقدام نمایند.

انتهای پیام
captcha