تغییر نامحسوس سلیقه مخاطبان به سمت کتاب‌های الکترونیک / نمایشگاه مجازی متفاوت برگزار می‌کنیم
کد خبر: 3897675
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
بیم و امید‌های ناشران در مقابل تکنولوژی‌های چاپ/ ۱۱

تغییر نامحسوس سلیقه مخاطبان به سمت کتاب‌های الکترونیک / نمایشگاه مجازی متفاوت برگزار می‌کنیم

مدیر انتشارات روایت فتح گفت: پس از ماه مبارک رمضان نمایشگاه مجازی با کارکردهای نمایشگاه کتاب واقعی را برگزار خواهیم کرد و همانطور که در نمایشگاه کتاب برنامه‌هایی از قبیل دیدار با نویسندگان، خانواده‌های شهدا و ... وجود داشت، در نمایشگاه مجازی نیز اجرا خواهد شد.

///محسن دریالعل، مدیر انتشارات روایت فتح، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فروش الکترونیک کتاب‌های این انتشارات گفت: در راستای الکترونیکی شدن کتاب‌های روایت فتح قرارداد‌هایی را با چند کتابخوان داشتیم که این قرارداد‌ها به اتمام رسیده است و در حال حاضر با سه اپلیکیشن کتابخوان فیدیبو، فراکتاب و پاتوق کتاب قرارداد‌هایی را تنظیم کرده‌ایم و نسخه‌های جدیدی از کتاب‌ها را در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهیم داد.
 
وی درباره افزایش ظرفیت‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مستقل کتاب‌های الکترونیک اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد که در این برهه کتاب‌های الکترونیک و صوتی بیشتر از کتاب‌های کاغذی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، اما نمی‌توان با تکیه بر این مسئله ظرفیت‌های این کتاب‌ها را توسعه داد و نمی‌خواهیم مارکت و اپلیکیشن جدیدی داشته باشیم و مستقل عمل کنیم، زیرا مخاطب علاقه‌مند است که تجمیعی از کتاب‌های ناشران گوناگون را ببیند.  
 
دریالعل ادامه داد: تصور می‌کنم پس از عادی شدن شرایط و پایان کرونا، شاید استقبال از این کتاب‌ها به اندازه سابق کاهش نیابد، اما این کاهش چشمگیر خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که ذائقه و سلیقه مخاطبان در انتخاب کتاب‌ها دچار تغییر و تحول شده، زیرا شرایط این مسئله را بر آن‌ها تحمیل کرده و کتاب کاغذی به دلیل نوع تعامل مخاطب با کتاب همچنان مورد علاقه مخاطبان است. البته این مسئله فقط مربوط به کشورمان نیست، بلکه در کشور‌های اروپایی نیز کتاب‌های کاغذی بیشتر از الکترونیک مورد توجه هستند.

 

جای خالی پویش‌های کتابخوانی در دوران کرونا

 
وی کتاب‌های الکترونیک را راهکاری موقت برای کتابخوانی دانست و بیان کرد: مردم ایران در مطالعه کتاب‌های الکترونیک چند گام از کشور‌های دیگر عقب‌ترند و با وجود این مخاطبانی که لذت کتابخوانی را چشیده‌اند، ممکن است با اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا کمتر یا بیشتر شوند، اما این میزان محسوس نخواهد بود و به معنی تغییر ذائقه نیست. در واقع کتابخوان‌ها کتاب کاغذی، صوتی و یا الکترونیک را پیدا و مطالعه خواهند کرد. بنابراین برنامه‌ریزی‌های ما باید برای کتاب‌نخوان‌ها باشد.
 
این ناشر تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در ایام قرنطینه و شیوع ویروس کرونا جای خالی آن احساس می‌شد، پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی بود که می‌توانست با برگزاری مسابقات جذاب‌تر و پویش‌های مناسب بر رونق کتاب و کتابخوانی بیفزاید.
 
دریالعل درباره برنامه انتشارات روایت فتح در سال جاری و برنامه‌های آتی این انتشارات گفت: منتظر تغییر وضعیت نمی‌مانیم و برنامه خودمان را پیش خواهیم برد و طی این مدت نیز بیکار ننشستیم و جزء اولین ناشرانی بودیم که فروش با تخفیف ویژه را در مناسبت‌ها و رویدادهای خاص آغاز کردیم. همچنین مؤلفه‌های نمایشگاه کتاب را بررسی کردیم که مخاطب چرا به نمایشگاه مراجعه می‌کند، چه انتظاراتی از نمایشگاه دارد، آیا هدف مخاطب فقط خرید کتاب است یا اهداف دیگری هم دارد، آیا به دلیل تخفیف‌های ویژه در نمایشگاه از آن خرید می‌کند. پس از بررسی این موارد و آسیب‌شناسی ساختار موجود، به مدل و ساختار واحدی رسیدیم که در حال طراحی زیرساخت‌های آنیم و به زودی خبرهای خوبی برای مخاطبان داریم.

 

فروش کتاب با تخفیف پلکانی

 
وی ادامه داد: پس از ماه مبارک رمضان نمایشگاه مجازی با کارکردهای نمایشگاه کتاب واقعی را برگزار خواهیم کرد و همانطور که در نمایشگاه کتاب دیدار با نویسندگان، خانواده‌های شهدا و ... وجود داشت، در نمایشگاه مجازی نیز اجرا خواهد شد و علاوه بر بخش‌های جذاب، یک بخش آن به فروش کتاب با تخفیف پلکانی اختصاص خواهد یافت.
 
دریالعل درباره نمایشگاه مجازی که اکنون برخی ناشران به دنبال آن‌اند، بیان کرد: آنچه تاکنون از مفهوم نمایشگاه مجازی کتاب برداشت شده، همان فروش اینترنتی کتاب است و غیر از فروش کتاب هیچ مؤلفه‌ای از نمایشگاه کتاب واقعی را ندارد. از سوی دیگر در نمایشگاه کتاب مخاطب با ناشر و نویسنده مواجه است که در فروشگاه‌های اینترنتی این طور نیست. به همین دلیل گفته می‌شود که فروش اینترنتی نمی‌تواند جای نمایشگاه کتاب را بگیرد.
 
مدیر انتشارات روایت فتح در پایان یادآور شد: در انتشارات روایت فتح برای حضور در نمایشگاه کتاب از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی و 20 عنوان جدید را آماده کرده بودیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو برگزاری نمایشگاه کتاب، امکان رونمایی آن‌ها فراهم نشد. از این رو به تدریج این کتاب‌ها را معرفی خواهیم کرد.
انتهای پیام
captcha