قفسه‌های خالی و کمبود تجهیزات پزشکی در بزرگترین اقتصاد جهان
کد خبر: 3889589
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

قفسه‌های خالی و کمبود تجهیزات پزشکی در بزرگترین اقتصاد جهان

عکس‌العمل‌های دولت‌های مختلف در قبال بیماری و همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که نقاط ضعف برخی از نظام‌های سیاسی از جمله آمریکا و ناکارآمدی آن در قبال بحران‌ها عیان شود.

به گزارش ایکنا، در بین کشورهای درگیر کرونا یکی از کشورهایی که برخلاف انتظار برخورد و واکنش ضعیفی در مقابله با شیوع آن داشت آمریکا بود.

بزرگترین اقتصاد جهان عملکرد بسیار ضعیفی در مقابله با شیوع کرونا و آماده‌سازی و تجهیز کشور برای مقابله با این همه‌گیری داشته و شمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در آمریکا تا لحظه نوشته شدن این گزارش به 9637 نفر رسیده است. اما موضوعی که بیش از همه توجه را به خود جلب کرده، شکننده بودن اقتصاد و زیرساخت‌های آمریکا در مقابله با بحران‌هایی مانند کروناست که باعث شده بحث‌ها در مورد کارایی نظام حاکم بر این کشور بار دیگر بالا بگیرد.

کمبود تجهیزات پزشکی

با گسترش ویروس کرونا در جهان، کشورهای درگیر این بحران تلاش کردند از طریق راه‌هایی مانند قرنطینه کردن افراد مشکوک، ممنوعیت یا محدودیت در تردد، تعطیلی مکان‌های تجمع افراد مانند مراکز تجاری و تعطیلی مراسم مختلف از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

پس از تأیید اولین نمونه‌های مبتلا به کرونا در آمریکا، کمبود تجهیزات محافظ شخصی مانند ماسک‌های پزشکی، دستکش، محافظ صورت، تجهیزات پزشکی، محصولات ضدعفونی‌کننده و دستگاه‌های پیشرفته‌تر مانند تخت‌های بیمارستانی، تختخواب‌های ICU در مقابل جمعیت روزافزون بیماران خود را نشان داد. چندین  ایالت و گروه‌های غیرانتفاعی برای افزایش پرسنل در بیمارستان‌ها و در مراکز موقتی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا،  اقدام به استخدام پرسنل بازنشسته پزشکی کردند.

قفسه‌های خالی، کمبود تجهیزات پزشکی، در بزرگترین اقتصاد جهان

براساس نظرسنجی ناشناس و غیررسمی از پرسنل پزشکی، که در اواخر ماه مارس به‌صورت آنلاین از سوی یک پرستار اهل نیوجرسی انجام شد، نبود تجهیزات مناسب و کافی، بزرگترین مشکل کادر درمانی در آمریکاست و 90 درصد گفته‌اند که مجبورند بدون لوازم لازم پزشکی کار کنند. گزارش نیویورک‌پست نشان داد که برخی از پرستاران در یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک پوشیدن کیسه زباله را جایگزین لباس‌های محافظ کرده‌اند.

در 2 آوریل 2020 (14 فروردین) روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به کمبود ماسک‌های N95 و وضعیت ناگوار تجهیزات پزشکی در این کشور پرداخت و نوشت: مشکل کمبود شدید ماسک‌های N95 در اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد. حتی ماسک‌های جراحی که می‌تواند تا حدودی محافظت ایجاد کند و بسیاری از مراکز مراقبت‌های بهداشتی با کمبود تجهیزات روبه‌روست و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که ناامید شده‌اند برای یافتن روش‌های جایگزین برای محافظت از خود به اقدامات غیرمعمولی متوسل شده‌اند. بیش از 500 هزار پزشک مسن‌تر از 50 سال، تقریباً نیمی از نیروی کار پزشکان کشور را تشکیل می‌دهند. میانگین سن پرستاران در ایالات متحده 51 سال است. همچنین، یک پرستار 48 ساله اورژانس در شهر نیویورک در 24 مارس(5 فروردین) به علت کووید 19 درگذشت.

