بحران کرونا غرب را متوجه نور ایمان و معنویت کرد
کد خبر: 3897606
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
رئیس جمعیت فتوای لبنان در وبینار بیروت؛

بحران کرونا غرب را متوجه نور ایمان و معنویت کرد

زیاد عبدالصاحب، رئیس جمعیت فتوای لبنان، گفت:‌ اتفاقات اخیر به‌ ویژه کروناویروس رویکرد و نگاه غربی‌ها را به ‌طور وسیعی تغییر داد و آنها دریافتند که کامیابی و سعادت حقیقی امری معنوی، روانی و قلبی است و سعادت فقط با ایمان قلبی به خداوند متعال محقق می‌شود.

بحران کرونا غرب را متوجه نور ایمان و معنویت کرد

به گزارش ایکنا از بیروت، چهارمین نشست تخصصی مجازی (وبينار) «مناقشه‌های كرونايی» به همت رايزنی فرهنگی ايران در لبنان و با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) عصر جمعه، ۱۹ ارديبهشت‌ماه، در بیروت برگزار شد.
 
زیاد عبدالصاحب، رئیس جمعیت فتوای اسلامی، با حضور در این نشست مجازی با موضوع «دهكده امن و شريعت پروردگار جهان» سخنانی ایراد کرد که مشروح آن از نظر می‌گذرد:
 
همه ما می‌دانیم که جهان قبل از کرونا و پساکرونا به‌طور چشمگیری تفاوت دارند و این رخداد بر اساس اراده الهی رقم خورد. بحران کرونا مشیتی الهی بود و حکمت الهی مقرر کرد تا کشورهای بزرگ از این ویروس کوچک خسارات بزرگی را شاهد باشند. کشورهای بزرگ و مدعیان امپراطوری مانند آمریکا و کشورهای دیگر در برابر این بحران ناکام مانده و مأیوس شدند. ناتوانی این کشورها در برابر این ذره ویروس که حتی با چشم نیز قابل دیدن نیست؛ امری شگفت‌انگیز است. قدرت خداوند متعال جنگنده‌ها، هواپیماها، تکنولوژی‌ها و امکانات نظامی پیشرفته را با کوچکترین موجود از پای درآورد؛ اقتدار کردگار جهان شگفت‌آور است.

ویروس کرونا پیامی الهی برای تمامی بشریت است مبنی بر اینکه ای آدمیان، مغرور نشوید و تکبر و خودبینی شما را در مقابل قدرت الهی، به زانو درآورده است.

رویکرد جهان‌شمولى دنیای امروزین، ما را به یک دهکده جهانی مبدل ساخت. انتشار اسلام در غرب صدها سالیان قبل از بیماری کرونا اتفاق افتاد و غربی‌ها امروزه در سایه شیوع کروناویروس گرایش بیشتری به اسلام پیدا کرده و آن را جایگزینی برای وحشت خود دانستند. ما باید به شریعت اسلامی و پیامبر گرانقدر(ص)، قرآن کریم و سنت نبوی خود افتخار کنیم. بیداری اسلامی و گرایش به اسلام روزبه‌روز در جهان و غرب گسترش پیدا می‌کند.

بیماری جدید کرونا امنیت غذایی، معنوی، بهداشتی، اجتماعی، مالی و از همه مهم‌تر امنیت روحی و روانی وابسته به دهکده جهانی را در نوردیده و تمامی جهانیان به دنبال امنیت، سعادت و رهایی از این بلای الهی هستند. اتفاقات اخیر به‌ویژه کروناویروس رویکرد و نگاه غربی‌ها را به‌طور وسیعی تغییر داد و متوجه نور ایمان و معنویت کرد و آنها به یقین رسیدند که سعادت تنها مادی نیست بلکه ماده جزئی از سعادت است. غربی‌ها دریافتند که کامیابی و سعادت حقیقی؛ معنوی، روانی و قلبی است. آنها به این نتیجه رسیدند که سعادت تنها با ایمان قلبی به خداوند متعال محقق می‌شود. «تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، دلها به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرامش‌بخش دلهاست و ایمان به خداوند و یاد او مایه رهایی از تمامی سختی‌هاست. این در حالی است که بسیاری از مردم بعد از مصرف داروهای آرام‌بخش و خواب‎آور می‌توانند بخوابند. ایمان به خداوند سکون و آرامش روحی را به صاحبش ارمغان می‌‌دهد و او را از آرام‌بخش‌ها و داروهای خواب‌آور بی‌نیاز می‌‌کند.

