از رونق تجارت تابوت در قاره سبز تا احتمال مصونیت گروه خونی O
کد خبر: 3892758
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
نوآمدهای کرونا در جهان؛

از رونق تجارت تابوت در قاره سبز تا احتمال مصونیت گروه خونی O

رد ادعای آمریکا مبنی بر ساخت ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان چین، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال مصونیت گروه خونی O، پیش‌بینی وزارت بهداشت افغانستان درباره تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور، رونق تجارت تابوت در اروپا و غیرواقعی بودن آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خانه‌های سالمندان انگلیس از جمله اخبار کرونایی جهان طی 24 ساعت گذشته بوده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره منشأ ویروس کرونا در جهان و اتهام‌زنی‌های آمریکا به چین، مسئولان آزمایشگاه شهر «ووهان» هرگونه دست داشتن این مرکز در ایجاد ویروس کرونا را رد کردند.
 
«یوان ژیمینگ» نائب رئیس «بنیاد ویروس شناسی ووهان» در مصاحبه با شبکه «سی جی تی ان» چین ادعاها درباره دست داشتن این مرکز آزمایشگاهی در ایجاد و شیوع ویروس کرونا را «تئوری توهم توطئه» خواند.
 
بنا بر گزارش ان بی سی نیوز، وی معتقد است که بیان تئوری توهم توطئه درباره دست داشتن بنیاد ویروس شناسی ووهان به منظور گیج کردن مردم درباره منشأ ویروس کرونا طراحی شده است.
 

افزایش مبتلایان در ژاپن و کمبود تجهیزات پزشکی
 
خبرها از ژاپن حاکی از آن است که شمار مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا در این کشور همچنان رو به افزایش است.
 
طبق اعلام وزارت بهداشت ژاپن، طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است تا شمار کل مبتلایان به ۱۱۰۷۳ نفر افزایش یابد. این ویروس تا کنون جان ۱۷۴ نفر را در ژاپن گرفته است.
 
بنا به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد واقعی مبتلایان در ژاپن به نظر، بسیار بیشتر از ارقام رسمی است چرا که دولت این کشور به تازگی توانمندی خود برای انجام آزمایش ابتلا به کرونا را ارتقا داده است.
 
پیشتر برخی نهادهای فعال در زمینه درمانی ژاپن درباره کمبودهای شدید بهداشتی و پزشکی و خطر «فروپاشی بیمارستان‌ها» در این کشور هشدار داده بودند.

مصونیت گروه خونی O چقدر واقعیت دارد؟

در نخستین روزهای پس از شیوع ویروس کرونا در چین، محققان چینی که تحقیقات فشرده برای شناسایی ساختار این ویروس نوپدید را آغاز کرده بودند، اعلام کردند که ممکن است برخی گروه‌های خونی، بیشتر یا کمتر در معرض خطر ابتلا به کووید 19 باشند.

در نتایج این مطالعات گفته می‌شد که افراد با گروه خونی A نسبت به دیگر گروه‌های خونی و به خصوص نسبت به گروه خونی O، در مقابل ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند چرا که بنا بر نتایج این مطالعات، اغلب مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها، دارای گروه خونی غیر از O یا AB بوده و گروه خونی A داشتند.

در یکی از این مطالعات که بر 2 هزار و 173 مبتلای بستری در سه بیمارستان چین انجام شد، فقط 10 درصد از مبتلایان، گروه خونی AB و 25 درصد، گروه خونی O داشتند در حالی که باقی مبتلایان، گروه خونی A و B داشتند و به استناد این تحقیقات، گفته می‌شد که گروه خونی A نسبت به سایر گروه‌های خونی، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است.
 
