قدر، قلب رمضا‌ن است/ دعای جوشن‌کبیر؛ اکسیر عظیمی برای متقین
کد خبر: 3899390
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵

قدر، قلب رمضا‌ن است/ دعای جوشن‌کبیر؛ اکسیر عظیمی برای متقین

امام جمعه تویسرکان با اشاره به اینکه دعای جوشن کبیر اکسیری برای متقین است، گفت: این دعا را در شب قدر غنیمت بشمرید چون دعایی است که می‌فرمایند پس از این دعا خداوند هر چه بخواهید عطا می‌کند، هر کس در ماه رمضان این دعا را ۳ بار قرائت کند خداوند متعال او را امان می‌بخشد و ملائکه‌ای برای او می‌گمارد که او را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی، اماقدر قلب رمضا‌ن است/ دعای جوشن‌کبیر؛ اکسیر عظیمی برای متقینم جمعه تویسرکان، در گفت‌وگو با ایکنا همدان، شب قدر را قلب ماه رمضان خواند و گفت: ماه مبارکی که افضل ماه‌ها و منتخب خدای متعال است، شب قدر قلب این ماه است شبهایی که به توصیف قرآن بهتر از هزار ماه است اما نه هزار ماه عادی هزار ماهی که بنی اسراییلی که در راه خدا مجاهده کرده و اگر مردم می‌دانستند از این ماه چه برکاتی نصیبشان می‌شود آرزو می‌کردند که تمام سال ماه مبارک باشد.
وی افزود: اینکه ما انسان‌ها عجله می‌کنیم ماه رمضان تمام شود برای این است که فضیلت ان را درک نکرده‌ایم رمضان ماهی است که نفس‌هایمان تسبیح و خوابمان عبادت است پس فرصتی است که از رحمت و نعمت ولایت در شبهای قدر بهره‌مند شویم.

فضائل و اعمال شب‌های قدر
حجت‌الاسلام موحدی درباره فضیلت شب قدر گفت: شب قدر شبی بسیار مهم با ثوابی عظیم است که قابل توصیف نیست و علاوه بر ثواب بیشماری که اعمال، ذکر و عبادات دارند مقدرات سال هم در این شب مقدر می‌شود لذا امام رضا(ع) فرمود: تمام آنچه که در سال می‌خواهد واقع شود از خیر، شر، ضرر، منفعت، روزی، عجل و مرگ انسان در این شب مقدر می‌شود برای همین به آن شب قدر می‌گویند.
وی ادامه داد: شب قدر اعمال زیادی دارد که بعضی در هر ۳ شب مشترک است: غسل شب قدر که ثواب بسیاری دارد و باید قبل از غروب آفتاب انجام شود، دورکعت نماز همانند نماز صبح با این تفاوت که در هر رکعت بعد از حمد ۷ مرتبه سوره توحید خوانده می شود و پس از پایان ۷۰ مرتبه استغفرالله و اتوب الیه قرائت شود که روایت است خداوند خواننده و والدین او را می‌آمرزد یکی دیگر از اعمالی که در این شب برکت بسیاری دارد زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است که منادی از آسمان هفتم ندا می‌دهد که خداوند زائرین اباعبدلله را بخشید، وقتی امکان زیارت از نزدیک نداریم از دور زیارت کنیم که در حکم زیارت از نزدیک است و احیای این شب که با ذکرو زیارت و دعا همراه است و دعای جوشن کبیر بسیار سفارش شده است.

فضیلت و اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان
امام جمعه تویسرکان گفت: در آستانه شب با فضیلت ۲۳ ماه مبارک رمضان هستیم سومین شب از شبهای قدر گاهی سوال می‌شود کدام از این شب‌ها افضل است؟ مرحوم شیخ عباس قمی که از محدثین بزرگ شیعه هستند در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان نوشته‌اند از احادیث زیادی استنباط می‌شود که شب قدر همین شب بیست و سوم است ایشان در حدیث شناسی استاد است و می‌فرماید با توجه به احادیث شب قدر شب بیست‌و‌سوم ماه رمضان است و شب ۱۹ و ۲۱ مقدمه این شب است.
وی گفت: همچنین سیدبن طاووس در کتاب اقبال الاعمال که یکی از کتب معتبر جهان اسلام است در جلد یک صفحه ۵۳۹ می‌فرماید احادیث وارده صراحت در این معنا دارد که شب بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان به روشنی و وضوح شب قدر است شبی که از هزار ماه با فضیلت‌تر است.
حجت الاسلام موحدی تصریح کرد: نبایدفکر کنیم شب ۱۹ و ۲۱ شب‌هایی عادی هستند طبق روایات معصومین هر ۳ شب قدر هستند ولی این دوشب مقدمه ساز شب بیست‌و‌سوم است.
وی افزود: اعمال این شب را هم می‌بینیم که از دوشب قبل بیشتر است که از جمله اعمال خاص شب بیست و سوم قرائت سوره‌های عنکبوت، روم، دخان، قرائت هزار مرتبه سوره قدر، دعای شریف فرج هر چه می‌تواند تکرار کند، غسل اول و آخر شب که شبهای ۱۹ و ۲۱ یک غسل مستحب دارد اما شب ۲۳ دوغسل یکی قبل از غروب آفتاب و یکی هم آخر شب، دعاهای مخصوص این شب که مضامین رفیعی دارند از جمله دعای مکارم‌الاخلاق و دعای ندبه سفارش شده است که توسل ویژه‌ای باید به امام زمان(عج) داشته باشیم و همچنین اعمال مشترک این شب‌ها که احیا نگه داشتن و قرآن به سر گرفتن مخصوصا قرائت دعای جوشن کبیر که دعایی است که حجاب‌ها را کنار می‌زند و ثواب محیرالعقولی در روایات ما برای این دعا وارد شده که این دعا را غنیمت بشمریم.

دعای جوشن کبیر اکسیر عظیمی برای متقین
حجت‌الاسلام موحدی در مورد برکات دعای جوشن کبیر گفت: یکی از دعاهایی که در شب قدر قرائت می‌شود دعای جوشن کبیر است که امام سجاد(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که جبرئیل بر پیامبر نازل شد و این دعا را تقدیم ایشان داشت و فرمود ای پیامبر این دعا امانی است برای تو و امت تو و ای محمد کسی که این دعا را بخواند بین او و خدا حجابی نمی‌ماند.
وی تاکید کرد: این دعا را در شب قدر غنیمت بشمرید چون دعایی است که می‌فرمایند پس از این دعا خداوند هر چه بخواهید عطا می‌کند پس این دعا را حتما با توجه در شب قدر داشته باشیم چون هر کس در ماه رمضان این دعا را ۳ بار قرائت کند خداوند متعال او را امان می‌بخشد و ملائکه‌ای برای او می‌گمارد که او را حفظ کنند.
امام جمعه تویسرکان ادامه داد: و فرموده‌اند ای پیامبر این دعا را به کسی نده مگر به مومن متقی یعنی اینکه این دعا اکسیر است پس شما مومنین از او استفاده کنید.

انتهای پیام
captcha