همه ما شاهد شیوع چشمگیر بیماری‌های روانی هستیم، تمام روانپزشکان از شیوع گسترده افسردگی، انزوا و گوشه‌گیری در جامعه بشرى گلایه می‌کنند. در کشورهای غربی این بیماری‌ها به‌طور وسیعی شیوع پیدا کرده‌اند. اینجاست که تأکید می‌کنم دین اسلام جایگزینی مناسب برای غربی‌هاست. شریعت اسلامی مبرا و خطاناپذیر بوده و پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُكُمْ عَلَى مِثْلِ الْبَيْضَاءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لا يَزِيغُ عَنْهَا بَعْدِي إِلاَّ هَالِكٌ: شما را در حالتى از روشنگرى ترک گفتم كه شب و روز آن مثل هم است در آن حالت بعد از من كسى گمراه نمى‌شود مگر او که دچار هلاكت شده باشد.»

پیشتازی اسلام در بهداشت و نظافت

از نظر امنیت بهداشتی مشهورترین مجله آمریکایی در گزارشی نوشته است که پرآوازه‌ترین و حاذق‌ترین پزشکان دنیا تأیید کردند که پیامبر اسلام به صورت شگفت‌آوری ۱۴۰۰ سال پیش درباره بیماری‌های واگیر و راه مقابله و درمان آن سخن گفته است.

 از مهم‌ترین اصول پیشگیری که پیامبر(ص) به آن اشاره داشته، قرنطینه شدن است و ایشان در این باره فرمودند: «إذا سمعتم الطاعون بأرض فلا تدخلوها وإذا وقع بأرض وأنتم فيها فلا تخرجوا منها: وقتی شنیدید که طاعون در سرزمینی فراگیر شد، به آنجا وارد نشويد و اگر در سرزمینی که ساکنان آن هستيد شیوع پیدا کرد، از آنجا خارج نشوید». این همان دستورالعملی است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) به آن توصیه کرده و جهانیان را هزاران سال پیش از آن باخبر ساخته‌اند.

ما همه از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکان برای پیشگیری مانند شست‌وشوی دست‌ها و نظافت و اینکه بیماری همه‌گیر کرونا از طریق حلق و بینی سرایت می‌کند، شنیده‌ایم. به فضل الهی طهارت مکان و لباس، وضو و غسل و شست‌وشوی دست‌ها، آب را در دهان خود مضمضه كردن، استنشاق (شستشوی بینی) برای ۵ بار در روز در اسلام یک سنت بوده و دین اسلام در هر مناسبتی که مستلزم حضور جمعیت زیادی از مسلمانان بوده، غسل را توصیه کرده است. غسل جمعه به دلیل حضور جمعيت انبوه مسلمانان در نمازهای جمعه، غسل طواف به دلیل حضور جمعيت برای طواف و حج، غسل عید قربان و عید سعید فطر به دلیل حضور مسلمانان برای مناسک دینی نیز به درجه وجوب هم رسیده است به راستی خداوند از هر عیب و نقصی پاک و منزّه است.

مودت بین مسلمانان اصلی جدایی‌ناپذیر در اسلام است و جامعه و مردم در چنین شرایطی باید با اخوت و همدلی در کنار یکدیگر بایستند و پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می‌فرمایند: «مثَل مؤمنان در دوستى، مودت و عاطفه مثَل جسد است؛ زمانى كه عضوى از این جسد به درد آید، سایر اعضاى بدن با تب كردن و بیدارى، آن را همراهى خواهند كرد.» حال شاهدیم که نظام‌های کمونیستی و سرمایه‌داری، مأیوس و در شرف فروپاشی هستند.

یادآور می‌شود این نشست مجازی جمعه، ۱۹ اردیبهشت، ساعت ۱۵ به وقت محلی با حضور انديشمندانی از كشورهای مختلف برگزار شد و رویکردی اندیشمندانه درباره مفهوم دهکده جهانی امن، آن هم پس از شکست مفهوم دهکده جهانی و نظریات پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در اثر پیامدهای بیماری همه‌گیر کرونا ارائه داد.
 
در این نشست اساتیدی چون حجت‌الاسلام صادق اخوان، استاد حوزه علمیه قم، درباره «بحران جهانی هویت در سایه کرونا و فروپاشی نظریه‌های مکاتب وضعی»؛  ادریس هانی، نویسنده و پژوهشگر مراکشی، با عنوان «کرونا و سرنوشت دهکده جهانی، پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها، چه چیزی تغییر کرده است» و حجت‌الاسلام محمد شقیر، پژوهشگر و استاد دانشگاه لبنان، با عنوان «فروپاشی دهکده جهانی و راه سوم» سخنان خود را ارائه دادند.
 
اداره اين نشست از سوی «خضر نبها» استاد فلسفه و كلام دانشگاه لبنان انجام شد و پایان این وبینار با پرسش و پاسخ بینندگان همراه بود.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha