چه خانواده‌هایی این روزها نیازمند دریافت كمك‌های معیشتی هستند
کد خبر: 3889169
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶

چه خانواده‌هایی این روزها نیازمند دریافت كمك‌های معیشتی هستند

این روزها به دلیل تعطیلی انواع كسب و كارهای خرد و كلان برای پیشگیری از شیوع كرونا، بسیاری از خانواده‌ها نیازمند دریافت حمایت‌های مالی و معیشتی شده‌اند ولی چون نام آن‌ها هیچ‌جا به‌عنوان خانواده‌های نیازمند ثبت نشده است، مورد غفلت واقع می‌شوند.

به گزارش ايكنا از فارس، شیوع كرونا موجب شد تا تغییرات زیادی در سبك زندگی مردم دنیا ایجاد شود كه مسلماً جامعه ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. اما نكته‌ای كه این روزها باید بدان پرداخته شود و به‌هیچ وجه نباید از آن غفلت شود چرا كه شالوده و اساس شكل‌گیری و قوام هر جامعه‌ای وابسته به آن است، بحث معیشت مردم است.

به‌منظور پیشگیری از شیوع كرونا، بسیاری از مشاغل و كسب‌ و كارهای خرد و كلان تعطیل شدند و وضعیت معیشت مردم از آنچه كه بود، بدتر شد. به‌عنوان مثال خانواده‌هایی بودند كه به دلیل داشتن شغلی هر چند خرد از قبیل اصناف كوچك، مسافركشی‌های درون شهری یا بین شهری، رانندگان تاكسی، اسنپ، آژانس‌های تلفنی، رانندگان اتوبوس‌های درون شهری و بعضاً برون‌شهری (زیرا وابسته به بخش خصوصی هستند) و غیره تا پیش از این از پس مخارج زندگی خود هر چند به سختی بر می‌آمدند و اسم آنان شاید هیچگاه در میان خانواده‌های نیازمند در هیچ جا ثبت نمی‌شد.

اما امروز به دلیل تعطیلی انواع كسب و كارها برای پیشگیری از شیوع كرونا، بسیاری از خانواده‌های این چنینی نیازمند دریافت حمایت‌های مالی و معیشتی شده‌اند ولی چون نام آن‌ها هیچ‌جا به‌عنوان خانواده‌های نیازمند ثبت نشده است، مورد غفلت واقع می‌شوند.

خبرها حاكی از پرداخت بسته كمك معیشتی به قریب 4 میلیون خانوار ایرانی در شرایط شیوع كرونا دارد، اما سئوال اینجاست آیا با شرایطی که توصیف شد واقعاً تعداد خانواده‌هایی كه در این شرایط نیازمند دریافت كمك‌های معیشتی هستند، همین تعداد است؟ 

به نظر می‌رسد در این شرایط تنها خانواده‌هایی كه دارای كارمند یا حقوق‌بگیران ثابت هستند،‌ از آسیب‌های مالی در امانند اما یك سئوال در این زمینه پیش می‌آید، مگر در تمام خانواده‌ها كارمند و حقوق‌بگیر ثابت وجود دارد؟ یا حقوق یك كارمند مگر كفاف خرج و مخارج یك خانواده پرتعداد را می‌دهد.

در این شرایط كه بسیاری از مشاغل روزمزدی تعطیل شده‌اند، اگر كارمندی هم در خانه‌ای باشد، باید جور بیكاری بقیه اعضای خانواده را بكشد و در مباحث مالی كمك كند زیرا هیچكس نمی‌تواند بی‌پولی و گرسنگی خانواده و اقوام خود را ببیند، به همین دلیل تعداد خانوارهای تحت پوشش یك كارمند هم بیش از روزهای گذشته می‌شود كه مسلماً حقوق او هم كفاف خرج و مخارج زندگی را نمی‌دهد.

توزیع بسته‌های معیشتی از سوی خیران، گروه‌های مردمی، گروه‌های جهادی و بسیج و سپاه و بقاع متبركه و هیئات مذهبی در مناطق محروم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه كاری بسیار پسندیده است اما در این شرایط تنها مردم مناطق محروم نیازمند به كمك و توجه در بحث معیشتی ندارند، بلكه خیل عظیمی از جامعه كشورمان دچار آسیب و مشكلات مالی شده‌اند كه خوب است دولتمردان در برنامه‌ریزی‌های كلان كشوری این مسائل را مدنظر قرار دهند.

با تمام این تفاسیر خیران همچنان پای كار كمك به مردم ایستاده‌اند و بسیار پسندیده است كه مردم هم به فكر همدیگر باشند و در فامیل‌ها و اقوام و همسایگان و آشنایان خود اگر افراد روزمزد و یا افرادی كه به دلیل شیوع كرونا بیكار شده‌اند، دارند را دریابند و به همدیگر كمك كنند تا شاید خدا نگاهی به این فضل و بخشش بندگانش كند و فضل و بخشش و رحمت و بركت بی‌انتهای خویش را بر بندگانش نازل كند، چنانچه پيامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند: «خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن‌که در آسمان است به شما رحم کند».

زهرا عسكری، سردبیر ایكنای فارس

انتهای پیام
captcha