پیشنهاد بررسی تأثیر شیر وشهادت موجب تألیف کتاب‌هایم در حوزه دفاع مقدس شد
کد خبر: 3901411
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

پیشنهاد بررسی تأثیر شیر وشهادت موجب تألیف کتاب‌هایم در حوزه دفاع مقدس شد

یک نویسنده جوان همدانی گفت: در سال 91، در مقطع کارشناسی ارشد، به پیشنهاد یکی از اساتید مبنی بر تأثیر مادران شهدا در ارتقای جایگاه فرزندان آنها با اصطلاح «شیر و شهادت» تألیف کتاب و نگارش در حوزه شهدا را آغاز کردم.

از پیشنهاد تألیف «شیر و شهادت» تا مشکل‌گشایی در زندگی با جلوه نمودن شهدازینب شعبانی، نویسنده جوان همدانی در حوزه دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان در خصوص فعالیت های خود در عرصه نویسندگی دفاع مقدس، اظهار کرد: دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس در رشته مطالعات زنان هستم.
وی با بیان اینکه اکنون در اندیشکده زنان و خانواده مشغول است، افزود: من از همان کودکی به نویسندگی علاقه داشته و در کنار نویسندگی قطعات ادبی نیز می‌سرودم.
شعبانی اضافه کرد: در سال 91، در مقطع کارشناسی ارشد، به پیشنهاد یکی از اساتید مبنی بر تأثیر شیر مادران شهدا در ارتقای جایگاه فرزندان آنها با اصطلاح «شیر و شهادت» تألیف کتاب و نگارش در حوزه شهدا را آغاز کردم.
وی با بیان اینکه اولین مصاحبه را در سال 92 با چند مادر شهید انجام داده است، گفت: اولین اثری که از بنده به چاپ رسید کتاب «چشمان رهبر» با نگاهی به زندگینامه شهید علی اکبر همتی، شهید تخریب بود.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه مادر شهید همتی توسط یکی از دوستان به وی معرفی شد، گفت: آشنایی با مادر شهید همتی مقدمه‌ای برای آشنایی بیشتر با همسر شهید همتی و ادامه نگارش کتاب «چشمان رهبر» بود.
وی با اشاره به اینکه نگارش کتاب یک سال به درازا کشید، ابراز کرد: کتاب «چشمان رهبر» روایت زندگی شهید همتی از زبان همسر ایشان است که علت نامگذاری این کتاب با این عنوان به مضمون سخن رهبری مبنی بر آنکه «شما جوانان تخریب چی میادین مین، همانند چشمان من هستید» باز می‌گردد.
شعبانی ادامه داد: پس از اتمام این کتاب، نگارش اثر دیگری به نام «سوره‌های سرخ»، با روایت زندگی شهید سیدعباس الجی را آغاز کردم و پس از آن نیز آثار دیگر با عنوان«فانوس حرم» با محوریت زندگی شهید مدافع حرم محسن فانوسی ادامه یافت.
وی با بیان اینکه نگارش کتاب‌ها در بازه زمانی یک سال صورت پذیرفته است، گفت: «عشق‌بازی امواج» و «درخت طوبی» به ترتیب آثار دیگر چاپ شده از بنده است که کتاب نخست به زندگی نامه شهید غواص امیرطلایی و «درخت طوبی» نیز روایت گر زندگی مادران 12 امام معصوم است.
این نویسنده جوان با بیان اینکه، «ماهی پولکی» تازه ترین اثر وی است، گفت: این کتاب به زندگی دو برادر شهید اصغر و محسن پولکی اشاره دارد که به تازگی (در سال 98) به همت انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان چاپ دوم آن نیز روانه بازار شده است.
وی با بیان اینکه دو اثر دیگر در دست چاپ دارد، گفت: کتاب «کمی عادلانه‌تر» با محوریت زندگی شهید مصطفی قاسمی، شهید ترور همدان و کتاب «فقط بعضی جاودانه‌اند» با نگاهی بر زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مجتبی کرمی از دیگر کتاب‌هایی است که به‌زودی چاپ‌شده و روانه بازار می‌شود.
شعبانی با اشاره به اینکه نگارش این آثار به‌صورت زنجیروار با معرفی شهدا توسط راوی هر کتاب پس از دیگری انجام‌شده است، گفت: اولین چاپ کتاب‌های «چشمان رهبر»، «سوره‌های سرخ»، «فانوس حرم»، «عشق‌بازی امواج» و «درخت طوبی» در تهران انجام‌شده که چاپ دوم این آثار در همدان و به همت بنیاد حفظ آثار صورت پذیرفته است.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس بابیان اینکه استقبال از کتاب «چشمان رهبر» نسبت به دیگر آثار بالا بود، ادامه داد: این کتاب به دلیل استقبال علاقه‌مندان به زندگی شهید همتی به چاپ چهارم و پنجم نیز رسید.
وی اشاره‌ای به مشکلات حوزه نویسندگی داشت و ادامه داد: متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه نویسندگی، عدم‌حمایت مالی مسئولان و نهاد‌های فرهنگی در حوزه نگارش و چاپ کتاب است.
این نویسنده جوان ادامه داد: چاپ کتاب‌های «چشمان رهبر»، «سوره‌های سرخ» و «عشق‌بازی امواج» پس از یک سال نگارش در سال 93 به مرحله چاپ رسید که متأسفانه به دلیل عدم بودجه و تأمین منابع مالی 5 سال به تأخیر افتاد و درنهایت در سال 98 به چاپ رسید.
شعبانی با بیان اینکه چاپ کتاب شهدا برای ما آورده مالی ندارد، ابراز کرد: به دلیل تعهد به خانواده شهدا و ادای دین نسبت به شهدا، درنهایت آثار با حمایت خیرین و خانواده شهدای بزرگوار و همچنین خود نویسنده در تعداد کم حدود 150 الی 200 نسخه چاپ شد.
وی با بیان اینکه امسال بنیاد حفظ آثار استان همدان از وی با چاپ آثارش حمایت می‌کند، گفت: در شهر و دیار ما استعداد و ظرفیت بسیاری در حوزه نویسندگی وجود دارد که متأسفانه جمع کثیری از آنان به دلیل عدم‌حمایت مالی در چاپ و نشر آثارشان از نویسندگی کنار کشیده‌اند.
این نویسنده نام‌آشنا ادامه داد: بدون شک حمایت در هر فعالیت و حرفه‌ای می‌تواند موجب رشد کمی و کیفی آن حرفه و تخصص را به دنبال داشته باشد که نویسندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی ضمن تاکید بر اینکه ما هرچه داریم به برکت خون شهدا است، عنوان کرد: کسانی که در این شرایط از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده و دغدغه مند در انجام اقدامات فرهنگی مهم، عمقی و اثربخش در جامعه هستند از نویسندگان به‌ویژه نویسندگان حوزه جهاد و شهادت حمایت کنند چراکه این کار یک حسنه ماندگار است.
شعبانی عنوان کرد: انسان گاه در زندگی با بن‌بست‌های روحی و روانی روبرو می‌شود که من نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ام و هنگام گرفتاری و مشکلات، شهدایی در نظرم جلو نموده‌اند که باعث ایجاد تحولاتی در وجود من و خروج از بن‌بست شده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که کدام کتاب از دیدگاه خود شما شاخص است گفت: من تمام آثارم را دوست دارم چراکه شهدا هر یک خود دارای مقام و منزلت ویژه‌ای هستند اما کتاب «ماهی پولکی»باوجود حجم کم نسبت به سایر کتاب‌ها، یکی از کتاب‌های خوب در حوزه شهدا است چراکه یک معرف کامل از یک خانواده خوب در حوزه دفاع مقدس است.

انتهای پیام
captcha