رشد مطالعه کتاب‌های الکترونیک/ آمار جدیدترین سرانه مطالعه کشور ۱۳ دقیقه
کد خبر: 3857307
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
وزیر ارشاد کرد:

رشد مطالعه کتاب‌های الکترونیک/ آمار جدیدترین سرانه مطالعه کشور ۱۳ دقیقه

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی در خانه فرهنگ صدوقی یزد گفت: میزان سرانه مطالعه در کشور براساس پیمایش ملی انجام شده با ۱۵ هزار و ۶۰۰ نمونه در کشور، حدود یک‌ونیم ساعت مطالعه در هفته و روزانه ۱۳ دقیقه است.

رشد مطالعه کتاب‌های الکترونیک/ آمار جدیدترین سرانه مطالعه کشور ۱۳ دقیقهبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه همزمان با آغاز هفته کتاب در آیین اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی در خانه فرهنگ صدوقی شهر یزد با اشاره به اینکه یزد شهر دارالعباده، دارالعلم و دارالولایه است، اظهار کرد: این شهر، شهر شهید صدوقی است؛ شهیدی است که پیش‌قراول مباحث علمی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی یزد و کشور است.

وی با اشاره به آغاز بیست‌و‌هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش‌های علمی متعددی با عناوین گوناگون دارد که یکی از این پیمایش‌ها در ارتباط با مصرف کالا‌های فرهنگی است، اما موج سوم این پیمایش هنوز منتشر نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه موج سوم این پیمایش، حوزه‌های گوناگون مصرف کالا‌های فرهنگی در کشور را بررسی می‌کند، افزود: میزان سرانه مطالعه در کشور مطابق این پیمایش ملی با ۱۵ هزار و ۶۰۰ نمونه در کشور، حدود یک‌ونیم ساعت مطالعه در هفته و روزانه ۱۳ دقیقه از مجموعه کشوری است. این آمار تقریباً مشابه آمار سال ۹۴ در ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان است و هنوز مصرف کتاب و سرانه مطالعه ما به صورت میانگین تغییری نکرده است.

صالحی یادآور شد: با وجود اینکه در چند سال گذشته روند استفاده از فضای مجازی به شدت افزایش یافته، در طول این سال‌ها رقم مطالعه، حفاظت شده و کمی هم پیشرفت داشته و نشان دهنده‌ی این است که مجموعه تحرکاتی که اتفاق می‌افتد، حداقل در صیانت از رقم مؤثر بوده است.

وی همچنین از روند رو به رشد جریان مطالعه کتاب‌های الکترونیک خبر داد و گفت: ۱۹.۲ درصد کل پاسخگویان در سوال‌های انجام شده، اعلام کرده‌اند که کتاب الکترونیک می‌خوانند. در بین افرادی که اهل مطالعه بودند هم بیش از ۴۲.۴ درصد اعلام کردند که این کتاب‌ها را می‌خوانند.

وزیر ارشاد درباره اینکه مردم چه کتاب‌هایی می‌خوانند گفت: در کل پاسخگویان، رمان و داستان ۱۶.۵ درصد و در جمعیت کتابخوان، ۳۴.۴ درصد است و همچنان همان آمار‌های پیشین ما که رمان و داستان هم در جمعیت کتابخوان و هم در جمعیت عمومی رقم اول را دارد، حفظ شده است.

صالحی در پایان تصریح کرد: عنوان دوم کتاب‌های دینی با ۱۰.۱ درصد در میان کل پاسخگویان و ۲۱.۶ درصد در میان جمعیت کتابخوان است و پس از آن کتاب‌های تخصصی و روانشناسی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام
captcha