شکنندگی و ناتوانی نظام سیاسی آمریکا

ایالات متحده در طول تاریخ خود همه‌گیری و حوادث طبیعی دیگری را نیز تجربه کرده است، از جمله آنفولانزای اسپانیایی در 1918، آنفولانزا در 1957 و بیماری همه‌گیر آنفولانزای هنگ‌‌کنگی در 1968. در آخرین همه‌گیری گسترده قبل از کرونا در آمریکا، آنفولانزای خوکی H1N1 در 2009 جان بیش از 12 هزار آمریکایی را گرفت و 200 هزار نفر دیگر را در بیمارستان بستری کرد. در آن زمان در گزارشی به دولت باراک اوباما نواقص و کمبودهای نظام توزیع و حمایت این کشور در مقابل بحران ارائه شد. اما عملکرد اخیر دولت ترامپ نشان داد که ظاهراً تغییری رخ نداده است.

قفسه‌های خالی، کمبود تجهیزات پزشکی، در بزرگترین اقتصاد جهان

با اعلام وضعیت اضطراری و شروع قرنطینه در کشورهای مختلف، هجوم مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی یکی از تصاویری بود که در رسانه‌های جهان با موضوع وحشت و استرس مردم در مواجهه با کرونا منتشر می‌شد. این وضعیت در آمریکا باعث شد که در همان ابتدای کار و به سرعت برخی کالاهای بهداشتی مرتبط با جلوگیری از شیوع ویروس مانند ژل‌های ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و الکل کمیاب شوند، اما این وضعیت به این اقلام محدود نشد و خرید گسترده مواد غذایی و ترس از گرسنه ماندن باعث شد که تصاویر طبقات خالی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا به عنوان شاهدی بر ناتوانی نظام توزیع و تولید آمریکا مطرح شود.

در واقع از دید منتقدان این وضعیت در آمریکا بیش از هر چیز دیگری گویای شکنندگی و ناتوانی نظام سیاسی حاکم بر این کشور در تأمین نیازهای مردم در مواقع بحرانی مانند شیوع کروناست.

پیش‌‌بینی‌هایی که جدی گرفته نشد

در اوایل آوریل 2020، نشریه The Nation گزارش داد که یک سند 103 صفحه‌ای از سوی پنتاگون در 2017 تهیه شده که احتمال بروز بیماری همه‌گیر در سال 2020 را پیش‌بینی کرده است. در این سند، که USNORTHCOM Branch Plan 3560 نام داشت، پیش‌بینی شده کمبود تخت بیمارستانی، تجهیزات تخصصی و داروهای آماده برای درمان مناسب باعث بروز مشکلات جدی در آمریکا خواهد شد.

کِن کلیپن اشتاین (Ken Klippenstein)، نویسنده این مقاله، در مصاحبه‌ای با NPR با اشاره به این گزارش گفت: قابل تصور نیست که کاخ سفید این موضوع را درک نکرده است. جامعه اطلاعاتی در آمریكا حداقل 5 سال پیش، وجود تهدیدی مانند ویروس کرونا را متذکر شده بود. این گزارش ادعاهای دونالد ترامپ را زیر سؤال می‌برد که این بیماری همه‌گیر را پیش‌بینی نشده می‌داند.

از سوی دیگر سایت پولتیکو(Politico) در گزارشی که در 20 مارس(1 فروردین) منتشر کرد نوشت: در سال 2017 مقامات دولت اوباما مقامات رسمی دولت ترامپ را در مورد چگونگی پاسخگویی به بیماریهای همه‌گیر با استفاده از سناریوهای شبیه‌سازی شده توجیه کردند. با وجود این تا زمان شیوع کرونا حدود دوسوم این افراد از دولت ترامپ خارج شده بودند.

این گزارش شاید تا حد زیادی علت وضعیت کنونی آمریکا را توضیح دهد. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ که سرمست از آمارهای کاهش بیکاری، خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آماده کرده بود، حالا با ویروس کرونا تمام دستاورد خود را در خطر می‌بیند و سایه شکست را حس کرده است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha