استقبال مخاطبان از سوگواره مجازی «شبیه علی»
کد خبر: 3899764
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
کوروش زارعی بیان کرد:

استقبال مخاطبان از سوگواره مجازی «شبیه علی»

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به استقبال مخاطبان از این رویداد آنلاین، گفت: تلاش می‌کنیم در مناسبت‌هایی دیگر از این تجربه موفق استفاده کنیم.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سوگواره «شبیه علی» و چرایی برگزاری آن اظهار کرد: در ایامی چون ماه مبارک، محرم و صفر، اجرای تعزیه بیش از دیگر ایام سال رواج دارد، زیرا مردم از آن استقبال بیشتری می‌کنند، اما به دلیل شرایط موجود این امکان همانند گذشته وجود ندارد تا تعزیه اجرا شود. به همین جهت حوزه هنری به طور همزمان سه جشنواره هنری در فضای مجازی برگزار کرده یا خواهد کرد. یکی از این رویداد‌ها برگزاری تعزیه در فضای مجازی است.

وی افزود: برای اجرای تعزیه در فضای مجازی از بهترین‌ها دعوت کنیم. این اتفاق هم در خصوص تعزیه‌خوان‌ها رخ داد و هم در گروه موزیک از خبره‌ها استفاده شده است. تلاش کردیم تعزیه‌خوان‌ها از یک اقلیم خاص نباشند، بلکه از همه بزرگان این حوزه که در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند دعوت شود، زیرا قصد داشتیم هنرمندان سراسر کشور امکان فعالیت در این رویداد را داشته باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تمام اجرا‌ها در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا شد. در ضمن دکور‌های بسیار خوبی نیز طراحی شد تا به کیفیت اجرا‌ها کمک شود. همچنین تمام هفت اجرا در سایت آپارات، سایت هیئت و سایت آوای فاطمیه پخش شد. نکته قابل ذکر در تمامی تعزیه‌ها این بود که شرایط زمان حال نیز در تمامی اجرا‌ها لحاظ شد. برای مثال در تعزیه حضرت مسلم(ع) که به موضوع میهمان‌کشی می‌پردازد این اثر به سردار شهید قاسم سلیمانی تقدیم شد. در تعزیه حُر هم سعی کردیم به توبه‌پذیری در شب‌های قدر بپردازیم.

وی تأکید کرد: این سوگواره سعی کرد که به شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم ادای دین کند. نکته دیگر به گفت‌وگو‌هایی مربوط می‌شود که ۱۵ دقیقه قبل از هر تعزیه انجام می‌شد. این امر باعث شد تا درباره بسیاری موضوعات آگاهی ایجاد شود.

زارعی در پایان بیان کرد: این سوگواره با استقبال مردم مواجه شد. برای همین باز هم این اتفاق در دیگر مناسبت‌های مذهبی اجرا خواهد شد. البته بر مبنای نظراتی که از مخاطبان به دستمان رسیده، سعی خواهیم کرد ایراد‌ها را برای دوره‌های بعد برطرف کنیم.
انتهای پیام
captcha