حالا با گذشت 4 ماه از شیوع این بیماری در سراسر جهان و در حالی که تعداد مبتلایان به بیش از دو میلیون و 160 هزار نفر رسیده، تحقیقات درباره مصونیت یا خطرپذیری گروه‌های خونی، به نتایج قطعی‌تری نزدیک شده هرچند که هنوز جامعه پزشکی بر این یافته‌ها مهر تایید صددرصدی نمی‌زند. بنا به نتایجی که تا امروز توسط محققانی در دانشگاه‌های معتبر جهان همچون دانشگاه ویرجینیا انجام شده، گروه‌های خونی از بابت قندها و پروتئین‌های همراه با یکدیگر متفاوت هستند و همین تفاوت، به مصونیت یا استعدادپذیری گروه خونی در مقابل ویروس منجر می‌شود.
 
با وجود این نتایج تحقیقات، جامعه پزشکی متفق است که «هیچ گروه خونی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مصون نیست» و مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ایران هم تأکید دارد که ارتباط بین گروه خونی و ابتلا به کووید 19، هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است و با وجود ادعایی که چند روز قبل یک اپیدمیولوژیست در یک برنامه تلویزیونی داشت و نوید می‌داد که دارندگان گروه خونی O کمتر از باقی مردم در معرض خطر ابتلا به کووید 19 هستند، اما همین دارندگان گروه خونی هم در صورت بی توجهی به خود مراقبتی یا مواجهه با یک مبتلای کووید 19 و رعایت نکردن فاصله‌‌‌گذاری اجتماعی، حتما از آلودگی به ویروس کرونا در امان نخواهند بود.

رونق تجارت تابوت‌سازی در قاره سبز

با شیوع فاجعه انسانی کرونا که به مرگ هزاران نفر در جهان منجر شده، روند تولید تابوت در اروپا کاملا افزایش یافته و همچنین ساعات کار این کارخانه‌ها برای تامین تأبوت برای قربانیان افزایش پیدا کرده است. کارخانه وابسته به شرکت «او جی اف» در فرانسه برای خدمات تشییع جنازه، خطوط خود را ساماندهی کرده است تا برای تأمین تقاضا در روز ۴۱۰ تابوت تولید کند.  

این در حالی است که تولید این کارخانه در اوضاع عادی ۳۷۰ تابوت در روز است. مدیر این کارخانه می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا تصمیم گرفتیم فقط چهار نوع تابوت را که بیشترین فروش را دارد تولید کنیم. این وضع باعث شد قدرت تولید ما افزایش یابد و ما قادریم تولیدمان را افزایش دهیم. کارکنان این کارخانه برای تولید این تعداد تابوت در هفته به جای ۳۵ ساعت حدود ۴۰ ساعت کار می‌کنند. این کارخانه در ماه ۸ هزار تابوت تولید می‌کند.»


25 میلیون شهروند افغان به کرونا مبتلا خواهند شد
 
«فیروزالدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان اعلام کرد ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا شناسایی شده و به این ترتیب آمار کل مبتلایان در این کشور به ۹۹۳ نفر افزایش یافته ‌است. همچنین آمار قربانیان ۳۲ نفر و تعداد بهبودیافتگان نیز ۱۳۱ نفر اعلام می‌شود.
 
با این حال، مقامات وزارت بهداشت افغانستان درباره گسترش کرونا هشدار دادند.
 
از رد ادعای ساخت ویروس کرونا در ووهان چین تا جریمه امارات برای شایعه پراکنی درباره کرونا

به گفته وزارت بهداشت این کشور، براساس برآوردها اگر توصیه‌ها جدی گفته نشود، در حدود ۲۵ میلیون شهروند افغان به کرونا مبتلا خواهند شد و همچنین ۱۱۰ هزار نفر دیگر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.
 
در همین حال نگرانی از کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با کرونا نیز مطرح می‌شود.
 
ارسال سومین محموله کمک‌های چین به عراق
 
وزارت بهداشت عراق از دریافت قریب الوقوع محموله جدیدی از کمک‌های چین برای مقابله با کرونا توسط بغداد خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد که سومین محموله از کمک‌های چین برای مقابله با کرونا فردا (دوشنبه) به عراق می‌رسد.
 
این درحالی است که پیشتر بغداد ۲ محموله از کمک‌های چین شامل داروها و تجهیزات پزشکی را تحویل گرفته بود.
 
از رد ادعای ساخت ویروس کرونا در ووهان چین تا جریمه امارات برای شایعه پراکنی درباره کرونا

جریمه ۵۵۰۰ دلاری امارات برای شایعه پراکنان کرونا
 
دولت امارات در راستای اقدام برای کنترل و مدیریت شرایط کرونایی در این کشور اعلام کرد افرادی که درخصوص کرونا شایعه پراکنی کنند با جریمه ۵۵۰۰ دلاری مواجه خواهند شد.
 
طبق مصوبه دولت امارات، هر فردی که اقدام به نشر و بازنشر اطلاعات یا دستورالعمل‌های بهداشتی دروغین، گمراه‌کننده، اشتباه یا غیررسمی از طریق رسانه‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری یا شبکه‌های اجتماعی و غیره کند، جریمه نقدی خواهد شد.
 
آمار غیرواقعی از مرگ و میر در خانه‌های سالمندان انگلیس
 
یک مؤسسه خیریه فعال در زمینه خدمات به بازنشستگان در انگلیس می‌گوید آمار جان باختگان کووید ۱۹ در خانه‌های سالمندان را حدود ۷۵۰۰ نفر برآورد کرده است. این برآورد حدود پنج برابر رقم ۱۴۰۰ جان باخته‌ای است که دولت انگلیس به خانه‌های سالمندان این کشور نسبت داده است.
 
وجود ویروس در تاجیکستان رد شد
 
«گالینا پرفیلیوا» رئیس دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در تاجیکستان اعلام کرد که هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ثبت نرسیده است.
 
وی همچنین تأکید کرد که وزارت بهداشت، درمان و تأمین اجتماعی تاجیکستان، اقدامات پیشگیرانه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا از هرگونه ابتلای احتمالی شهروندان این کشور به این بیماری مهلک جلوگیری کند.
 
از رد ادعای ساخت ویروس کرونا در ووهان چین تا جریمه امارات برای شایعه پراکنی درباره کرونا

این در حالی است که طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز، شمار قربانیان کرونا در جهان از مرز ۱۶۰ هزار نفر گذشت که از این میان سهم قاره اروپا نزدیک به صد هزار نفر است.
 
حمایت قاطع چین از سازمان بهداشت جهانی
 
«وانگ یی» وزیر خارجه چین با رد ادعاهای بی پایه و اساس آمریکا علیه سازمان بهداشت جهانی بر لزوم حمایت از این سازمان به عنوان اساسی برای چندجانبه گرایی تاکید کرد و با طعنه به اقدام آمریکا در تعلیق کمکهای مالی این کشور به سازمان جهانی بهداشت گفت: در شرایط کنونی جنگ جهانی با شیوع ویروس کرونا حمایت از سازمان بهداشت جهانی و مدیرکل آن تضمین فلسفه و اصل چندجانبه گرایی است.
 
وی که شب گذشته با صورت تلفنی با «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی صحبت میکرد تاکید کرد که این حمایت همچنین اقدامی برای تضمین جایگاه سازمان ملل و نقش آن در حفظ یکپارچگی جهان در مواجه با بحران ویروس کرونا است.
 
از رد ادعای ساخت ویروس کرونا در ووهان چین تا جریمه امارات برای شایعه پراکنی درباره کرونا

۱۵۸ مبتلا و شش فوتی در سرزمین‌های اشغالی طی ۲۴ ساعت گذشته
 
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین آمار ادعایی در خصوص مبتلایان به ویروس کرونا اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۸ نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده و شش نفر نیز فوت کرده‌اند. 
 
به نوشته وبگاه روسیا الیوم، این وزارتخانه صبح امروز (یکشنبه) مدعی شد که تا کنون ۱۳ هزار و 363 نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۷۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 
بنابراین گزارش ۱۵۶ نفر نیز در وضعیت بدی به سر می‌برند و ۱۰۹ تن دیگر زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند و همچنین ۳۵۴۶ نفر بهبود یافته‌اند.
 
تهیه و تنظیم: فرشته صدیقی
 
انتهای پیام
captcha