کرونا جهان را تشنه وحدت و یکپارچگی کرده است
کد خبر: 3895927
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
مفتی سابق استرالیا در وبینار بیروت:

کرونا جهان را تشنه وحدت و یکپارچگی کرده است

«تاج‌الدین الهلالی»، مفتی سابق استرالیا، گفت: بحران کرونا آزمون و پیام محبت الهی بوده که نتوانستیم آن را به شکل صحیح دریابیم. مردم جهان تشنه وحدت هستند و باید یکپارچه در خط مشی واحدی حرکت کنند تا بر این بحران چیره شوند.

به گزارش ایکنا، سومین وبینار تخصصی از مجموعه‌نشست‌های فکری «جدال‌های کرونایی» عصر جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، با عنوان «کرونا؛ مناقشه‌های رهایی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان و با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد.

شیخ «تاج‌الدین الهلالی»، مفتی سابق استرالیا و نیوزیلند، طی سخنانی در این وبینار اظهار کرد: امروزه جهانیان درگیر مبارزه با ذره‌ای ویروس هستند که سنگ محک توانایی بشر شده است. مناسب‌ترین نامی که برای این بیماری همه‌گیر می‌توان گذاشت: «ویروس تنبیه‌کننده بشریت» بلکه «پاک‌کننده بشریت» است. بحران اخیر آزمونی الهی بوده که در حال سپری کردن آن هستیم؛‌ این پیام الهی در ظاهر، نقمت و در باطن نعمت است.

وی با استناد به آیه 216 سوره مبارکه بقره «فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛ چه بسا چيزى را خوش نمى‌داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏‌دهد» تأکید کرد: این بلا می‌تواند آزمونی نیک باشد. اگر فرض کنیم فرشی از حریر و گران قیمت داشته باشیم، به منظور تمیز کردن آن چوبی در دست گرفته و چندین بار به آن ضربه می‌زنیم؛ این چوب کوبیدن از سر لطف است نه دشمنی، خداوند بیماری‌ها و سختی‌ها را برای تأدیب و تنبیه بشر نازل می‌کند.

وحدت تمام بشریت بباید محقق شود

الهلالی توضیح داد: کرونا با عدالت و انصاف تمام جهانیان اعم از شرق، غرب، یهودیان، مسلمانان، عرب و عجم را بدون هیچگونه تبعیضی دامن‌گیر کرد. بحران کرونا هشدار و بیدارباشی برای بشریت بوده و کشورهایی که خود را بی‌نهایت قدرتمند توصیف می‌کردند، در مقابل این ویروس کوچک ناکام شدند، حق وتو دیگر جایی ندارد و این بیماری مرزها را در نوردید؛ دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و تمام زندگی بشر را تعطیل کرد. این بیماری وارد کشورهایی شد که به زعم خود شکست‌ناپذیرند و به عنوان پیام بیدارباشی برای غفلت‌کنندگان و بشارت‌دهنده‌ خردمندان از سوی خداوند متعال عمل کرد.

وی تصریح کرد: کرونا با عزمی راسخ و عاری از هر سستی و تردید مأموریت‌ خود را به ثمر رساند و عذاب الهی را بر بشریت نازل کرد و به انسان‌ها گفت «مانند موش‌ بترسید و در خانه‌هایتان پناه بگیرید». برخی کشورهای غربی در این میان به انسانیت چوب حراج زدند و کشتار مردم بی‌گناه در سوریه، عراق، فلسطین و لیبی بدون هیچ صدای اعتراضی مشاهده می‌شود. بحران کرونا،‌ آزمون و پیام محبت الهی بوده که نتوانستیم آن را به شکل صحیح دریابیم. مردم جهان همه تشنه وحدت هستند و باید یکپارچه در خط مشی واحدی حرکت کنند تا بر این بحران غلبه یابند. امروزه جهان درگیر جنگی فراگیر است؛ نبردی که به جنگ جهانی اول و دوم شباهتی ندارد و جنگ مردم جهان با ویروسی مجهول‌الهویه و حقیر به نام کروناست.

تاج‌الدین الهلالی با بیان اینکه جهان مانند یک کشتی است که اگر غرق شود تمامی سرنشینانش نیز غرق خواهند شد، گفت: بشریت باید دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها را کنار گذاشته و برای نجات از این بلا به‌صورت همگانی عمل کند.

مفتی سابق استرالیا تأكيد كرد: این ویروس توانست لحن و بیان سیاستمداران جهان را به‌ صورت شگفت‌انگیزی تغییر دهد. گفتمان‌های تهاجمی و استکباری به گفتمان‌های صلح، آرامش و خویشتنداری تبدیل شد. خداوند سبحانه و تعالی با این ویروس کشورهای بزرگ دیکتاتور، زورگو و مدعی را تنبیه و مؤدب کرد؛ این بار بدون نازل کردن فرشتگان یا هر عذاب عظیم دیگری، مانند سیل، سونامی و یا طوفان، ارتش و جنگنده‌ها، قدرت نظامی و سیاسی مستکبران را به زمین زد.

وحدت تمام بشریت بباید محقق شود

وی گفت: ای مردم جهان، مسبب این ویروس شما بودید؛ امروز بدون اخلاص و دوری از نخوت و خودکامگی رهایی نخواهیم یافت. اگر امروز منجی بشریت ظهور کند در ابتدا با مسلمان‌نماها و مسیحیان‌نماها اعلام جنگ خواهد کرد. زیرا به اسم اسلام،‌ سرزمین‌ها را غارت کرده و تن به ذلت داده‌اند. مسیحیان نیز کلیساهای خود را کاملاً صهیونیستی کرده و راه ظلم در پیش گرفته‌اند، در حالی که خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «يَا عِبَادِي إنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي، وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا؛ فَلَا تَظَالَمُوا؛ اى بندگان من! ظلم و ستم را بر خود حرام و ميان شما نيز آن را حرام كردم؛ پس، به یکديگر ظلم و ستم نكنيد.»

الهلالی گفت: باید به ظلم در فلسطین و دیگر سرزمین‌های مظلوم پایان دهیم. زیرا تداوم ظلم و ستم، ویرانی به بار خواهد آورد. دولت ظلم زود از بین می‌رود و دولت حق پابرجا است. بشریت باید به جنگ علیه ظلم و ستم به‌ پا خیزد و قوانین و نظام جهان را رعایت کرده و از آن تجاوز نکند.

مفتى سابق استرالیا با اشاره به رواج گناه و شهوات بیان کرد: خداوند فرموده است که ما هر چیزی را از نر و ماده خلق کرده‌ایم. بشر نیز از نسل آدم و حواست، در حالی که غربی‌ها قواعد طبیعت، عقل و منطق را کنار گذاشته و ازدواج همجنسگرایان را جایز دانستند. بشریت باید پیشرفت و تمدن خود را با نظام هستی وفق دهد. کرونا امروز سخنگوی نیازمندان و مستضعفان بوده و از خداوند متعال رهایی از اين بحران را خواستاریم.

تاج‌الدین الهلالی در پایان گفت: جهانیان باید این پیام الهی را دریابند و به تابعیت‌های موهوم و خودساخته غربی و شرقی پایان دهند و وحدت و یکپارچگی را برای سعادتمندی تمام ابنای بشر برگزینند.

انتهای پیام
captcha